HB betalar Privatperson för tjänst

2
Hejsan.

Sitter här med en fråga som jag har letat förtvivlat efter svar på.

Vi är ett Handelsbolag som arbetar med att hyra in djs och utrustning till våran klubb på uteställen.

Problemet som vi sitter med nu är hur man ska betala en DJ som inte har någon egen F skattsedel. Vi är nybörjare inom företagsverksamhet och skapandet av företaget har gått fort fram så vi har inte hunnit att få fotfäste i alla regler hit å dit.



Som ett exempel djn vill ha 2500:- efter att alla avgifter är betalda, betalar vi ut den summan + skatt osv så måste djn betala in egen skatt osv, gör dom inte det så blir vi ålagda att betala skatt för personen. Om jag förstått allt rätt...



Hur ska vi gå till väga för att betala denna dj på det billigaste/enklaste sättet?



MVH

Ted Herngren

tranceport.se
7
Till och börja med måste nog ni registrera er som arbetsgivare? Om ni ska betala lön till dj utan f-skatt sedel så måste ni betala arbetsgivaravgifter och betala in hans skatt. [br] [br]Ingen expert på området, bara som jag tror. men du borde hitta mer info på skatteverkets hemsida...
urser och rådgivning inom kost och hälsa www.plusminusnoll.se
488
Håller med Wingman. Betalar ni för en tjänst och personen inte har F-skatt så är det automatiskt lön. Om DJn ska ha 2 500 kr (före skatt, antar jag?) ska du redovisa till Skatteverket att du har betalat ut så mycket i lön, och dessutom ska du betala arbetsgivaravgift. När du registrerar er firma som arbetsgivare hos Skatteverket skickar de en blankett till dig som du ska fylla i före den 12:e varje månad. Där anger du hur mycket lön du har betalat under månaden som gick. Samma datum betalar du in hans avdragna skatt och arbetsgivaravgift till Skatteverket.
2
[quote="Karin i Västergötland"]Håller med Wingman. Betalar ni för en tjänst och personen inte har F-skatt så är det automatiskt lön. Om DJn ska ha 2 500 kr (före skatt, antar jag?) ska du redovisa till Skatteverket att du har betalat ut så mycket i lön, och dessutom ska du betala arbetsgivaravgift. När du registrerar er firma som arbetsgivare hos Skatteverket skickar de en blankett till dig som du ska fylla i före den 12:e varje månad. Där anger du hur mycket lön du har betalat under månaden som gick. Samma datum betalar du in hans avdragna skatt och arbetsgivaravgift till Skatteverket.[/quote] [br] [br]Exemplet var på att djn skulle få 2500:- kvar efter att alla avgifter var betalda. [br] [br]En snabb fråga som egentligen är lite inom samma ämne, om vi som delägare vill plocka ut pengar ur företaget till oss själva. Ska vi gå till väga på samma sätt?
12
Till att börja med [i]måste[/i] ni vara registrerade arbetsgivare. [br] [br]"Efter att alla avgifter är betalda" betyder att 2500 kronor är hans bruttolön [i]före skatt[/i]. Ovanpå de 2500 måste ni beräkna och betala sociala avgifter, det är dem han inte vill behöva bekymra sig om. [br] [br]Sedan ska ni från dessa 2500 kronor dra hans preliminärskatt, och nettot utbetalar ni till honom på lämpligt sätt. Resten betalar ni till Skatteverket. [br] [br]För att beräkna hans preliminärskatt ber ni lämpligen om en [b]A-skattsedel[/b]. En sådan är alla anställda skyldiga att visa upp på begäran från arbetsgivare. [br] [br]Totalkostnad för er: 2500 + sociala avgifter [br] [br]Glöm sedan inte att ni är skyldiga att skicka kontrolluppgift när året är slut.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.