Har precis startat en enskild firma och fick tipps om detta forumet som skulle kunna vara till god hjälp för ev. frågor som kommer upp, och ja, det har det redan gjort.
Jag har som sagt dratt igång en enskild firma. Gått på möte hos nyföretagarcentrum och räknat ut en prelskatt, registrerat mitt företag på www.foretagsregistrering.se. Jag har hittils bara fått bekräftelse från skatteverket att mitt företag är registrerat men inte något mer. Inget från bolagsverket, trots inbetalning 1000:-
Men men, nu till mina frågor. (obs jag är jättenybörjare)
- Tänkte sätta in ett litet startkapital i mitt företag, ca 20 000:- från privata besparingar. Hur bokför jag dem? Hur funkar det med skatt och grejer, kommer jag förlora pengar på att göra så? Vill gärna skilja på privata/företags pengar så snabbt som möjligt.
- Det har dragits 49:- från mitt bankkonto jag använde för att internetbetala min registreringsavgift hos bolagsverket med meddelande "prel. skatt". Är detta konto nu på något sätt registrerat med mitt företag och det dras pengar automatiskt därifrån eller hur kommer det att vara i framtiden?
Jag registrerade mitt företag i dec, pengarna drogs i dec. Men företags start var registrerad 01/01 -06.
- Jag tänkte mig ett girokonto också, vad ska man ha Bank eller Plus? Var öppnar jag ett sådant konto? Är ett girokonto kopplat till ett vanligt bankkonto eller hur fungerar det egentligen? Känns ändå som det är nödvändigt att ha något sådant (?). Är idag privatkund hos Föreningssparbanken.
- Vad bör jag mer tänka på så här i uppstarten? Jag lugnar mig lite med pension och övriga försäkringar, det har jag redan bestämt. Har flyttat över min akassa från Kommunal till Små-A, så det också grejat. Men är det något jag missat? Bör man ordna något hos försäkringskassan t.ex?
- Tänkte bokföra själv, tror inte det ska vara så svårt (?) eftersom jag endast kommer skicka fakturor till mitt nätverk till en början. ca 1-4/mån. Så det är ju egentligen bara +/- . Men tänkte ändå fråga om lite tips för bra och enkla bokföringsprogram.
- Läste lite i andra trådar om bokföring osv. Där står det typ bokför med konto 1543 egen bla bla osv. Vad menas egentligen med detta? Går det ej att ha sin bokföring (om man nu skulle vilja) bara i ett vanligt exeldokument och rada upp +/- neråt? Skriva vad man sålt/köpt?
Kommer säkert komma med mer frågor. Och är väldigt tacksam för alla svar jag kan få. och ja, jag vet att jag säkert kan få svar på alla dessa frågor via nyföretagarsajter, men jag tycker detta med forum är så smidigt, att man kan hålla en kontinuerlig kontakt. Som sagt är jättetacksam för all hjälp och tips jag kan få utav er som kan.
Kolla in mitt företag på -> www.peffen.com
MVH
Per Fahlström