Senaste inläggen

Importera spel och manga?

Finns det någon lag eller någonting annat som gör att man inte får importera spel innan de kommer ut i Sverige utan att bli stämd?



Jag är ny inom företagande. Så jag behöver veta mycket.

Blir det billigare att importera större mängder av en pryl om man äger ett företag, än om man skulle göra det privat?

Kategori: Företagande över gränserna

Deklarera?

Om man har ett räkenskapsår som är från exempelvis okt-05 - 061231. Behöver man då göra någon deklaration per 051231 eller gör man bara det 061231?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kontering av tjänstepension

Har fått en faktura (den första) från SEB TryggLiv gällande vår tjänstepension. Den ska betalas manuellt denna gången, men tas via autogiro i fortsättningen.

Saken är nu den att vi startar upp vår bokföring den 1/1-06. Har inte haft någon direkt företagsaktivitet detta året, utan allt kommer att starta den 1/1-06.

Fakturan gälle...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

virtuellt kontor sokes i Stockholm

Hejsan,



Jag ska starta handelsbolag och behover skaffa ett virtuellt kontor i Stockholm. Behover endast ha address eftersandningen nar det galler det virtuella kontoret.



Bor dock inte i Stockholm. Upskattar mycket ifall nagon kaf rekommendera lite virtuella kontor i Stockholm.



M v h Mic...

Kategori: Allmänt

Blåst på aktiekapitalet

Jag har precis fått reda på att en i styrelsen bränt alla pengar som finns i bolaget. Han har gjort detta i hemlighet och redovisat andra siffror än de egentliga. Dessutom hade han inte firmateckningsrätt.



Vad ska jag göra?



Vad säger lagen om just detta?



Hur mycket har jag rätt att tala...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vm-lottning i fotboll

Snart dags för lottning! Ska bli spännande!



Drömlag i gruppen vore ju Togo och Trinidad Tobago.



Någon som ska till Tyskland i sommar?

Kategori: Off Topic

Hur fakturera inkl. egenavgifter m.m.?

Har ett nystartat EF och undrar hur jag ska utforma faktura för att inkludera egenavgifter och sånt.



Säg att jag utför en tjänst åt ett företag för 2500 kr. Om jag hade varit (tim)anställd och gjort samma sak hade jag ju fått en löneavi på 2500 kr minus skatt. Och arbetsgivaren hade fått stå för egenavgifter m.m.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Åldersgräns?

Stämmer det att det är åldersgräns för att starta företag??

Kategori: Allmänt

Hur bokför jag detta?

Hej!



Jag har några frågor om transaktioner jag inte riktigt vet hur jag ska bokföra.



1. I uppstarten var jag tvungen att betala en vara med mitt privata kontokort. Hur konterar jag detta?



2. När jag köper saker från utlandet tar min bank en avgift på 2 SEK. Ska denna bokföras separat? Ä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lite kul läsning!

Här får Ni lite kul läsning på fredag eftermiddag. Hittade denna länk på ett annat forum:



http://spadassin.blogspot.com/2005/11/webmasters-who-didnt-think-when-they.html

Kategori: Inköp

Heltidsförslaget visar stor brist på insikt om företagande

Detta verkar ju helkorkat! Vad anser Ni?







- Förslaget att införa en skyldighet för företagen att anställa på heltid är ett dråpslag mot företagare. Bara företagaren själv kan avgöra vilken arbetskraft som behövs för att driva den egna verksamheten säger Gunvor Engström, VD Företagarna.



...

Kategori: Allmänt

It-höjdarnas topplöner

Sådan lön skulle man ha 🙂



Tele 2:s VD Lars-Johan Jarnheimer, med drygt 26 Mkr i årslön, toppar Computer Swedens lista över Sveriges bäst betalda it-höjdare. Di.se har listan.

Idel kända börsnamn trängs på topplistan. På andra plats återfinns Ericssons VD Carl-Henric Svanberg, med en taxerad förvärvsinkomst på 23,1 Mk...

Kategori: Off Topic

Skydd på flaskor

Läste i tidningen idag att det var ett Uf-företag som importerade flaskskydd som man skulle ha på krogen. Det skulle alltså skydda mot att någon la piller/droger i din öl. Ganska smart ide. Men de hade tydligen svårt att sälja in den till krogarna. Vad tror Ni om produkten o iden?

Kategori: Affärsidéer

Verifikat med Egen insättning som kreditkonto?

Hej!



Purfärsk i detta forumet 🙂 Har nyligen köpt in program till mitt nystartade företag. Eftersom inga inkomster finns togs pengarna från eget kapital. Nu när jag ska bokföra detta inköp uppkom ett frågetecken.



Kan jag i verifikatet direkt ange "egen insättning" som kreditkonto eller blir det ett separat...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

lånad bil och tjänsteresa...

Hej, använder vanligtvis min egen gamla bil i företaget men litar inte på den vid längre resor och vinterväglag... Ska istället få använda brorsans fina V40 men undrar hur vi ska göra med det ekonomiska. Kan han skriva ett kvitto på bilhyran som privatperson? Eller hur ska jag göra för att kunna ta upp detta som en kostnad för mig...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Importera kläder - lönsamt?

Jag tycker det verkar vara så att många importerar kläder o säljer. Är det så bra marginaler på det eller vad är det som gör det så eftertraktat? Eller kan det bero på något annat?

Kategori: Företagande över gränserna

Import av ridsportsartiklar, ridkläder

Är intresserad av att importera ridsportsartiklar. I första hand ridkläder (ridbyxor, ridkavajer, skjortor, ridstrumpor m.m). Gärna direkt från fabrik. Är det någon som har några tips/kontakter? Hör gärna av er!

Kategori: Söker/eftersöker

Alkoholreklam

Någon som vet hur det ligger till med annonsering av alkoholprodukter på en hemsida som ligger på en svensk server. Lagligt?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Svenska Spel får ordna poker på nätet

Vad anser Ni om det?

Kategori: Off Topic

Webshopar - julförsäljning - ökning?

Ni som säljer via webshopar har Ni börjat märka av några ökningar av försäljningen så här inför jul?



Läste någon artikel häromdagen att näthandel kommer ta ytterliggare en bit av kakan i år.

Kategori: Inköp