Senaste inläggen

Alternativ milersättning

Jag har fått i uppdrag att se över mitt praktikföretags rutiner för milersättning. Företaget leasar bilar till de anställda och den anställde betalar bensinen och får sedan ersättning för körda mil i tjänsten. Anledningen till detta är att det finns ett stort missnöje med det faktum att den skattefria milersättningen enligt lag är 9 resp 6 kr. De a...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Öresavrundning?

Hur bokför jag en fakrura som ser ut så här.

Varuvärde: 855,85

Moms: 213,96

Ören 0,19 --> ????

Totalt 1070

Lägger jag på örerna på Varuvärdet för att få det att stämma?

Bokförings- och faktureringsprogram

En eloge för ett bra forum!

Jag ligger i startblocken för att öppna en butik, vilken jag inledningsvis skall driva som enskild firma.

Ett av de första besluten att fatta är vilket administrativt system man skall välja.

Jag är tacksam för synpunkter och tips från användare av SPCS Admin....

Tjena jag behöver en produktutvecklare och ett lab ..

Tjena jag behöver en produktutvecklare och ett lab som testar min idé ..

Hur får jag tag på nått sånt här?

mvh patrik

Kategori: Allmänt

Skattedeklaration

Startade mitt handelsbolag 1 september 2005 och valde förlängt räkenskapsår. Som jag fattat det behöver jag inte göra någon deklaration förrän nästa år. Det stämmer va?

Häromdagen damp det ner en skattedeklaration i postlådan. Då ska jag redovisa min moms för de månaderna under 2005. Trodde inte jag behövde göra det förrän nästa år, så ja...

Enskild firma eller aktiebolag vid import, Export ??

Hej, jag undrade om vilken bolagsform är lämpligast om man ska importera eller exportera varor till och från utlandet? Någon som mer kunskaper kring detta??

Kategori: Företagande över gränserna

ej bevilja ansvarsfrihet?

en stilla undran,,, jag är av årsmötet i en liten förening utsedd till revisor.....och jag har av kassören fått veta att en del styrelsemedlemmar ej skött sina uppdrag i enlighet med vad dom ska göra....och en del medlemmar har fått betala avgifter senare för tävlingar de har ställt upp i....och jag som revisor anser att detta är oacceptabelt .. de...

en fråga till ang inköp via tradera

Hej,

Ibland finns det ju de som har varupartier ute på tradera och andra köp/sälj sidor. Hur funkar det där om jag köper ett parti och säljer i min butik. Måste jag skatta på det eller redovisa köpet på nåt sätt?

Mvh

johanna.lundmark@hotmail.com

starta egen bokhandel, vad måste jag göra?

Hej,

Jag drömmer om en egen bokhandel och måste då beställa in varor från olika företag m.m.

Min fråga här är hur mycket jag kan lämna till en revisor och vad jag själv måste ta hand om när det gäller skatter och deklarationer m.m.

mvh

johanna.lundmark@hotmail.com

Starta bokhandel...

Hej,

Jag är då relativt ung men har drömt om att starta en egen bokhandel under en längre tid. Visst kan det vara krångligt att stå sig mot de större kedjorna men å andra sidan så innebär något eget att man får styra allt själv. Men jag är inte så insatt och uppskattar alla tips och råd som jag kan få.

T.ex...

Kategori: Affärsidéer

Preliminärskatt bokförs på vilket år?

Jag undrar, om jag har en enskild firma och betalar in en del av min preliminärskatt för 2005 den 17 januari i år - då kommer ju det som en utgift på 2006?? Borde det inte bokföras på 2005 även om det betalas in i januari året efter och hur gör jag det isåfall?? Har bokfört tidigare skatter på 2012 Egna skatter.

hjälp med en sista sak tack.

Någon som vill samarbeta på något sett med baners eller något annat behöver partnes

Nystartad, lite hjälp

HEJSAN!

Har precis startat en enskild firma och fick tipps om detta forumet som skulle kunna vara till god hjälp för ev. frågor som kommer upp, och ja, det har det redan gjort.

Jag har som sagt dratt igång en enskild firma. Gått på möte hos nyföretagarcentrum och räknat ut en prelskatt, registrerat mitt för...

kan någon hjälpa mig.

tänkte göra om Anslagstavlan till ett forum hur ska jag göra? någon som vet hur man kan göra ett forum med snygg design. jag kan inget om detta om du eller ni kan så hör av er ni får pengar eller något annan tjänst. hehe,. Tack för eran tid

HB betalar Privatperson för tjänst

Hejsan.

Sitter här med en fråga som jag har letat förtvivlat efter svar på.

Vi är ett Handelsbolag som arbetar med att hyra in djs och utrustning till våran klubb på uteställen.

Problemet som vi sitter med nu är hur man ska betala en DJ som inte har någon egen F skattsedel. Vi är nybörjare inom företagsverksamhet och s...

Kontering av verifikationer

Har en liten fundering.

Behöver man använda konteringsstämpel och stämpla alla kundfakturor, fakturor, kvitton osv eller räcker det med att man konterar direkt i bokföringsprogrammet?

Jag driver en enskild firma.

Bankgiro eller Plusgiro?

Tjenare,

jag befinner mig i uppstarten av ett mindre byggföretag och nu i början vill vi minimera våra fasta utgifter och kommer därför bara att välja antigen bankgirot eller plusgirot. De tjänsterna vi är intresserade av är att sköta in- och utbetalningar via kontot på nätet. Jag har surfat runt lite och även vart in och prata...

är min ide bra?

hela iden handlar om att nå ut till svenska folket genom att ha en STOR anslagstavla på nätet istället för att folk springer tun på stan och letar efter erbjudande på en anslagstavla nära dig? Någon som vill arbeta med oss eller har ni några frågor så hör gärna av er (vi söker medarbetare ) www.anslagstavlan-sthlm.se

Reklamsäljare Sökes

Sveriges Webradioförening Söker reklamsäljare.

S.W.R.F Söker dig som har meriterade kunskaper i telefonförsäljning.

Då vi är i en stark expansiv fas i vår organisation så behöver vi nu dig som har arbetat med telefonförsäljning av reklam i radio,media eller liknande affärsområde.

Vi erbjude...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Buslandet......

Har en idé om att starta upp ett ställe med inriktning på barn,,

En stor lokal som ska inredas med studsmattor ett rum för vatten/kuddkrig

en stor bioduk där dagis eller alla barn kan se barnfilmer och en massa andra olika aktiviteter,, och varje månad så har men ett anorlunda tema..

har även tänkt att man kan anordna...