vad ska överföras fr föregående år?

2
Hej!



Har sökt runt på nätet efter svar på en fråga, hitta inte det svaret MEN detta forum - skönt för en nybörjare som jag..! Jag har haft en firma i 10 år, inte skött bokföring själv. Nu har jag installerat ett bokföringsprogramm och bokför 2005. (ca 80 verifikat..) Jag tar hjälp av föregående års ver.lista. så tror inte jag ska ha några större problem på vägen där, med kontering och så.. (Jag har tänkt bokföra själv denna enskilda firma och sen lämnar in resultatet till revisor som gör deklaration tillsammans med annat jag har..)



Det jag undrar är hur jag startar! Har öppnat ett saldoverifikat (saldon & budget) där jag lagt in balansrapport - IB och utg. saldo fr 2004. Är det rätt så långt? Är nu osäker på om jag även ska lägga in resultatrapporten!? Och sen börja lägga in årets alla händelser (verifikat..) Jobbigaste just nu är tidspress! om ngn har ngt bra att komma med så tar jag tacksamt emot!! 🙂
488
[quote="hogus"]jag lagt in balansrapport - IB och utg. saldo fr 2004. [br][/quote] [br] [br]Menar du att utg. saldo från 2004 har du lagt in som IB 2005? Isåfall är det rätt. Du behöver inte lägga in resultatrapporten från 2004 om du ska bokföra 2005 nu. Du kan sätta igång och bokföra (kolla att det hamnar på rätt år!). [br] [br]Men du, allvarligt talat, är det inte lite sent påtänkt att BÖRJA bokföra 2005 NU?!? Se för höge farao till att ta itur med 2006 direkt sen så du inte kommer lika långt efter med 2006 också!! Att inte ha någon bokföring för 2005 när du befinner dig halvvägs in på 2006 är bokföringsbrott så det bara skriker om det.
2
Ojdå. det låter ju inte bra.. [br]Tack för ditt svar! [br]Har gjort på samma sätt i ca 10 år. utan klagomål från ngn revisor. dvs. samlar löpande årets händelser tills det närmar sig deklarationstid. då stämmer jag av ordentligt i kronologisk ordning med bankutdrag osv.. och lämnar in till revisor som konterar och gör bokslut, (balans-, resultatrapport..). känner många med enskild firma. så vitt jag vet gör flera på liknande sätt, såvida dom inte räknar ut (och betalar) moms/skatt per månad. Jag betalar en uppskattad moms/skatt per månad, baserad på fjolårets inkomst. [br] Finns väl dessa 2 valmöjligheter, bla. beroende på omsättning i firman, tror jag. [br] [br]Menar du verkligen att på detta sätt jag gör är ett brott mot bokföringslagen? [br] [br](och visst tycker även jag att det hade varit skönt att få in allt löpande i ett bokföringsprogramm...)
232
Hajsan [br] [br]Ja, det vore mycket intressant att få info om detta här... Själv brukar jag avvakta med bokföringen tills månaden efter, och ibland har det hänt att jag även missat att ange exakt datum. Alltså att en transaktion som skett den 10:de bokas in den 12:e tillsammans med den 12:es transaktioner... [br] [br] Gör detta något? Allvarligt?
M-Daniel Johansson
488
Bokföringslagen säger att kontanta transaktioner ska bokföras senast påföljande dag och allt annat ska bokföras snarast, vilket enligt Bokföringsnämndens anvisningar innebär senast månaden efter. [br] [br]Sen finns det väl i verkligheten många småföretag som bokför en del saker senare än inom en månad - men efter 1½ år är MYCKET för sent.
589
1
Jag håller med Karin. Att din revisor (revisor, förresten, är det verkligen en revisor, eller en redovisningskonsult? Med tanke på att du driver enskild firma och inte måste ha revisor) inte sagt något KAN ju bero på att denne inte vet att du bokfört hela året alldeles för sent. [br] [br]Det du skulle kunna råka ut för är ett besök från Skatteverket. Om du då inte har bokfört på ett helt år åker du dit för bokföringsbrott. [br] [br]Å andra sidan: [br]1. Skatteverket brukar normalt annonsera sina besök i förväg (med någon veckas varsel eller liknande). [br]2. Ja, jag hade en tvåa också, men just nu kommer jag inte ihåg den (klockan är ändå 23:15 fredag kväll). :) [br] [br]/Jörgen

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.