Eget Uttag

134
HEJ PÅ ER!



Alltså jag har tänkt på en grej lite.



När jag ska ta ut lön till mig själv ur min Enskilda Firma

bokför jag det som ett Eget Uttag 2013 debet 1930 kredit.



När jag startade upp min firma (januari) frågade jag här i

forumet ang. detta. Hur ofta man kunde ta ut lön osv. och

någon svarade "det är bara att föra över fram och tillbaka

hur du vill mellan dina bankkonton".



Men det som börjar bli "konstigt" är att nu läser jag i trådar

att man ska tänka på egenavgifter osv i egna uttagen. Att

man får liksom "skatta" på sina egna uttag? Stämmer verkligen

detta? Det gör man väl ändå inte? Indirekt gör man väl det första

året genom att man betalar in prelskatt och efterföljande år

genom att man räknar ut sin "prelskatt" på nått annat sätt (?).



Känner att denna grej har jag nog missat asså eftersom jag såg

detta som det minsta problemet. Jag skulle ju bara snällt betala

in min moms och prellskatt varje månad. Sen kunde jag ta ut

lön när jag själv kände att jag behövde det, och beloppen

skulle inte heller spela roll, är detta fel då eller?



Det är i alla fall så jag har gått tillväga sen starten i januari

(även om jag inte tagit ut någon lön förren i mars någon gång).



Tacksam för lite klarhet i "eget uttag" från enskild firma kort och gått.

Både vad som gäller första året och i framtiden.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
88
Egenavgifter och övriga skatter betalar du på vinsten i din enskilda firma, det vill säga, det eventuella positiva resultat som du har vid bokslutet. [br] [br]Dina egna uttag och insättningar påverkar inte resultatet, detta påverkar endast balansräkningen. [br] [br]De trådar du läser om att egenavgifterna ska tas i beaktning handlar om att se till att det finns likvida medel kvar i företaget vid årets slut för att kunna betala in dessa vid bokslutet och vid eventuell vinst. [br] [br]Beskattning av egna uttag görs alltså inte. Det räknas inte heller som lön. Det är vinsten som beskattas och det är det som preliminärskatten baseras på. [br] [br]Klart som korvspad? :)
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
134
Superklart! Tack för hjälpen! [br] [br]Då kan jag bara fortstätta föra över som jag gjort [br]tidigare. Tack för det! :)
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
[quote="peffen"]nu läser jag i trådar [br]att man ska tänka på egenavgifter osv i egna uttagen. Att [br]man får liksom "skatta" på sina egna uttag? Stämmer verkligen [br]detta?[/quote] [br] [br]Jag skrev om något ditåt i en tråd nyligen. Tråden handlade om en kille som funderade på att betala sin kompis svart (eller så fattade jag saken iallafall). Jag menade såhär: [br] [br]Om han betalar kompisen normal (vit) lön får han (företagaren alltså) även betala arbetsgivaravgifter, och sedan blir både kompisens lön och arbetagivaravgiften en avdragsgill kostnad i firman. Leder alltså till att firmans vinst (och därmed även företagarens skatt) blir lägre. [br] [br]Om han betalar kompisen svart blir det ingen avdragsgill kostnad i firman. Firmans vinst blir högre. På denna högre vinst får företagaren betala egenavgifter och skatt. Det var detta jag menade med att han drabbas av egenavgifter iallafall, genom att göra ett uttag och ge till kompisen men inte bokföra det. [br] [br]DESSUTOM är det förstås olagligt med svarta löner, precis som Jörgen (tror jag det var) påpekade.
134
Ok, Tack Karin! [br] [br]Den "killen" var jag. Och nej, jag hade inga funderingar på att betala honom [br]svart, för jag vill verkligen hålla mig 100% laglig, det jag undrade över i tråden [br]var väl HUR jag skulle kunna betala honom. Och jag tackar för dina svar, både [br]i den och den här tråden.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.