Jag måste inleda med att säga att detta verkar vara ett underbart forum, precis vad jag har letat efter ett tag. Alla andra ekonomiforum verkar stendöda, men här sprudlar det av liv. Nu till frågan.
Jag och en till person har startat ett handelsbolag och nu är det dags att skicka in uppgifter om preliminärskatt. Genast uppstod det ett gäng frågor kring blanketten.
1. Jag chansar lågt och gissar att den beräknade nettointäkten blir 20 000. När jag skall skriva in denna summa på preliminärskatteblanketten, är det då hela nettointäkten som skall skrivas där (ruta 40). Eller är det bara min del, dvs. 50%, av den som skall in på blanketten. Jag gissar att hela summan skall över men det är nog bäst att fråga.
2. Hur mycket behöver jag egentligen fylla i på blanketten?
Personuppgifter, inkomst av näringsverksamhet och eventuellt inkomst av tjänst känns aktuellt. Personuppgifter är ju inget att orda om.
Inkomst av näringsverksamhet finns ju redan i skatteverkets databas så jag ser egentligen inte varför man skall skriva det igen.
En ruta heter räkenskapsår, jag följer kalenderåret, finns det någon beteckning för det? Rutan rymmer kanske 3 bokstäver.
3. Inkomst av tjänst. Jag har bara utfört ett uppdrag hittills, värt 6500 exkl. Då fyller jag alltså bara i det företagets namn och inget mer. Någon avdragen A-skatt är väl inte aktuellt tills jag har anställda. Bruttolön och förmåner, vad fyller man i här? Ingenting gissar jag eftersom jag inte på något sätt har varit anställd av företaget i fråga. Pensioner = nix.
4. Behöver jag fylla i något ytterilgare. Jag har varken förmögenhet eller en fastighet på företaget.
Det blev en väldigt konkret fyll-i-övning nu. Men det vore guld att få hjälp med detta. Att läsa på om bokföring är en sak men att bemästra skatteverkets blanketter är en helt annan. Det är i alla fall kul att lära sig även om det är lite lurigt nu precis i början.
Edit: Jag sökte utan resultat men om det finns någon gammal tråd så peka mig i rätt riktning.