När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, detta test gjorde vi i skolan och jag ville gärna ta upp det här , kör på 😃
Affärsidé
”Vi lanserar nu en unik idé på Internet och inom konfektionsbranschen. Med hjälp av ett användarvänligt webgränssnitt kan kunderna själva formge och måttbeställa sin egen skjorta på TailorOnlines hemsida. Det unika och lättanvända interaktiva gränssnittet gör att varje kund själv kan utforma en egen skjorta efter egen smak från de 10 miljoner varianter som finns att välja på. Passformen blir perfekt och priset ligger ändå under en ordinär butikssåld skjorta”.
När man formulerar en affärsidé så ska följande frågor besvaras:
• Vilket kundbehov ska jag tillgodose?
• Vilka är mina kunder?
• Med vilka produkter eller tjänster ska jag tillgodose mina kunders behov?
• Vilka resurser är viktiga?
Svarar TailorOnlines affärsidé på ovanstående frågor? Var tydliga när du jämför deras affärsidé med frågorna.
[quote="fltk"]Hej, detta test gjorde vi i skolan och jag ville gärna ta upp det här , kör på :D
[br]
[br]
[br]
[br][b][u]Affärsidé[/u][/b]
[br]”Vi lanserar nu en unik idé på Internet och inom konfektionsbranschen. Med hjälp av ett användarvänligt webgränssnitt kan kunderna själva formge och måttbeställa sin egen skjorta på TailorOnlines hemsida. Det unika och lättanvända interaktiva gränssnittet gör att varje kund själv kan utforma en egen skjorta efter egen smak från de 10 miljoner varianter som finns att välja på. Passformen blir perfekt och priset ligger ändå under en ordinär butikssåld skjorta”.
[br]
[br]När man formulerar en affärsidé så ska följande frågor besvaras:
[br]
[br][b]• Vilket kundbehov ska jag tillgodose?
[br]• Vilka är mina kunder?
[br]• Med vilka produkter eller tjänster ska jag tillgodose mina kunders behov?
[br]• Vilka resurser är viktiga?[/b]
[br]
[br]
[br]Svarar TailorOnlines affärsidé på ovanstående frågor? Var tydliga när du jämför deras affärsidé med frågorna.[/quote]
[br]
[br]
[br][b]Vilka kundbehov ska jag tillgodose?[/b]
[br]”Med 10 miljoner varianter som finns att välja på” med ett så stort urval kanske det är ointressant att ta reda på kundbehovet, det lär nog täcka alla behov.
[br]Men texten svarar i alla fall inte på kundbehovet!
[br]
[br][b]Vilka är mina kunder?[/b]
[br]Det framgår klart att dina kunder är Internet (nät) kunder. För en effektivare marknadsföring måste du också ta reda på vilka ”nät” kunder du vill nå, är det den snobbiga eller slafsiga, är det direktör typen eller arbetar typen, fet plånbok eller smal plånbok, du förstår säkert vart jag vill komma! För att veta kundbehovet måste du också ta reda på vilka kunder du vill nå.
[br]Texten svarar svagt på vilka dina kunder är!
[br]
[br][b]Med vilka produkter eller tjänster ska jag tillgodose mina kunders behov?[/b]
[br]Vilka produkterna är framgår ju klart, skjortor! Tjänsten är ju också klart, att måttbeställa skjortor efter egen form och smak!
[br]
[br][b]Vilka resurser är viktiga?[/b]
[br]Ja Exakt!? Vilka resurser, kundens eller företagets.
[br]Kundens resurser för att möjliggöra beställningen är deklarerat i texten. ”Med hjälp av ett användarvänligt webgränssnitt” en ganska svag förklaring.
[br]
[br]
[br]Om detta är en inlämningsuppgift i skolan så skriv svaren utefter egna ord.
[br]Det luktar nämligen ”inlämningsuppgift”
[br]
[br]Känner mig lite skyldig efter mitt tidigare ironiska inlägg :oops:
Affärsidé
[br]”Vi lanserar nu en unik idé på Internet och inom konfektionsbranschen. Med hjälp av ett användarvänligt webgränssnitt kan kunderna själva formge och måttbeställa sin egen skjorta på TailorOnlines hemsida. Det unika och lättanvända interaktiva gränssnittet gör att varje kund själv kan utforma en egen skjorta efter egen smak från de 10 miljoner varianter som finns att välja på. Passformen blir perfekt och priset ligger ändå under en ordinär butikssåld skjorta”.
[br]
[br]När man formulerar en affärsidé så ska följande frågor besvaras:
[br][b]
[br]• Vilket kundbehov ska jag tillgodose?[/b]
[br]Behovet tycks vara egendefinierade skjortor till vettiga priser.
[br][b]• Vilka är mina kunder?[/b]
[br]Framgår inte men kan vara; "storväxta", trendiga, och/eller originella människor.
[br][b]• Med vilka produkter eller tjänster ska jag tillgodose mina kunders behov?[/b]Kundanpassade skjortor som säljes via användarvänlig e-butik.
[br][b]• Vilka resurser är viktiga?[/b]
[br]Menas förmodligen internt för att tillgodose kundbehovet och motsvara de där "10 miljoner alternativen".
[br]
[br]De viktigaste resurserna är personalen, lokaler, maskinpark och en väl fungerande logistik...
En viktig synpunkt i sammanhanget är att företag bakom liknande idéer verkar tro att har man ett brett utbud säljer man mycket. Så är det dock inte längre utan kunden köper det som han/hon vill ha och inte bara för att något finns.
[br]
[br]Istället får det säljande företaget dras med stora lager- och hanteringskostnader..
[br]
[br]
[br]Firman i exemplet ovan har dock en nischad produkt och produktionen startar förmodligen vid varje enskild beställning.
väldigt bra forum tycker jag :D man får all hjälp här tack för att ni svarade jätte gulliga :D ....
[br]
[br]
[br][u]
[br]ville inte skapa ett nytt tråd för min andra fråga o det är vad är logistik för nåt? för jag har en fråga kring detta [/u] [b] "Välj ut en valfri webbutik och ta reda på hur de har resonerat kring logistik"?[/b]