Momsavdrag utan att belasta resultatet i AB

13
Säg att jag köper en miniräknare för att till störst del använda i företaget. Istället för att använda pengar från företagets kassa eller bankmedel tar jag av mina privata pengar. Kan mitt AB dra av momsen för miniräknaren utan att belasta företagets resultat på något sätt?



Det sätt jag själv funderat ut är att bokföra köpet som en skuld till ägare (240X). Finns det några nackdelar med att göra på detta sätt eller finns det något bättre sätt?



/JS
488
Jepp, det är i princip så man brukar göra.
589
1
Nja, Karin, har du inte missförstått frågeställaren nu? Eller är det jag som gör det. [br] [br]Du kan INTE dra av momsen utan att kostnadsföra. [br] [br]Och hur hade du tänkt bokföra? [br] [br]Betalning med egna medel = kredit 24xx. debet = ? [br] [br]Givetvis kan du boka köpet kredit 24xx, men då ska du på debetsidan bokföra på konto 54xx (t.ex.) och 2641 (ingående moms). Alltså måste du kostnadsföra.
720
Men inte kan du väl göra det utan att belasta företagets resultat?? Man får bara lyfta momsen på något som är en avdragsgill kostnad i företaget så ska inte räknaren kostnadsföras kan man inte heller lyfta moms. [br] [br]Jfr ex med vad som hände med persondatorerna. Där ansåg SKM att dessa datorer inte var till nytta för företagen och nekade rätten till momsavdrag vilket gjorde datorerna 25% dyrare för de anställda.
488
Ursäkta, jag läste frågan slarvigt. Jörgen och Redkon har rätt. Jag missade att du inte ville belasta företagets resultat med miniräknaren. Varför vill du inte det? Du skrev ju att miniräknaren till största delen skulle användas i företaget?
232
Alla köp belastar företagets resultat "tyvärr" men grejjen är ju att du då får dra av dessa kostnader. Köper du något som privatperson för du heller inte "dra av" momsen..
M-Daniel Johansson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.