CE-märkning?

7
Ja vad är det som gäller för detta? Går jag in i en musikaffär för att ta ett konkret exempel så kan jag finna elektronikprodukter utan ce-märke på.

Kanske från usa.



Jag har försökt läsa direktiven och enligt dom så är det villkor på att det ska vara ce-märkt punkt slut. Ska ska.. men om det inte är det, kommer nån vän av ordning och jagar mig annars? Vad händer om det konstateras? Vad kan hända för musikaffären som säljer dom här prylarna?

Är det så att vad som kan hända är att jag blir ålagd att sluta sälja bara om jag inte kan ordna med märkning?

Det jag ska sälja är små saker som drivs på 12 Volt och inte påverkar nån funktion nånstans. Små snälla mätare som inte stör nånting osv så jag vet att inget oväntat kommer att hända.



Men nu är det föreskrifterna som jag undrar över, och vad som händer om jag bara struntar i denna märkning. Inte för att mina varor som jag tillverkar inte annars skulle klara av det, men för att det är för dyrt för mig att ordna med, det skulle förmodligen göra så att det inte vore lönt att bedriva verksamhet alls mot den kostnad som det innebär. Det ligger isf längre fram.



Jag har f ö tänkt på att sälja till t ex usa, där finns ju inga märkningskrav och de produkter i samma nisch som jag sett av andra tillverkare har inga märkningar där heller. Inte ens de jag funnit som återsäljs i Sverige har jag sett nåt skrivet om att de är märkta.
68
[quote="rainbow"]Ja vad är det som gäller för detta? Går jag in i en musikaffär för att ta ett konkret exempel så kan jag finna elektronikprodukter utan ce-märke på. [br]Kanske från usa. [br] [br]Jag har försökt läsa direktiven och enligt dom så är det villkor på att det ska vara ce-märkt punkt slut. Ska ska.. men om det inte är det, kommer nån vän av ordning och jagar mig annars? Vad händer om det konstateras? Vad kan hända för musikaffären som säljer dom här prylarna? [br]Är det så att vad som kan hända är att jag blir ålagd att sluta sälja bara om jag inte kan ordna med märkning? [br]Det jag ska sälja är små saker som drivs på 12 Volt och inte påverkar nån funktion nånstans. Små snälla mätare som inte stör nånting osv så jag vet att inget oväntat kommer att hända. [br] [br]Men nu är det föreskrifterna som jag undrar över, och vad som händer om jag bara struntar i denna märkning. Inte för att mina varor som jag tillverkar inte annars skulle klara av det, men för att det är för dyrt för mig att ordna med, det skulle förmodligen göra så att det inte vore lönt att bedriva verksamhet alls mot den kostnad som det innebär. Det ligger isf längre fram. [br] [br]Jag har f ö tänkt på att sälja till t ex usa, där finns ju inga märkningskrav och de produkter i samma nisch som jag sett av andra tillverkare har inga märkningar där heller. Inte ens de jag funnit som återsäljs i Sverige har jag sett nåt skrivet om att de är märkta.[/quote] [br] [br]Hej Rainbow, [br] [br]Du känner bättre till din produkt än jag. Kika gärna in på Elsäkerhetsverket som är tillsynsmyndighet för CE märkning av elektriska produkter och lågspänningsutrustning. [br] [br] [br]http://www.elsakerhetsverket.se/sok.4.964130fe7b18648b80002079.html?query=cve+m%C3%A4rkning [br] [br]Du hittar säkert dina svar där. [br] [br] [br]MVH [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
7
Nej, det där vet jag ju redan snälla nån. Bla bla "Utan märket får produkterna inte säljas" osv. [br] [br]Likväl säljs det omärkta varor här och där, såna som inte på nåt sätt är farliga men jag undrar vad som kan hända om nån vill jävlas rentav.
68
[quote="rainbow"]Nej, det där vet jag ju redan snälla nån. Bla bla "Utan märket får produkterna inte säljas" osv. [br] [br]Likväl säljs det omärkta varor här och där, såna som inte på nåt sätt är farliga men jag undrar vad som kan hända om nån vill jävlas rentav.[/quote] [br] [br] [br]Hej, [br] [br]”Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 § 2 mom. eller 5 § skall för brott mot stadgandena om CE-märkning dömas till böter, om inte strängare straff för gärningen stadgas i någon annan lag.” [br] [br]Jag är ingen Jurist, men jag tolkar det som om att du kan få böter, alternativt om konsekvensen av att du inte märkt din produkt vållar någon skada, blir det den straffsatsen som gäller. [br] [br]Har du någon konkurrent i branschen får du nog räkna med en kort karriär. Vad jag hört och läst, sker i praktiken kontroller endast vid en direkt anmälan mot något företag. [br] [br]Med andra ord sker uteslutande kontrollen av företag som följer lagen. Som du själv var inne på kostar det tid och pengar med en CE märkning. Att du säljer icke märkta produkter snedvrider konkurrens situationen. [br] [br]Intressant ämne. Personligen tycker jag CE märkning är en bra kvalitetsstämpel, men om det är allmänt utbrett att ”fuska” med den så är det en annan sak. Då snedvrider man konkurrens situationen på andra hållet. Att stifta lagar utan att kontrollera att dom efterlev, gynnar bara de som har en flexibel moral :wink: [br] [br]Någon som vet hur utbrett fusket är? [br] [br]MVH [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
7
Men snälla nån igen, det kommer ju från en finsk text, [br][url]http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1994/19941376[/url] [br] [br] [br]Får väl annars sälja till usa, schweiz och andra icke eg-länder.
232
[quote="rainbow"]Men snälla nån igen, det kommer ju från en finsk text, [br][url]http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1994/19941376[/url] [br] [br] [br]Får väl annars sälja till usa, schweiz och andra icke eg-länder.[/quote] [br] [br]Ge dig Rainbow och svara konkret när någon försöker hjälpa dig.. Som alltid gör man som man vill men ta konsekvenserna då ;) .
M-Daniel Johansson
68
[quote="rainbow"]Men snälla nån igen, det kommer ju från en finsk text, [br][url]http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1994/19941376[/url] [br] [br] [br]Får väl annars sälja till usa, schweiz och andra icke eg-länder.[/quote] [br] [br]Hej, [br] [br]Lagtexten kan du hitta på finska också av den enkla anledningen att CE märkning är gemensam för alla EES länader. [br] [br]Enklast är att inte bryta mot lagen. [br] [br]MVH [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
7
Hej igen och tack för kommentarer! :wink: [br] [br]Den finska lagtexten skiljer sig tydligen från den svenska, [br][url]http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921534.HTM#P2[/url] [br] [br]Det som är att ta fasta på här är [br]"[i]5 a § Om en produkt har CE-märkts trots att den inte överensstämmer med de krav som gäller för CE-märkning, skall den som ansvarar för CE-märkningen omedelbart vidta rättelse så att överträdelsen upphör. Lag (1994:1588).". [/i] [br] [br]Kravet blir att sluta sälja eller att tillse ett prov som verifierar att kravet är uppfyllt, om nån påstår att produkten inte skulle hålla för kraven.
6
Tänkte låna tråden lite och fråga en annan sak om CE-märkning. [br]Om en vara är CE-märkt i ett annat land, måste den då märkas i sverige oxå eller hur funkar det ??
640
5
Märkning skall vara gemensam för alla EU eller EES länder, därför tror jag inte att det finns någon "svensk märkning" [br] [br]MVH [br] [br]R

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.