Varuprover?

64
Har beställt hem varuprover som inte ska säljs, hur bokförs dessa?
101
Hej! [br] [br]Varuprover är ju som sagt inget du kommer att sälja utan dess blir ju förbrukningsmaterial. Du bokför det som 5460 och momsen 2641 i debet och kontot du betalat ifrån i kredit. [br] [br]Hoppas det blir lite klarare. [br] [br]//Marta
55
[quote author=marta link=topic=1119.msg4362#msg4362 date=1161153844][br]Hej![br][br]Varuprover är ju som sagt inget du kommer att sälja utan dess blir ju förbrukningsmaterial. Du bokför det som 5460 och momsen 2641 i debet och kontot du betalat ifrån i kredit.[br][br]Hoppas det blir lite klarare.[br][br]//Marta[br][/quote]Lånar tråden... Om jag plockar ut en vara ur mitt lager (tidigare bokförd som varuinköp) för att använda som demoexemplar, hur blir det då?
2066
22
Om du ska bokföra det så K/4010, D/???? Vilket konto demoprodukten nu hamnar på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
[quote author=Jonathan link=topic=1119.msg28326#msg28326 date=1254419819][br]Om du ska bokföra det så K/4010, D/???? Vilket konto demoprodukten nu hamnar på.[br][/quote][br][br]Man kanske kan skapa ett eget konto (14XX) som man döper till "demoprodukslager" eller liknande?
2066
22
Hur dyra saker rör det sig om?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
[quote author=Jonathan link=topic=1119.msg28333#msg28333 date=1254423356][br]Hur dyra saker rör det sig om?[br][/quote][br]Det är hobbyprylar och deras reservdelar, priser allt mellan några kronor, oftast någon hundring och någon enstaka gång även en tusenlapp.
2066
22
5410, förbrukningsinventarier.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
15
Är det inte mer än att det knappt märks i förhållande till omsättningen så kan inventeringen vara ett bra ställe att bli av med problemet. Om man har en promille eller så i diff vid inventeringen är det inte hela världen, tvärtom märks det ju att man har inventerat.
55
I mitt fall är omsättningen ganska låg så det är inte bara fråga om någon promille. Jag tror varianten med kredit varuinköp och debet förbrukning passar mig bra. Hur ser ett föresten ett verifikat för denna händelse ut?[br][br][br]En annan sak.. det här innebär väl att oförbrukad förbrukningsvara vid bokslut är "överbliven" och har lämnat företaget? Eller skriver man in sådan igen på något vis?[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.