Senaste inläggen

Frågor jag skulle vilja ha svar på.

Hej

En del börjar klarna nu men det finns fortfarande lite frågor jag skulle vilja ha svar på så jag hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig.

1. Ska lämna in min FA skatteanmälan och ska uppskatta hur stor vinst jag kommer göra första året. Jag uppskattar min vinst till 50 000 första året, hur mycket s...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Konton för AB

Lite funderingar på vilka konton som ska användas till följande affärshändelser för ett nystartat AB (2 ägare, 50/50) med sin första årsredovisning nu till årsskiftet. Har några förslag…………

1) Aktieägarna sätter in 100.000 för aktiekapitalet på bankkonto.

D 1940

K 2081

2) Aktieägarna sä...

Skapa konto

HEJSAN!

Har nu köpt mig en egen version av SPCS (har tidigare bokfört i en god väns dator, men nu importerat företaget till min egen version och dator), och nu tänkte jag ju bokföra det inköpet. Ska väl inte vara några konstigheter tänkte jag.

54XX Programvaror D

2641 Ingående moms D

193...

Man of the year

Är det så här ni vill ha det? :wink:

http://www.telecompartner.se/img/manyear06.pps

God jul till er alla!

//Marta

Kategori: Off Topic

Förlängt eller förkortat räkneskapsår?

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Det är så att jag precis har startat en egen firma och valde i min registrering att förlänga det första räkneskapsåret till 07-12-31.

Jag fundera nu på och ändra detta till ett förkortat räkneskapsår. Dvs att göra ett avslut redan i år, men måste först fråga er an...

Företag som hanterar fysiska produkter?

Är det någon som känner till ett företag som hanterar fysiska produkter så att man kan outsourca hela den fysiska delen av e-handeln?

Kategori: E-handel

Deklarationsgranskning + påföljd = bokföring

Hej,

Jag ock min fru har ett litet HB med liten omsättning. Denna verksamhet har genomgått en granskning av skattemyndigheten med följd att de fann att en digitalkamera inte till fullo kunde dras av i företaget eftersom de klassade att den mestadels användes privat. Kan väl egentligen inte överklaga beslutet eftersom det stämme...

Behöver bokföringshjälp

Hej, nu behöver jag er hjälp, hoppas ni ställer upp!

Ska dra igång ett företag i början på nästa år och sitter nu här med ett bokföringsprogram med kontoplanen bas 96.

fall 1

Jag kommer köpa in varor genom att andvända mitt kreditkort där jag har en räntefri kreditperiod. Låt säga att j...

thinkoutsidethebox - workshop i kreativt tänkande

Edward de Bono är expert på kreativt tänkande. Med tre uppgifter utmanar han ditt sätt att tänka.

Värd ett besök!

http://www.thinkoutsidethebox.se

Kategori: Allmänt

Köpa om värdet ökar eller minskar

Läste i någon artikel för ett tag sedan att man bara ska investera i saker som ökar i värde, det andra som minskar i värde ska man hyra eller leasa eller något sådant.

Vore intressant att höra vad ni som kan ekonomi tycker om det?

Själv har jag leasat dator nu, och kommer nog fortsätta med det. Däremot köpt...

Kategori: Inköp

Översättare

Kan ni ge några tips till vilka företag som är bra och hyfsad priset på översättning.

Just nu har vi Svenska - Engelska på sidan.

men vi skulle behöva översättare inom

Danska - Norska - Finska - Spanska - Tyska

och lite fler språk bara kul och ha språ...

Kategori: Söker/eftersöker

Bättre att sälja som privatperson eller företag?

Hej! Jag undrar om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med några frågor. Jag är nämligen intresserad av att starta en webbutik och där sälja lite smink, hudvårdsprodukter och hårvårdsprodukter.

1.) Kan jag ha denna webbutik som privat person eller måste jag registrera mig som företag? Kan man tjäna mer på att vara registrerad företag...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

"Fuskas" det mycket?

Undrar över en sak om det där med momsen.

Om man tex som privatperson ska köpa ett ny data. Är det många som typ startar ett bolag först och sedan drar tillbaka pengar ifrån momsen på datan och sätter upp den på företaget?

Någon som gör pengar på julhandeln via nätet?

hystade själv upp ett tjugotal sidor i slutet av november och ser det finns intresse. Någon annan som har lyckats sälja något nu dagarna före jul?

Kategori: Affärsidéer

hobbyverksamhet

Är det någon som bedriver hobbyverksamhet här? Hur funkar det, får man org.nr och kan man fakturera? Vilka avgifter blir det det?

Säg att man får in 10000kr +2500kr (moms) , Får man behålla 10000kr rent då? Är det några mer avgifter?

dela ut reklamlappar på mässor och dyl

Är det tillåtet att tex på sthlmsmässan stå och dela ut reklamlappar, utan att ha köpt någon plats för monter.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

inkuransavdrag

Är det någon som känner till reglerna för inkuransavdrag (gäller kläder)

Kan detta stämma? Min netto vinst större än skatt?

Hej!

Jag ska starta som egetföretagare (konsult) under 2007 och försöker begripa va mycket måste jag ta betalt för att uppnå en viss lön. Jag har hört från kompisar att man måste räkna att minst 66% betalas i skatt.

Men när jag går in i Nuteks skattekalkylator jag får andra siffror. Till exempel:

1) Om intäk...

Domännamn

Jag har köpt tre domännamn på Loopia. Kan jag sälja dem vidare eller auktionera ut dem eller på något annat sätt handla med dessa domännamn. Hur går sådant till. Novis. / M.

Kategori: Allmänt

bokföra kunders kortbetalning

Hej

Måste säga att detta är grymt bra forum och som har hjälpt mig med mina bekymmer ;)

Jag erbjuder mina kunder att betala med kort på min hemsida.

Kunden betalar, jag får besked att pengarna är reseverade och jag skickat ut varan tillsammans med en faktura där det står att den är redan betald.