Rekordmånga vill starta eget

822
48
All time high. Intresset har aldrig varit större bland unga att starta eget. Men i jäm­förelse med Norge kommer försvinnande få i kontakt med entreprenörskap i skolan, som anses vara en nyckel till ökat nyföretagande. Nu ska entreprenörskapsunder­visning skrivas in i läro­planerna, lovar Maud Olofsson. Men hon kan inte ange någon tidpunkt.



Intresset bland ungdomar för att starta eget har aldrig varit större. Mer än var tredje – 34 procent – vill hellre driva eget företag än vara anställd, enligt färska siffror från Nuteks Entreprenörskaps­barometer, som vänder sig till ungdomar mellan 18 och 30 år. Det är de högsta siffrorna sedan ­Nutek började mätningarna 2003.



Entreprenörskapsvågen märks också hos Ung ­Företagsamhet (UF), ett privat utbildnings­koncept där gymnasieungdomar ­under ett läsår får starta, driva och avveckla ett företag efter sina egna affärsidéer.



–Vi slog rekord med 13900 elever i år, berättar tillförordnade vd:n Joakim Thulin.



Men bakom siffrorna döljer sig betydande problem.



En nyligen genomförd Temo-undersökning visar att endast 33 procent av gymnasieeleverna faktiskt har möjligheten att välja UF – medan 58 procent skulle vilja. Och trots att UF är den enskilt största entreprenörskapssatsningen i gymnasieskolan når man bara drygt en tiondel av en årskull.



Allt är helt beroende på om det finns eldsjälar bland lärare ute i den enskilda skolan. Inget finns i någon central läroplan.



I Norge är det annorlunda. Där genomgår nästan dubbelt så många i en gymnasieårskull – 20 procent – utbildning motsvarande UF-konceptet.



Sverige har blivit omsprunget snabbt. I början av 2000-talet var vi Europaledande i entreprenörskap inom skolan. Nu kan Norge gotta sig åt den titeln.



–Nyckeln är att Norge har skapat en nationell strategi, berättar John Wallon, projektledare för Nuteks nationella entreprenörskapsprogram.



Tre departement, närings-, utbildnings- och regiondepartementet, har där tillsammans tagit ett helhetsgrepp om satsningen på ­entreprenörskap i skolan.



-Det har gett legitimitet och kraft i frågorna, säger John ­Wallon.



Joakim Thulin på Ung Företagsamhet är kritisk:



–Det finns en samsyn i Sve­rige, men nu måste man gå från ord till handling. Där är vi ett verktyg bland många.



I Sverige står bara ett departement bakom entreprenörskapssatsningarna – näringsdeparte­mentet, och näringsminister Maud Olofsson är självkritisk:



–Vi har för lite främjande av entreprenörsfrågor. Vi sneglar på Norge, de är duktigare än vi, ­säger hon.



Vad gör du – konkret?



–Vi ska lägga in entreprenörskap som en naturlig del i skolan i den skolplan som vi börjar jobba med i år. Sedan är det viktigt att lärarna i sin utbildning får upp ögonen för hur viktigt entreprenörskap är, säger Maud Olofsson.



Att låta flera departement ta ett helhetsgrepp, som i Norge, ska ni ta efter det?



–Ja, jag tror att det är en god idé. Vi kommer att få se mer samarbete under mandatperioden.



Maud Olofsson öppnar också upp för att Ung Företagsamhet och andra liknande initiativ får ökad roll i framtiden.



–Men det får inte hänga på om det finns eldsjälar eller inte. Det här måste systematiseras in i utbildningen. Målsättningen är att vi ser konkreta resultat under den här mandatperioden.



Även skolminister Jan Björklund lovar att entreprenörskap ska få ökat fokus och hänvisar till översynen av läroplanerna som drar igång i höst och väntas bli färdig 2008.



Men liksom hos Maud Olofsson är de konkreta löftena få.



Ytterligare en viktig signal från Nuteks entreprenörskapsbarometer är att det i rekordsiffran 34 procent som vill starta eget döljer sig betydande skillnader mellan kvinnor och män: Endast 27 procent av kvinnorna vill starta eget medan siffran för männen är 40 procent.



Intresset bland kvinnorna har dessutom sjunkit från året innan:



–Det råder stor brist på kvinnliga förebilder, kommenterar Maud Olofsson.



–Vi ligger på 23:e plats i Europa när det gäller kvinnors företagande. Nu satsar vi 100 miljoner kronor på att öka det kvinnliga företagandet.



Källa: E24
758
1
Som man ropar, får man svar heter det och visst! Fråga man ungdomar [br]om dom vill bli egna företagare, så svara säkert 40 % JA. [br]Fråga man om någon är intresserad av att jobba 15 timmar per dygn 7 [br]dagari veckan och knappt någon lön under dom första åren - så tror jag [br]säkert att siffran 40 % sjunker till 3 %. :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
185
Sinnenas Teater, kanske.. Fast jag är inte helt säker på det. Jag startade företag efter att ha inspirerats i gymnasiet, och brorsan som just nu har UF-företag vill inte annat än att hålla på med det även efter gymnasiet (fast rätt registrerat osv). Jag har rätt många vänner som vill starta eget - kanske inte 40%, men många. (Jag gick ut gymnasiet för 1½ år sedan.) [br] [br]Det där med arbetstimmar spelar inte alltid så stor roll när man brinner för något.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
640
5
Jag håller helt med dig cantaton. Jag jobbar av glädje och tycker att mina dagar går alldeles för fort. [br]Jag tror att många som startar företag är som mig och brinner för det dom gör. [br] [br]Att räkna minuter tills man får sluta på dagen, eller tills det är fredag, är nog mest anställda som gör :roll: [br] [br]MVH [br] [br]R
758
1
Sannorlikheten att träffa på dessa individer som verkligen brinner för sitt [br]företagande är ganska stor på ett sådant här forum. [br]Jag är helt övertygad om att ni både brinner för detta och det gör jag också. [br]Men det var ju inte oss jag menade. [br]Jag träffar på väldigt många som varken orkar det ena eller det andra. [br] :wink:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
185
Stefan, jo jag förstår tanken, jag har en mamma som är så leds på att vara egen (i en bransch som försvinner allt mer), och vill nog gärna bli anställt. [br] [br]Men artikeln handlade ju främst om unga, och det är framför allt där eldsjälarna finns - tror jag, så det var utifrån det jag gjorde mina antaganden :)
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
5
Hej, jag möter många nya företagare och attityderna till eget företag har ändrats bland de yngre, många vill starta företag men har ingen speciell idé utan har ett öppet sinne för företagande. [br] [br]Det som är roligt är att viljan verkar finnas i högre utsträckning än hos äldre genereationer. Jag tror att många yngre ser företagandet som en lite mer flexibel "anställningsform", man skaffar en f-skattsedel och väljer sina arbetsgivare [br] [br]Tror att vi börjar se början till en större förändring kring attityderna om eget företagande. Jag tror alla skulle ha stor nytta av någon gång få chansen att försöka utveckla en idé till ett eget företag (som UF), man får med sig ett tänkt som man har nytta av oavsett vad man kommer att jobba med [br] [br]Mvh [br]Peter Tilling
2360
37
Eftersom jag hjälper några av de som ska starta företag skulle jag råda de flesta att låta bli. Det kommer bli er olycka.  Detta på sägs på företagande.se men det är sant. Mycket mer kunskap och enklare och modernare regler måste till. Som fd nämndeman på företagsskattekontor vet  jag vad jag pratar om. Det är en skämmande miljö just nu.[br][email protected][br]Start av företag och ekonomistyning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
[quote author=lars arenander link=topic=1810.msg8940#msg8940 date=1179361841][br]Eftersom jag hjälper några av de som ska starta företag skulle jag råda de flesta att låta bli. Det kommer bli er olycka.  Detta på sägs på företagande.se men det är sant. Mycket mer kunskap och enklare och modernare regler måste till. Som fd nämndeman på företagsskattekontor vet  jag vad jag pratar om. Det är en skämmande miljö just nu.[/quote][br][br] :nono Nja, jag håller inte med! Allt man gör leder till något bra, bara man gör något. Jag tror så här: [br]Att sträva framåt får alla människor att må bra; bitterhet och olycka kommer av passivitet, lathet och överdriven försiktighet.[br][br]Så testa! Kör på, gör något. Du måste våga för att vinna osv osv. Jag kan dra ALLA klyschor som finns  :D men så är det![br][br]Ja, det behövs enklare regler för företagare men kunskap kommer av att testa och göra misstag. Då låter man inte "svåra regler" stoppa en![br][br]Mvh Patrik
2360
37
Nej . det är inte alls säkert att det leder till något bra om du inte menar insikten att man inte skulle ha startat. Ja, sträva framåt men inte nödvändigtvis som företagare. Bitterhet och olycka kallar jag erfarenhet, och kan jag delge några 40 års erfarenhet är mycket vunnit. för egen del är det knappast passivitet , skulle vara att jag gått ner från 10-15 timmarsdag till det halva ca och jag känner en frustation ibland att jag är så lat men knappast försiktig. Har man överlevt mer än kattens 9 liv är man inte särskilt rädd. Såg du jag fick till en klyscha.[br][email protected][br]Start av företag oche konomistyning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
[quote author=lars arenander link=topic=1810.msg8972#msg8972 date=1179413768][br]Nej . det är inte alls säkert att det leder till något bra om du inte menar insikten att man inte skulle ha startat.[/quote][br][br]Du har en väldigt negativ syn på företagande; menar du allvarligt att de flesta inte bör starta sitt företag!?![br][br][quote]Bitterhet och olycka kallar jag erfarenhet, och kan jag delge några 40 års erfarenhet är mycket vunnit. för egen del är det knappast passivitet , skulle vara att jag gått ner från 10-15 timmarsdag till det halva ca och jag känner en frustation ibland att jag är så lat men knappast försiktig. Har man överlevt mer än kattens 9 liv är man inte särskilt rädd. Såg du jag fick till en klyscha.[/quote][br][br]Bitterhet och olycka = erfarenhet[br][br]Ja, det har väl med inställningen att göra  :P Man kan ju välja att komma ihåg det som är bra eller det som är dåligt.
456
1
Sedan skall man väl inte alltid beskylla sin omgivning för att vara orsaken till "erfarenheten"? Jag kan garantera dig att det räcker med 8 timmars arbetsdag även för att bli framgångsrik företagare.[br][br]Det handlar om att lära sig om hur det (systemen) fungerar, att lära sig av de svårigheter man [u]första[/u] gången passerar och att utnyttja alla möjligheter man har på effektivaste sätt. Lägg ner mycket tid på att planera aktiviteterna, genomför dom snabbt och följ upp resultatet. [br][br]
2360
37
Patrik om du visste hur många jag hjälp starta och driva företag under mina år så skulle du nog förstå att jag varnar en del som tror att det bara är lek. Erfarenhet är naturligtvis även lycka tillfredställelse och en massa andra positiva saker. Du tror väl inte för ett ögonblick att jag skulle hållit på så många år annars. Något som vi däremot kommer att få se iframtiden är mer kontroll av kvarvarande handläggare på företagsskattekontor som slåss för brinnande livet för att hålla sig kvar i en krympande organisation och då ger man sig på småföretagare. Problemet var att jag var för framgångsrik och fick hjärtproblem, men efter ändring av en hel del som jag även kan vidarebefodra till mina kunder tar jag det lugnt nu.[br][email protected][br]Start av företag och ekonomistyning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Nej ,det är ingen lek att starta företag men jag har aldrig hört om någon som ångrat sig heller, även om det gick åt skogen. (kanske finns det någon som skuldbelagt sig för livet men det är mycket ovanligt). Man brukar väl bara ångra det man INTE gör, eller kanske är det bara jag  :mrgreen:[br][br]Jag har hört och läst många gånger att man brukar lyckas först när man startat sitt tredje företag; då har man gjort de vanligaste misstagen och vet hur man ska göra och inte göra.[br][br][quote]Problemet var att jag var för framgångsrik och fick hjärtproblem[/quote][br][br]Jag förstår inte den meningen alls. Låter som att du varnar andra från att bli framgångsrika. En person som har framgång får inte i mina ögon problem med hjärtat. Allvarliga problem och framgång kan aldrig finnas tillsammans. Samma sak som att säga att isen är varm. [br]Du kanske tänker på ekonomisk framgång. Det finns ju många fler områden än pengar som man kan vara framgångsrik inom.[br][br]Eller så har vi bara lite olika syn att se på framgång och misslyckande. [br][br]Alltid roligt att höra andras åsikter! [br][br]40-års erfarenhet av företagande har respekt med sig. Berätta gärna mer om vad du har gjort och gör idag.
456
1
Känns som om kanske 10års företagande ger tillräcklig erfarenhet, resten är "bara" upprepningar ;)
2360
37
Patrik, jag brinner för företagande och att hjälpa personer som har förutsättning för detta.  Men det var intressant att läsa din tolkning av mitt liv, och DEJI vilka 10 år ska jag räkna?[br]Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
[quote author=DEJI link=topic=1810.msg9008#msg9008 date=1179586156][br]Känns som om kanske 10års företagande ger tillräcklig erfarenhet, resten är "bara" upprepningar ;)[br][/quote][br][br]Ja man måste göra skillnad på 40 års erfarenhet och ett års erfarenhet 40 gånger  :P[br][br]MVH[br][br]R
456
1
Ja, men visst är det så att samma typer av problem återkommer, fast i olika former. Det gäller att man känner igen typerna så att man kan hitta lösningar som fungerar oavsett i vilken skepnad problemet uppenbarar sig.[br][br] Oavsett vart problemet eller felet inträffar så skall man direkt veta vad man kan göra för att eliminera detta på bästa sätt, och hur man bäst förebygger liknande händelser i framtiden.[br][br]
1616
4
40 års erfarenhet är 40 års erfarenhet. Allt är troligtvis inte lycka och framgång men likväl en erfarenhet som kan vara grundläggande för framtida beslut. Jag tror vad du Lars menade med framgångsrik och hjärtproblem var snarare den 'vanliga' processen att man får arbeta hårt för att komma framåt vilket kan leda till stress och andra symptom som kan orsaka olika former av sjukdomar. Vilket i ditt fall tyvärr verkat vara de fakto. Att däremot vara verksam i 40 år som företagare är inte lika vanligt men möjligt och riktigt kul för de som lyckas och trivs i situationen.. Man väljer mycket av sin livsstil efter sina möjligheter, de möjligheter man med tiden anförskaffat sig.[br][br][quote author=DEJI link=topic=1810.msg9019#msg9019 date=1179643717][br]Oavsett vart problemet eller felet inträffar så skall man direkt veta vad man kan göra för att eliminera detta på bästa sätt, och hur man bäst förebygger liknande händelser i framtiden.[br][/quote][br][br]Man kan ofta utgå från liknande problem, men inte att förakta så är varje problem i sig unikt och bör behandlas unikt. (Nu bortser jag från tekniska problem så som att kontakten fungerar inte pga glapp) Att hitta lösningar som fungerar gör man enligt följande 2 modeller:[br]1. Går det att få tag i kunskap som säger så här gör du för att rätta till problemet.[br]2. Erfarenheter som efter gedigna återupprepningar behäftar att det verkligen fungerar utesluter andra alternativ.[br]Men jag tror man måste vara observant för i vilket sammanhang man väljer att utgå för modell 2. Den innefattar möjligheter för att det kan gå fel (försökkskaniner). Som en kalkylerad (Vilket det är) risk tyder då erfarenheterna på minsta möjliga risk tills annat beprövats som kan ge bättre resultat.[br][br]Vad gäller den påpekade negativa synen på företagandet är det bara att konstatera att vi använder olika modeller för vårt arbetssätt. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
758
1
Genom att definera problemet ordentligt, så hittar man också lösningen.[br]Och då oftast utan experter ;)[br][b]Varför lösa det?[br]Varför är det ett problem?[br]Vad exakt är det som är ett problem?[br]Var uppstår problemet?[br]Varför uppstår det där?[br]När uppstår problemet?[br]Varför uppstår det då?[br]Vilka är inblandade i problemet?[br]Hur uppstår problemet?[br]Varför uppstår det på det sättet?[/b][br][br]Följande är hämtat ur boken problemlösning enligt Puh - ni vet där där nallen.[br]Personligen så har jag haft boken som min lilla företagsbibel, under många år.[br]Kanske därför också som jag inte är miljonär :mrgreen:[br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Ok, det finns ett system som används flitigt inom Automotive där jag är aktiv dagligen. Man går igenom 8 steg, modellen kallas 8 Disciplines och kan se ut så här;[br][br]Felbeskrivning[br]Direkt Åtgärd[br]Analysera händelse [br]Fastställ grundorsak[br]Genomför åtgärd[br]Verifiera åtgärd[br]Sammanställ/arkivera[br]Stäng och gratulera teamet ;)[br][br]Allt handlar om processer och det är detta jag menar med att fel är likartade, men uppkommer i olika skepnader.[br][br]De åtgärder man genomför skall balanseras mot konsekvensen då felet faktiskt uppstår.[br][br]För att förebygga uppkomna problem/fel så skall åtgärder i stort vara övergripande, med detaljerad nivå sett till faktiska omständigheter.[br][br][i]Har vi glidit ifrån ämnet nu  :D[/i][br]
1616
4
[quote author=DEJI link=topic=1810.msg9022#msg9022 date=1179655762][br][i]Har vi glidit ifrån ämnet nu  :D[/i][br][/quote][br][br]Ja! ;-)
Må väl!
822
48
Kanske glidit ifrån vad vi först diskuterade men det kom fram mycket bra tips!  :)[br][br]Nalle Puh kanske är en bok man ska inskaffa  :-D
1616
4
Off topic:[br]Vilken av böckerna? Det finns mängder av dem. Ex Tao enligt Puh.[br]Bättre onödigt vetande Nalle Puh som skapades av A. A. Milne och E. H. Shepard, ingår  numera i Disney´s utbud. Här får ni en liten kul sida: [br][url=http://www.disney.se/winniethepooh/index.html]http://www.disney.se/winniethepooh/index.html[/url][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Det var någon som klagade att jag tog upp ett  annat gammalt inlägg. Det här var 3 månader gammalt innan jag kom in och det var tydligen inte slutdiskuterat.[br]Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Jag noterade det. [br][br]Själv tycker jag det är bra att det kommer fram inlägg även i gamla trådar då det kan ge svar på frågor även om de är gamla. Att svar finns på frågor kan ge bra förutsättningar för att hitta lösningar på liknande problem för andra företagare eller även för de trådskapare som arbetar mer långsiktigt. Så länge svaret är relevant och bidragande till den lösningen som frågan eller ämnet i tråden gällde.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
54
Lars är du miljöpartist?[br][br]Bara nyfiken för jag tykte jag läste något om det.  ;D
2360
37
Jag fick ett meil där det stog att man inte skulle skriva om sig själv och vad man gjort därför håller jag mig till företagsfrågor
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.