Senaste inläggen
Restaurangköp-delägareNågon som vet vad man bör tänka på vid följande: Ska betala halva aktiekapitalet och bli delägare i ca 1 år för en restaurang. Nuvarande ägaren vill jobba ca 20tim/veckan i ett år. Därefter löser jag ut honom med andra halvan och kommer själv att äga hela. Är mycket tacksam för tips |
|||
Så funkar det!
Har ni funderat över vad som gör att muspekaren rör sig över bildskärmen. Kategori: Off Topic |
|||
Fakturadatum?! - Bokföring
Hej ! |
|||
Vilken företagsform ska jag välja ????
Många tänker sig inte för, eller tar väldigt lätt på valet av företgsform. Det börjar som oftast med en enskild firma, utan att veta om vilka andra alternativ man har, vika rättigheter och skyldigheter man har, samt vilka risker man tar. Kategori: Affärsidéer |
|||
Företagskonto - Enskild F.Får man öppna ett företagskonto åt en enskild firma (det är ju ingen juridisk person) eller måste ma nstarta ett privat konto? Kategori: Allmänt |
|||
Bokföra som enskild person eller grupp
Behöver lite hjälp med ett problem. |
|||
Ångervecka - specialdesignade varor?Jag kommer sälja personliga smycken via webben - dvs efter beställning tillverkar jag ett personligt smycke till beställaren. Jag vet att det finns lagstadgad ångervecka i lagen om distansavtal, men det kan ju bli ett stort problem för mig om kunderna plötsligt "ångrar köp" när jag tillverkat varan (som inte går att sälja till någon annan sedan). <... Kategori: E-handel |
|||
Dra av en dragkrokJag använder min privata bil i min enskilda firma men skulle nu behöva en dragkrok på den. Jag har drag på min andra bil så detta är alltså inget jag behöver privat utan bara i företaget. Finns det nån möjlighet att ta denna kostnaden på företaget eller måste jag ändå betala detta privat? |
|||
Tryckeriräkning - på vilket konto ska jag bokföra detta?Har designat en trycksak och även skött kontakten med tryckeriet för kunds räkning. Har nu fått fakturan från tryckeriet. Bokför jag den som ett inköp (4010) eller som Trycksaker (6150)? Spontant känns 6150 som trycksaker som är mitt företags "eget bruk" och att 4010 är mer lämpligt här. |
|||
Gjort uttag på det mesta, men!
Jag håller ju på göra egna uttag på alla mina varor från företaget, men jag är lite fundersam kring "prissättningen". |
|||
TALARKVÄLL OM ENTREPRENÖRSKAP !
Excitera Enterprise Forum inbjuder till inspirationskväll i entreprenörskap klockan den 15 mars kl. 17:00 på Nalen i Stockholm. Kategori: Nyheter |
|||
Vad är kostnad för en konsult bolag?
Jag driver en egen konsult bolag, min varulager är min kunskap och erfarenhet, och den försvan inte efter användning. Så i bokförning, är det ingen kostnad utan lite levnadskosnad. |
|||
Om man inte har någon ing. momsOm man importerar ett varuprov som är så billigt att man inte åker på någon införselmoms eller tull och vill sälja det vidare som företagare, går det ? |
|||
Hur/när används konto 2012?
Används konto 2012 bara för F-skatt/egenavgifter (ej moms)? Jag har ju min betalningsplan för F-skatt som ska betalas månadsvis (för min del med start i april). Hur ska jag bokföra dessa delbelopp nu och sedan när de betalats? |
|||
Bankskulder vid konkursVad händer med bankskulder vid konkurs av ett AB. Blir man personligt ansvarig för skulden och med det personligt återbetalnings skyldig? Kategori: Allmänt |
|||
Starta antikhandel?
Hej! Kategori: Affärsidéer |
|||
Fundering kring verifikationer
Tjena! |
|||
Konsertaffischer
Hej! Kategori: Affärsidéer |
|||
AvskrivningarJag har en enskild firma och går redan med förlust för 2006 och vill därför ha så liten avskrivning på mina inventarier som möjligt. Finns det en gräns för hur lite jag måste skriva av? |
|||
uppdragsgivare utanför EUJag gör nu ett jobb åt en kund i Kalifornien. Med svenska skatter skulle min normaltaxa bli ohyggligt dyr för dem har jag upptäckt vilket gör att att jag nog måste gå ned kraftigt i pris jämfört med motsvarande jobb för en kund i Sverige. Detta är illa nog, men dessutom måste jag lägga på 25% moms som dom inte kan få igen eftersom jag inte har någo... Kategori: Företagande över gränserna |
|||