Hej 🙂
Jag har givit bort en produkt från mitt företag som gåva till en släkting. Det rör sig om en ny vara som jag vanligtvis säljer i mitt företag för 199-250kr inkl. moms. (EF). Hur går jag tillväga då jag skall bokföra detta. På något sätt så bör ju varan bli en kostnad för firman?
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
En viktig sak som man lätt glömmer bort är hur vi som företagare uppträder, när vi är ute. Vi är ju företagets ansikte utåt och detta ställer stora krav på oss - även på fritiden.
Vad tycker ni är viktigt för att man på ett bra sätt ska kunna företräda sitt företag, så att den personliga marknadsföringen bli positiv.
Är det att...
Kategori:
Försäljning och Marknadsföring
|
|
Vill man inte starta ett företag, så kan man ju starta en ideell förening
istället, en sådan förening har ett eget organisationsnummer.
Det finns inget som säger att att en sådan förening inte få gå med vinst
och det enda kravet som finns är egentligen att det ska finnas en öppen
medlemsintagning. om någon mo...
Kategori:
Finansiering, Riskkapital och Bidrag
|
|
Tjena, I dag bestämde jag mig för att starta en enskid firma, för att kunna utforska olika affärsplaner. Jag har ingen aning om hur mycket jag kommer att sälja, kanske inget allt kanske flera tusen beror helt på hur marknaden ser ut. När jag sedan började fylla i uppgifterna Så Var det flera frågar man var tvungen att besvara med hur mycket moms ja...
Kategori:
|
|
Vad tycker ni om skattemyndighetens nya spindel?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,1024198,00.html
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej!
Jag har ganska nyligen startet att företag inom IT-branschen, inrikting på internetproduktioner.
Jag blev förra veckan kontaktad av en person som säger sig vilja köpa mitt företag, som ännu inte har någon större omsättning. Jag har bara drivit det i 2-3 månader ännu.
Det jag nu undrar är vad...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Står i valet och kvalet av att välja leveranssätt.
Av vad jag förstått är vi som företag ansvariga för produkt fram tills dess att kunden har mottagit den, det vill säga får kunden aldrig paketet/brevet har han rätt att få pengarna tillbaka. Detta löses rimligtvis genom att skicka _allt_ rekommenderat men detta innebär också ganska markan...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej!
Jag har planer på att importera skateboards ifrån USA. Jag är helt ny på området och har därför en massa frågor. Först och främst skulle jag vilja veta ungefär vad frakt ifrån USA kostar. Om jag har ett paket med vikt på ca 40kg och har dimensionerna 1x0.5x0.5 m. Vad skulle det kosta att frakta det ifrån mitten av USA. Är bara ute ef...
Kategori:
Företagande över gränserna
|
|
Det säg att det är vinsten i egen firma som man skattar på.
Men vad är vinsten?
Är det tillgångar minus skulder?
Kategori:
|
|
Hej,
Jag redovisar och betalar moms varje månad för mitt KB. Jag har hittills alltid betalat in exakt samma summa som jag redovisat till skatteverket vilket inneburit att mitt redovisningskonto för moms (2650) alltid stått på 0 efter det att jag betalat in månadens moms. Eftersom jag ofta betalat in lite i förväg har jag haft l...
Kategori:
|
|
Avskrivning king cab köpt år 2006
Har nu på konto 1242 en king cab 111750 kr, avskrivning- 5 år, använder restvärdeavskrivning-25%, men den metoden ska väl bort nu?
Kan jag använda mig av huvudregeln, högst 30 %?
Till årets slut ska jag väl föra ner summa 111750# 25% 27937,50 111750-27937,50=83812 kr ? til...
Kategori:
|
|
Sen en undran om kontering spcs administration 200
I dataprogrammet kan jag göra färdiga konteringsmallar.
Hur får jag till el och telia
El
100% 1930 kredit
85% 2013 debet
resterande 15% dras 20% till 2641 debet och resten till 5310 debet
<...
Kategori:
|
|
Är egen företagare
SEN FICK JAG IGEN SKATT EN RÄTTELSE PÅ 2005 ÅRS DEKLARATION
JAG TOG UPP DET SÅ HÄR
BANK KRED
2018 DEB EGEN INSÄTTNING
SEN EN UNDRAN BETALADE IN F-SKATT 17 JANUARI SOM HAR MED 2006 ÅR ATT GÖRA
1930 KRE
2012 DEB (EGNA SKATTE...
Kategori:
|
|
Jag är en kvinna 50+ i Sthlm som söker en samarbetspartner .
Det gäller heminredning .
Jag har lite ideer som jag vill förverkliga och jag behöver någon att
bolla ideer med.
Kanske finns det någon som också har ideer inom heminredning och
som saknar någon samarbetspartner.
Du kvinna el man...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
hej!
Jag har en ensklid firma och betalar preliminärskatt & MOMS månadsvis. Nu har skattemyndigheten givit mig preliminärskattebeloppet 10 000 kr/mån att betala in. Men säg att jag drar in såpass mycket pengar att jag vill göra egna uttag på 15 000 kr/mån, varvid jag bör betala in lika mycket i månatlig preliminärskatt. Då har...
Kategori:
|
|
Hej
Jag har en nystartad firma - dvs inte tjänat så mycket än men jag har alltså tjänat 12625 kronor hittills.
Jag har dock lånat ut pengar till företaget med min privata ekonomi eftersom jag behövde en digital kamera och en bärbar dator ( Reklambyrå ). Detta totalt har blivit en kostnad på cirka 15 000 kronor dvs mit...
Kategori:
|
|
Hallå
Är det någon som har en bra metod för att beräkna löner?
Vi är två delägare i ett AB som båda gör jobb hos kund ett visst antal timmar men sedan lägger vi timmar hemma med fakturering, kundkontakter, mm. Hur räknar ni andra för att få det ordnat så ni unviker konflikter er emmellan?
Tacksam för synpun...
Kategori:
|
|
Kan någon snälla förklara hur man kan använda olika verifikationsnr serier med hjälp av bokstäver?
Ex: B (leverantörereskontra), bokförs lev.fakturor (ankomstregistrering) och lev.betalningar i denna serie?
Och motsvarade i C när det gäller kunder?
Vad bokförs då under A - allt...
Kategori:
|
|
Hej!
Står i startgroparna för internethandel och funderar på alternativ för att ta emot kreditkort (vilket mer eller mindre är ett måste då vi kommer rikta oss åt europa). Verksamheten är mer eller mindre hobbyinriktad och kommer alltså inte omsätta tillräckligt stora summor i början för att överväga ett inlösenavtal med banken och då får...
Kategori:
E-handel
|
|
Hej!
Jag undrar om någon vet någon svensk butik där man kan köpa små glasflaskor med tillhörande skruvlock för billig penning? De ska vara på 5 mL och gärna av brunglas. Har hittat bland annat ebottles.co.uk men de säljer kartongvis och just i dagsläget har vi inte behov av 300 stycken. 🙂
Tack!
Kategori:
Inköp
|
|