[quote]Rätta mig om jag har fel. Men jag antar att du inte föddes med dina kunskaper? Jag menar, förmedling av exempelvis trycksaker är väl inte direkt något hantverk utan snarare handlar om att ha ett bra nätverk att stödja sig på. [/quote]
[br]
[br]Nej de kunskaper jag anförskaffat mig har vart genom hårt arbete.
[br]
[br][quote]Att ha spetskompetens behöver inte vara positivt. Om jag skulle haft ett företag som Mathias här, så skulle jag inte vilja ha spetskompetens. Fine, att hans leverantörer har en viss spetskompetens. [/quote]
[br]
[br]Det gäller att ha grundläggande förutsättningar om tjänsten man säljer. Vilket kan vara nog så krävande om man stöter på de som vet vad de vill ha, är vana att beställa och framförallt vad de beställer samt med dessa vilka rättigheter som ska ingå vid beställning.
[br]
[br]Dina exempel bemödar jag mig inte att kommentera.
[br]
[br][quote]Där skon klämmer? bara för att du jobbar med att ta fram namnförslag, betyder det inte att du är bättre på något vis. Att säga att andras förslag är dåliga och inte komma med några egna, tyder ju på att du vill slå ett slag för dig själv. Och Jag kommer ihåg min första säljutbildning så väl.[/quote]
[br]
[br]Här är inga skor som klämmer. Storlek 48 duger bra. :lol:
[br]Att jag bland annt jobbar med detta betyder inte att jag är bättre men att mina kunskaper kan ge mervärde än de namnförslag man kastar ur sig på ett forum. Exmpelvis Namnförslaget "Pelikan" finns som 8 olika företag med det ordet i sig, Samt så är pelikan.se redan registrerad och vad gäller inarbetat varumärke som Pelikan för www.pelikan.com så finns stora risker att ta för varumärkesintrång. Samma sak gäller för ex "Mediabolaget": http://www.foretagsfakta.se/ff/foretag/profil.do?name=Mediabolaget&&companyID=1520781 och jag skulle bli förvånad om "Oktan" inte redan är registrerat se www.oktan.no eller "Ponton" se http://www.tidningsbutiken.se/tidningen-ponton.asp?gclid=CJjMr8uWs4sCFTwHQgodeA7X2w Kanske som olika klasser än vad Mathias är ute efter.
[br]
[br][quote]Jag och Mattias kom med förslag (gratis) Du klankar oproffisionellt ner på dom och säger underförstått att du kan göra bättre, om han beställer en logotype av dig. (antagande)[/quote]
[br]
[br]Du får ursäkta jag uppfattar det inte som jag klankar ner, Jag gav bara min proffessionella åsikt om att de inte var bra genom att säga så rakt ut. Ovan ser du exempel på varför jag säger så.
[br]
[br][quote]Jag tycker såhär, då Mathias förmodligen kommer att finnas i den här branchen i framtiden, så borde du väl snarare hjälpa och kanske coacha honom, istället för att säga vad han inte ska göra.
[br]Vem vet, han kanske förmedlar dina tjänster i framtiden?![/quote]
[br]
[br]De säljare som representerat mig i yngre dar har både vart bra och dåliga.
[br]Det som vart bra: Att det säljer.
[br]Det som vart dåligt: Ovetskapen i försäljningen har resulterat i merarbete utan förtjänst. Samt sämre kundvård gällande vad köpet bestod av. Vilket är en lurig bit då det gäller i mitt område köp av upphovsrättsliga verk.
[br]
[br]Visst det ligger även i mitt intresse i att förmedla detta. Vilket också gjorts men vid upprepade procedurer så är det inte bra. Detta visar då på en brist av förmåga att ta till sig av den kunskaps som ges och förmågan att bibehålla denna kunskap, vidareutveckla möjligheter samt kunna förmedla den.
[br]
[br]Men visst ser han ett vinstintresse i ett samarbete och så även då från min sida samt att man känner av hur båda parter kan samverka så är Mathias välkommen att höra av sig.
[br]
[br]
[br][quote]Jo, spetskompetens kan vara bra, om man är t.ex. ingenjör, eller säljer värmepumpar, bilar eller försvarsmateriell.[/quote]
[br]
[br]Även som upphovsman är det bra att ha spetskompetens ;-)
[br]
[br][quote]Men om du förväntar dig att SIBA ska ha spetskompetens under ett tak, så kan du räkna med att varje säljare skall ha en egen produktgrupp och att vi förmodligen skulle ha fler säljare än kunder i SIBA butiken. Usch, hemska tanke, massa gapande försäljare medans du går genom butiken, skulle ju likna en loppmarknad.
[br][/quote]
[br]
[br]Du missförstår texten. Säljaren var representant för HP i Sibas butik. Inte Sibas egentliga säljare. En representant som ska presentera en specifik produkt i annans lokal bör i alla fall ha grundläggande kunskaper om vad det är man ska representera.
[br]
[br][quote]Jag tror såhär, när du gick till SIBA, så gick du fel. Du hade kunskaper som säljare bevisligen inte hade. Men kolla på resten av befolkningen!
[br]60% av befolkningen kanske bara behöver den enkla förklaringen "Detta är en kamera, och detta är en skrivare som skriver ut fotona." [/quote]
[br]
[br]Vad då jag gick fel? Nu går du in på fel spår. Jag gick till Siba för att titta på fotoskrivare för personligt bruk. Ej för verksamheten. Jag har rätt att gå till Siba för personliga inköp det innebär inte att jag går fel. Det finns fler än mig som har bra kompetens om skrivare. I alla fall dessa ovan grundläggande frågor. Men visst stor del av gemene man har kanske inte samma kunskap, krav på kvalitet eller behov. Och de som köper bland dessa är säkerligen uppskattade av den marknaden. Men de är också en målgrupp som oftast får nöja sig med sämre kvalitet samt där till vanligtvis ett högre pris.
[br]
[br][quote]
[br]Förmodligen gick du in för att bevisa för säljaren att du kunde saker och ting, och du köpte inte på SIBA för att dom inte var duktigare än dig. Du visste ju från början vad du ville ha, varför gick du inte bara in och köpte det du behövde utan att förudmjuka den stackars säljaren. [/quote]
[br]
[br]Nu är du ute o trampar vatten. :o
[br]Jag gick inte in för att bevisa någonting. För det första var jag intresserad av en fotoskrivare. Visst hade jag kollat upp olika varianter som kunde vara lönsamma och bra, speciellt Epson. Att jag därtill i entren går direkt på en skrivare samt blir bemött av representanten från HP är inte mitt val. Mitt val är endast att stanna lyssna och fråga kring förutsättnngarna för den maskin jag inte kände till. Från början var jag inriktad på en liten Epson-skrivare. Vilket de stora leverantörerna låg prismässigt likvärdigt med YFO. Resultatet blev senare en helt annan maskin fast även den Epson då de kvalitetsmässigt håller hög standard.
[br]
[br][quote]Är man trött på kunder som ska hävda sina kunskaper? Jajjemen! Men det är bara att buga och tacka för besöket och förklara att varan dom söker kommer inte ut på marknaden förrän om 2 månader... [/quote]
[br]
[br]Det är bra med kunder som kan förmedla/hävda sina kunskaper det utvecklar verksamheten och behoven i alla fall om man ska analysera sin egna verksamhets förutsättningar till utveckling. Men visst man kan strunta i vilket och bara försöka håva hem pengar.
[br]
[br][quote]Min poäng: Spetskompetens är bra i vissa fall, men inte i DETTA fallet. Man har inte råd att begränsa sitt småföretag på det viset. Fine, att ett stort företag kan ha personal som har olika spetskompetenser. [/quote]
[br]
[br]Skrev du inte just att man inte ska förvänta sig att SIBA ska ha spetskompetens under ett tak? *Pajkastning* :cool:
[br]
[br][quote]Förresten mojo? Vad är din spetskompetens?
[br]Och vad gör att du har rätten att säga att du har spetskompetens?
[br](ingen kritik, mest nyfiken) [/quote]
[br]
[br]På vår webbsida så ser du vad vi/jag gör. Spetskompetensen ligger i att arbeta med upphovsrättsliga verk så som:
[br]
[br]Frihandsillustration för profilfigurer, böcker, tidningar, reklam serier och därtill även förenligt med den kommunikationsformen. Konst, Grafisk design, Originalarbete. Visst en blandad mix men det mesta landar under begreppet upphovsman till bl a konstnärliga och litterära verk där ramar för differenser kan vara svåra att dra.
[br]
[br]Jag har vart proffesionell yrkesutövare inom dessa områdena i nästan 20 år. Både mot press, förlag reklambyråer, tryckerier, privata företag, kommunala företag, privatpersoner, Därtill har jag även undervisat och föreläst i serieteckning under 10 år för och i samband med: Studieförbundet Vuxenskolan, Utställningen Wham! av Sture Hegerfors och Lasse Åberg, Utställningen om Gahlin och Stomatoltecknaren på Göteborgs Stadsmuseum, Serieskolan i Hoffors. Samt mindre privata kurser. Även vissa kurser inom måleri privat och för förbund.
[br]
[br]Du kan läsa mer om mig och vad jag gör på följande länkar:
[br]http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Magnus%22Mojo%22Olsson
[br]www.svenskakonstnarer.se/galleri/Mojo
[br]http://www.poeter.se/Mojo
[br]www.uddatorp.se
[br]www.chillyhumor.com
[br]www.mojo-art.com (gammal - och ej uppdaterad - sida)
[br]Jag har med all rätt att uttrycka mig vad min verksamhet är och vad jag gjort som upphovsman samt peka på vilka mina styrkor är - även kallad vilken spetskompetens jag har.
[br]
[br]Med vänliga hälsningar
[br]
[br]Magnus Olsson
[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!