Senaste inläggen

Lätta bokföringsfrågor, nystartat företag

Hej!

Jag har en nystartad verksamhet, fick min f-skattsedel i mars.

Kom på när jag satt mig idag (då mitt bokföringsprogram kom) att mina kunskaper vad gäller bokföring är lite halvt bortblåsta ;-)

Har alltså några frågor, och jag skulle uppskatta snabba svar!

1. Vilket kostn...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Återförsäljare / säljare

Vi är ett företag med inriktning på energistyrningar och smarta hem. Produkterna är användarvänliga och helt egenutvecklade i Uppsala. Produkterna uppfyller alla krav och är testade samt CE märkta. Företaget är medlemmar i El-kretsen samt naturvårdsverkets EE-register för producentansvar.

Vi söker nu företag eller personer som...

Kategori: Söker/eftersöker

Jag tror jag dog

:-D :-D :-D :-D :-D :-D

http://www.youtube.com/watch?v=iV6DQuEh4UQ

:-D :-D :-D :-D :-D :-D

Kategori: Off Topic

Balans- och resultaträkning..

Har fått mig en deklarationskarl nu, men han vill att jag har med mig utskrifter med balans- och resultaträkning och sånt. Hur åstadkommer jag detta? 🙂 Jag använder SPCS Administration.

Ni får ursäkta om jag ställer en urdum fråga nu, men jag "kan" egentligen bara denhär basic löpande vardagsbokföringen och förstår egentligen...

Hur bokför jag domän/webbhotell?

En nybörjarfråga.

Men på vilket konto bokför man kostnaden för ett webbhotell?

Och kostnaden för domän-namnet?

Hur bokför jag reklamationer?

Har haft ca 10 st reklamationer på maskiner som vi bara har fått byta ut mot nya åt kunden eftersom dom gått sönder. Hur bokför jag dessa maskiner som gått åt till utbytena? Just nu ligger de på konto 1400 lager men hur bokför jag dom sen? Hoppas att nån förstår frågan.

Lillamilli

Vem gör vad

Jag som tyckte att jobba med bokföringen är lika med att sitta vid ett begravningställe blev så småningom besatt av bokföringen. Nu har jag lärt mig den löpande bokföringen och jag sköter den också dock min revisor sköter bokslut och deklaration. Jag har ett AB och räkenskapsåret slutar nu den 30 april. Undrar hur kör jag den sista månaden? Ska jag...

Bokföring av moms utifrån SKV's kontoutdrag

Hej Bokföringsälskare!

Jag har lite problem med att få till bokföringen av mitt aktiebolags skatter. Har fått ett kontoutdrag från skatteverket som ser ut som följer:

Ingående saldo: 10 650

Arbetsgivaravgifter: -6 547

Avdragen skatt: -6 250

Kostnadsränta:...

Vilket konto

Har precis köpt ett förråd (kostade 11 000,00) som är avsed att tjäna min verksamhet. Förrådet ser ut som en lilla vila. Nu måste jag se till att den monteras men det jag inte vet är vilket konto passar bäst för förrådet. Vad säger ni? Jag själv tänkte debitera konto 1210 Maskiner och andra tekniska anläggningar.

Hälsning/Kimbe...

Feedback på simpelt bokslut (Firma)

Hej!

Jag pluggade fek för ganska många år sedan men har inte använt kunskaperna sedan dess. Skulle behöva bolla ideér lite nu när jag slutligen ska göra mitt första bokslut, så jag tänkte bara posta min plan här och se vad ni säger!

Jag har en enskild firma med låg omsättning så jag kan använda en N1 men ja...

Periodiseringsfond-egen firma

egen firma

ifjol avsatte jag 10000 i periodiseringsfond.

när jag 1/1-07 la upp i ny bokföring ingående balans så tog jag inte med periodisreingsfond för att räkna ut ingående balans.

ska jag göra det?

om inte, ska jag ordna nytt konto och sätta dit de 10000, bara för att det s...

Hur bokför jag en kundkredit?

Hej,

Jag är precis i uppstarten av mitt första företag. Spännande men många frågor. Förutom 3 år ekonomi i gymnasiet (för sisådär 10 år sedan) så är bokföring nytt för mig.

Det hela gäller en onlinebutik där besökare laddar på sitt medlemmskonto med pengar som dom sedan kan spendera på sajten.

Konto för bokföring av Rådgivningtjänst (via Internet)

Har någon tips på vilket konto man kan använda ?

Funderar själv mellan:

6590 övriga externa tjänster

eller

6990 övriga externa kostnader och då 6991 (avdragsgilla) eller 6992 ej avdragsgilla

Privat bankkonto i annat land

Hej,

Jag flyttade till Sverige från Irland och jag har blivit enskild näringsidkare hit sedan April 2006. Jag har en privat bankkonto i Irland med ingen inkomst aktivitet under 2006. Måste jag inkludera den här privat bankonto i Inkomstdeklaration som tillgångar?

Tack för hjälpen och förlåt min dålig svensk...

Kvittning och ansvarsbegränsning i licensavtal

Sitter och försöker bygga ihop ett så allomfattande licensavtal som möjligt. I januari gick jag igenom vad som behöver finnas i ett licensavtal med en jurist och tyckte att jag hade allt klart för mig, men sen gick månaderna och nu minns jag inte längre vad två av punkterna handlade om. Om någon kunde sammanfatta vad dessa två begrepp på några rade...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kvantitetsrabatter till återförsäljare. Standarder?

Finns det några standarder eller riktlinjer för vilka kvantitetsrabatter man ska ge som producerande företag till återförsäljare?

Om man exempelvis har ett listpris på 25:- vad borde man förslagsvis ge för kvantitetsrabatter då?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

EF. fördelning av resultat, samägt bolag.

Hej.

jag äger en skogsfastighet med min bror och vi driver den som ett samägt bolag vilket innebär att vi egentligen har varsin EF men att sådant som är gemensamt drivs och bokförs som ett samägt bolag.

I årets gemensamma bokföring har vi en förlust som ska fördelas mellan oss. Förlusten är 87588,57 (mycket...

Bokföra pengar tillbaka

Hej köpte för ett tag sedan en mjukvara för ca 3000 + moms. Det var ett specialerbjudande så man kunde skicka in en kupong och få 500 kr tillbaka, vilket jag gjorde. De pengarna har nu utbetalts och jag undrar hur jag skall bokföra det.

Jag har bokfört hela den ursprungliga summan som en kostnad, men borde kanske haft med rabat...

avskrivning - skrivare, programvara

Jag kommer snart att köpa en dator, skrivare och programvara till mitt företag (enskild firma).

Skrivaren och programvaran kommer var för sig kosta under 5000 kr, men datorn kostar mer, så den måste jag göra avskrivning på. Det jag undrar är om jag måste göra avskrivning på skrivaren och programvaran också, eftersom de hör til...

Frågor ang bokföring/eget kapital

Hej!

Jag bokför enligt kontantprincipen, dvs att händelserna bokförs samtidigt som de betalas/inkommer.

Mitt huvudbry är nu att intäkterna i företaget kommer med ca 6 veckors släp, dvs inkommer sex veckor efter att arbetet utförts. Intäkterna specifieras dock i avräkningar efter två veckor. Däremot måste j...