Skatteferia förmåner som egen näringsidkare

8
Hej!



Jag har en fundering kring skattefria personalvårdsförmåner.



Jag har en egen näringsverksamhet, men delar kontor med flera likasinnade som har handelsbolag och andra enskilda firmor. Jag funderar på om vi kan köpa in frukt ifrån leasingföretag som kommer med det till jobbet, och dra av det som en personalvårdskostnad (7699) trots att ingen av oss har några anställda?



mvh,



- Björn
22
1
Mitt direkta svar är att det inte kommer gå. Detta kan väl jämställas med avdrag för gym kort/friskvård mm för anställda och det har man inte rätt till om man har enskild firma eller HB utan anställda. Har man anställda då gäller avdrag bara för dem anställa och inga ägaren/ägarna. [br] [br]Hade du haft AB och varit anställd också så hade det inte varit några problem. [br] [br]Men jag är ingen expert på området.
8
ah. rackarns. Gymkort går inte heller alltså? [br] [br]Det har jag redan dragit av för, men då måste jag bokföra om det helt enkelt. Har vi egenföretagare inga förmåner? får jag inte gå hos massören/sjukgymnasten för att jag har ont i min musarm?
46
[quote="bjorn.syse"]ah. rackarns. Gymkort går inte heller alltså? [br][/quote] [br] [br]Nej, ägare till enskilda firmor eller handelsbolag får inte dra av gymkort. Däremot går det bra för anställda i dessa.
2360
37
Skattefria förmåner är det ont om men däremot kostnader man haft får man dra av. Jag behöver bara prata några min. med en enskild näringsidkare för att se hur uruselt man tar tillvara de möjligheter man har. Själv har jag tjänat några miljoner på detta och detta helt lagligt ibland nästan övertydligt laglig.  Däremot får man ibland hanskas med företagsskattehandläggare som varken kan läsa eller räkna    och det ställer ju till problem för högre instanser men har man tålamod brukar det lösa sig.[br][email protected][br]Start av företag och ekonmistyrning[br]
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Nu blir jag lite nyfiken, Lars.[br][br]Vad menar du med din första mening? I min värld är en skattefri förmån en kostnad man får dra av i verksamheten och som man inte behöver skatta för privat, men du skriver att det inte är så. Eller?[br][br]Om du har tjänat "flera miljoner" på sånt här börjar man ju undra vad det är du har dragit av, men som ändå inte är skattefria förmåner.
2360
37
Jörgen du har helt rätt på punkt 1 och det blir man inte rik på.  På punkt 2 gäller det över flera år och att gå in mer detaljerat gör jag endast för mina kunder det är ekonomistyrning. Detta är vid sian om men jag kan ta ett exempel om man lyssnat på mig. Jag gav några personer råd ang. affärer i Lettland för en 6-7 år sedan. Där hade man idag kunnat göra en vinst på ofattbara 10.000% ca.[br][email protected][br]Start av företag och ekonomistyrning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.