När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag är 18, tar snart studenten och är väldigt osäker på vad jag skulle vilja göra i framtiden. Idag fick jag dock en idé - att starta ett företag, en butik med kläder, smycken och annat, en lite allt-i-allo-butik med roliga attiraljer. Jag gör själv egna smycken och skulle då dessutom sälja mitt eget märke.
Det jag undrar är hur man ska gå tillväga? Jag har hört att man kan skapa en affärsidé och visa upp den för en bank, gillar de din idé så får man lov att låna pengar. Men vilka papper ska man skriva på? Vilka vägar är bra att ta?
Hej!
[br]
[br]Mycket handlar till en början om att kolla upp, läsa på osv.
[br]
[br]Kontakta arbetsförmedlingen, de håller i starta eget kurser och kan säkert hjälpa dig. Kanske kan du går en sådan direkt efter skolan.
[br]
[br]Här har du en broschyr som är mycket bra! 6 myndigheter har samlat den viktigaste informationen som man behöver veta innan. http://www.nutek.se/content/1/c4/10/37/startaforetag.pdf
[br]
[br]Lycka till!
[br]
[br]Mvh Patrik
[br]
[br]Ps. Berätta gärna hur det framskrider! :)
Hej
[br]
[br]Jag har ett bolag i Thailand som bland annat exporterar smycken och klockor. Blir det något av din butiksplan så är du välkommen att höra av dig för hjälp med köp av dessa varor från utlandet.
Ta kontakt med nyföretagarcenturm om de finns på din ort. De kan hjälpa dig med att skapa en affärsplan, mentor program och inte minst presentera dig för andra som tänker starta eget.
[br]
[br]En ide kan vara att ta något litet sälj jobb under tiden du planerar din butik så du har lite erfarenhet av försäljning när du börjar. Grunden till att kunna leva som företagare är ju ändå att kunna sälja sina varor/tjänster.
[br]
[br]Mvh Niklas
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
[i]En kommentar bara:[/i][br]En butik kan vara trevligt att bedriva. Det som man kanske missar som nyföretagare, innan man startat är följande:[br][br][list][br][li]Läget är viktigt. Bra läge ger många spontanbesökare och det genererar pengar. Samtidigt kostar den mera också. Ta med i budgeten. [/li][br][br][/list] [br][list][br][li]Butiker med otydlig profil brukar misslyckas. Jag har sett nyföretagare starta "små varuhus" och det har inte fungerat. Men t.ex. en butik med BARA tensoldater har överlevt i mer än 20 år. [/li][br][br][/list] [br][list][br][li]Du måste få [b]omsättning [/b] för att tjäna pengar. Dra in kunder mm. Specialerbjudanden. Att sälja "lite grann", några få smycken per dag genererar garanterat en förlustverksamhet. [/li][br][/list] [br][list][br][li]Tänk på följande: Av omsättningen går en stor del för att köpa in nya varor, betala hyra mm samt sedan betalar du ca 50% i skatt på din vinst - om du har enskild firma. Så låt oss anta att du vill ha ut 20.000 i hand per månad. Då måste du ha 40.000 i vinst, dvs. ca 1500;. i ren vinst per dag. Om du har dubblat dina inköpspriser och om hyran mm ligger på 10.000 per månad talar vi om ca 4.000 per dag i omsättning, EX MOMS, och 5.000:- per dag ink moms. Om varje kund köper för i snitt 100:- så blir det 50 kunder om dagen som handlar (o alla som kommer in i butiken handlar inte) - dag efter dag, dag efter dag.[/li][br][br][/list][br]Jag vill inte vara negativ - tvärtom. Men det jag vill säga är att du kan inte starat en butik på halvfart o lite försiktigt för att lyckas:[br]-Du måste ha en tydlig profil. [br]-Du måste göra en riktig budget[br]-Du måste göra en riktig marknadsföringsplan. [br]-Du måste sattsa minst 100%[br][br]Och du kan lyckas, dvs. du blir inte rik på jobbet men det ger en viss frihetskänsla att driva eget företag. [br][br]Lycka till
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.