Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Nykomling
2

Vad gäller med företagslån och moms.


--Hur gör jag en så optimal affär som möjligt--



Imorgon ska jag till min bank och fråga om jag får det där lånet jag filurat länge på. Jag är en enskilld företagare som har hyffsad rulians på min verksamhet och håller nu på att i ordningställa min lokal, för denna lokal behövs en hel del teknisk utrustning.



Jag ska ta ett lån på 400tkr och köpa ett annat företags utrustning av värdet 600tkr för ENDAST 320tkr + moms p.g.a. nedläggning. Jag tänke behålla det jag behöver för att sälja av utrustning för 280tkr + moms för att betala av delar på lånet så snabbt som möjligt.



Hur gör jag detta för att betala så lite ränta som möjligt. Ska jag till exempel efter cirka 2 månader amortera den moms, a 80tkr jag fått tillbax av skatteverket? Finns det andra sätt, vad bör jag tänka på för att inte göra en dålig affär!?
Nykomling
2
Anyone ??
Medlem
19
Jag har inte gjort sådana affärer själv, men en god vän har köpt entreprenadmaskiner vid ett par tillfällen, och då går det till som du säger. Maskinen kostar 100' plus moms. Man lånar 125' och betalar med. Man ansöker om extra utbetalning av moms från Skatteverket, och när man fått den utbetalningen så gör man en extra amortering på momsbeloppet.



Skulle tro att det här har löst sig redan för dig, eftersom det var den 22 april du skrev inlägget. Berätta gärna om hur det gick.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.