Postförskott och Faktura

60
Jag funderar på att höja Postförskottsavgiften till 60kr.
Det är merarbete med dem och vill hellre att kunden tar Faktura.
Vid betalning till faktura tar Jag ut en faktura avgift på 39kr.
Då görs en kreditkontroll med automatik.

Har haft faktura i 3-4 månader utan några större problem.
Just nu står det 20 dagar netto, vilket Jag själv tycker är lite diffust.
Vet inte exakt vad som menas med det.

Jag funderar på att ändra det till 14 dagars faktura men på fakturan ska det stå 20 dagar fram i tiden då orden läggs.
Typ gör kunden en beställning på fredagen skickas varan på måndagen och de bör då få den på tisdag- onsdag.

Är det bra att höja PF-avgiften till 60 för att försöka få kunden att gå över till förskottsbetalning eller faktura.
Hur formulerar man enklast 20 dagars faktura från att orden görs av kunden oberoende när kunden hämtar ut varan etc.

Är det bra eller dåliga idéer?


www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
45
[quote author=Magnusfaldt link=topic=4720.msg22900#msg22900 date=1228818890][br]Jag funderar på att höja Postförskottsavgiften till 60kr.[br]Det är merarbete med dem och vill hellre att kunden tar Faktura.[br]Vid betalning till faktura tar Jag ut en faktura avgift på 39kr.[br]Då görs en kreditkontroll med automatik.[br][br]Har haft faktura i 3-4 månader utan några större problem.[br]Just nu står det 20 dagar netto, vilket Jag själv tycker är lite diffust.[br]Vet inte exakt vad som menas med det.[br][br]Jag funderar på att ändra det till 14 dagars faktura men på fakturan ska det stå 20 dagar fram i tiden då orden läggs. [br]Typ gör kunden en beställning på fredagen skickas varan på måndagen och de bör då få den på tisdag- onsdag.[br][br]Är det bra att höja PF-avgiften till 60 för att försöka få kunden att gå över till förskottsbetalning eller faktura.[br]Hur formulerar man enklast 20 dagars faktura från att orden görs av kunden oberoende när kunden hämtar ut varan etc.[br][br]Är det bra eller dåliga idéer?[br][br][br][br][/quote][br][br]Jag vill nog påstå att du sänker din service genom att höja avgiften, själv hade jag nog plockat bort alternativet istället (om du nu vill att man ska gå över på faktura/förskott) [br][br]Att ha en postförskottsavgift på 60 kr, känner jag är lite "oseriöst". (tänker så här: varför är det så dyrt? ska dom tjäna pengar på postförskotten också?) [br][br]Missförstå mig rätt, ville bara ge dig en liten annan synvinkel.  ;D
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
1165
Jag tror att man skall sluta tänka avgifter ut mot kund som företagare. Postförskott är något förlegat idag, som man lika gärna kan ta bort. Då kan man lika gärna betala i förskott med kort eller via internetbank. Om man inte som företag kan visa upp en förtroendeingivande fasad som får kunden att våga betala i förskott är det där man ska lägga resurserna.[br][br]Det företag som vill ha 39kr i fakturaavgift av mig kan glömma att jag handlar där. På samma sätt resonerar jag när jag säljer saker. Vill en kund ha faktura gör jag en kreditbedömning, ibland kostar sådant inget alls eftersom det går att använda en del logik, och är kunden kreditvärdig så ger jag denne faktura utan några avgifter. Obs, jag erbjuder inte faktura öppet, utan endast på förfrågan eller på mitt initiativ.[br][br]Hittills är mina kreditförluster i år 88kr, och det kan jag leva med.[br][br]De allra flesta produkter som säljs idag kan köpas på många olika ställen. Kunden gör sitt val av inköpsställe baserat på var denne får bäst pris/prestanda utifrån sina kriterier för hur denne vill handla. Det får man aldrig glömma bort när man tänker företagsekonomi. Som vi ofta sade på förra arbetsplatsen: "Fy f*n vad mycket enklare det vore att driva företag utan alla kundj*vlar". Det sa vi med mycket kärlek just till kunderna, för det är dem man måste rätta sin verksamhet till.
60
På min sista ordersida har Jag:[br]15 st Faktura[br]17 st Certitrade kortbetalning till ex Visa[br]4 st Payson[br]16 st Postförskott[br]16 st Förskottsbetalning Bankgiro.[br](Räknade bara lite snabbt)[br][br]Kan då nämna att den sista dagarna har antalet faktura och Postförskott ökat.[br]Antar att det beror på att kunder ej har pengar idag men kommer att få det innan Jul.[br][br]Det tar tid att hålla på o ge faktura manuellt, vill att så mycke som möjligt ska skötas med automatik. [br]Jag har många kunder som till ex köper en hörlur för 29:- lägsta frakt: 29:- PF: 50:- = 108kr totalt. Jag blir lika förvånad varje gång det händer[br][br]För ett halvår sedan införde Jag certitrade o sedan med någon månads mellanrum PF och Faktura. Försäljningen har ökat mer för varje alternativ som Jag erbjuder.[br]Jag tror på ideen att erbjuda många alternativ men att man via avgifter styr kunden åt det håll man vill ha dem.[br]Gratis är förskottsbetalning!![br][br]Själv köper Jag inte heller faktura på 39:- men alla är inte ekonomiska.[br][br]Edit: Jag är lite inne på att ge 1-2 % kassarabatt till de som betalar i förskott till bankgiro.
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
45
[quote author=Magnusfaldt link=topic=4720.msg22904#msg22904 date=1228827624][br][br]Edit: Jag är lite inne på att ge 1-2 % kassarabatt till de som betalar i förskott till bankgiro. [br][/quote][br][br] :bravoDet är ett jätte bra alternativ, men inför det också på kortbetalning.. För alla vill inte vänta 1-2 dagar innan ordern skickas.. (bank-giro tiden) [br][br]Kanon tänkt annars..:D
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
60
Njaa..[br]ideen är snarare att ge kontantrabatt vid förskottsbetalning till BG.[br]För mig kostar det 1.50:- att ta emot betalningar via Bankgiro.[br]Gissar på att kortbetalning kostar ca: 3-4 %.[br]Då kan man försöka ge den rabatten till de som betalar via BG.[br]Vill inte indirekt sponsra olika betallösningar som kostar mig pengar.
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
758
1
[quote author=Magnusfaldt link=topic=4720.msg22904#msg22904 date=1228827624][br]Själv köper Jag inte heller faktura på 39:- men alla är inte ekonomiska.[br][/quote][br] :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
60
Jag tror på ideen att man låter avgifter styra betalningssätten på sådant sätt att det Egna arbetet minskar.[br]Om man vidareutvecklar ideen med att låta de som betalar med förskott via bg få 1-2 % rabatt. Då kanske det är smart att ge kunder som återkommer få 1-2 % rabatt på det förgående köpet när de köper nästa gång. En trogenrabatt.[br]Kunder som återkommer kostar inte reklampengar på samma sätt som nya.[br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
68
Postförskottsavgitften kostar (om du nu kör som kreditkund hos posten, vilket rekommenderas om du använder dem som huvudleverantör) 52,50 netto. Om du då höjer den till 60 - avslöjas du ganska snart om någon bläddrar fram pdf:en med avtalspriserna.[br][br]Jag ger mina kunder tre valmöjligheter (efter nyår fyra)[br]- Faktura 10 dagar[br]- Förskott via plus/bankgiro[br]- Postförskott[br](efter nyår)[br]- Kortbetalning via payson[br]
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
2360
37
att ge kund som återkommer extra favor är ett bra sätt att visa att  man bryr sig om kunden och man kan gå ett steg längre, och det är när kunden rekommenderar någon annan att köpa så får kunden på nästa faktura eller betalning en engångsbonus. Då har du en bra försäljare som kostar dig lite men ger mycket. Jag har under årtionden tillämpat detta med stor framgång
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
[quote author=lars arenander link=topic=4720.msg23028#msg23028 date=1229279688][br]att ge kund som återkommer extra favor är ett bra sätt att visa att  man bryr sig om kunden och man kan gå ett steg längre, och det är när kunden rekommenderar någon annan att köpa så får kunden på nästa faktura eller betalning en engångsbonus. Då har du en bra försäljare som kostar dig lite men ger mycket. Jag har under årtionden tillämpat detta med stor framgång[br][/quote][br][br]Instämmer, men håll med om att det är bra med fler alternativ?
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
60
Ändrade lite i shopen efter besök med kodaren i fredags.[br]PF: 60:- Testar det, syftet är att få kunden att välja något annat betalningsalternativ.[br]Faktura: Fakturaavgift: 39:-[br]Kortbetalnig via Certitrade.[br]Förskott: Bankgiro.[br]Payson: Har tagot bort kortbetalningen då det kostar mer med Payson i jämförelse med Certitrade dock kan de betala via sitt Paysonkonto.[br][br]I nya e-butiken kommer det införas ett enklare inloggningssystem till ex när kunden har handlat räcker det om de anger mailadress och ordernummer för att se status på order.[br]Det kommer då krävas mindre antal klick för att köpa varor av mig (hoppas Jag).[br][br]Min informationsruta kommer flyttas upp till headern så att besökaren inte ska behöva scrolla för att se vem som står bakom företaget.[br]Sökrutan kommer flyttas upp ovanför Kategoriena.[br][br]I headtaggen (vet ej exakt vad det heter). Längst upp på den blå sidan så står det just nu: "Företagande.se - Skriv svar" I min e-butik kommer det stå "Produktenxxx - Tvspelsweb.se" det blir då autogenererat. Det är den texten som står i sökmotorena när kunden hittat mig.[br]Bra om man då får bort alla "mellankategorier" så att produkten syns tydligt för kunden.[br]Sedan tillkommer det en hel del småsaker som gör livet enklare för mig när Jag har fått beställningar etc.[br][br]Glömde bort rabatten till de som betalar via BG och trogna kunder :-[[br]Får ta tag i det när det blir lite lugnare.[br]Förra veckan var det på gränsen till hysteri med beställningar.[br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.