Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Jag ser vissa fördelar med att starta nu, under förutsättning att man är tillräckligt kapitaliserad så att man kan hålla ut.
1: Du tvingas anpassa dina kostnader efter ett marknadsklimat som är kärvt. De som startar i högkonjunktur drar inte sällan på sig kostnadskostymer som gör att de går under när det börjar kärva.
2: Du lär dig snabbt att anpassa din marknadsföring och dina erbjudanden till kräsna kunder. I en högkonjunktur kan nästan alla sälja allt till vem som helst, men när konjunkturen viker blir de vilsna och måste lära om.
3: Du är viktig för andra företag i en lågkonjunktur. När andra ringer sina leverantörer och partners för att dra ned, förhandla om kontrakten, säga upp och tacka för den tid som varit så kommer du som en ny aktör som tror på din idé. Jag skall inte säga att det är lätt, men det finns goda förutsättningar att kunna träffa fördelaktiga överenskommelser om priser på tjänster och produkter som du behöver köpa in.
4: Du kommer att finnas på plats, med ett fungerande företag, upparbetat rykte och befintlig kundkrets den dagen det ser lite ljusare ut i kristallkulorna och konkunkturen vänder. Den som startar nytt då ligger långt efter.
Du har kunnat bygga upp det hela lugnt och försiktigt under en lågkonjunktur med låga kostnader. Den som ger sig in i branschen i högkonjunkturen kommer att ha bråttom och dra på sig högre kostnader.
5: DU vill börja nu, och jag antar att det är DU som skall driva det här företaget. Vad andra vill och tycker är därför av underordnad betydelse. Vänd på resonemanget och fråga dig om du motvilligt skulle låta dig övertalas av andra att starta ett företag i högkonjunktur, därför att andra tycker att du skall starta, men inte du själv...
Handlar inte folk mer chocklad under lågkonjuktur, undviker dyra restaurangbesök utan köper hellre hem godsaker.
Det viktiga är om affärsiden håller och om det finns kapital.
De flesta kostnaderna för att starta upp en webshop har förmodligen redan haft.
Att driva en webshop kostar i princip ingenting om du redan har domän.
Lycka till med verksamheten!
//Peo
Klart du ska starta!
De flesta kostnaderna för att starta upp en webshop har förmodligen redan haft.
Att driva en webshop kostar i princip ingenting om du redan har domän.
Lycka till med verksamheten!
//Peo
[/quote]
Det kostar i inköp av choklad, lager av chokladen plus månadshyra för webbhotellet.
Du kan säkert chokladbranschen många gånger bättre än vad jag kan den, men jag föreställer mig ett lager som säkert inte kostar mer än några tiotusental kronor, och som ryms i ett ordinärt rum i en lägenhet/villa. (Vet inte om man får förvara choklad så). Ett webhotell med en bra lösning kostar som regel mindre än 1000kr/månad.
Som jag ser det är det låga startkostnader jämfört med att t.ex. starta en chokladfabrik eller import av kakaobönor som man måste hitta förädlare till.
Jag tror också att ett chokladlager nästan alltid går att rea bort om man hyr plats för ett stånd på torget några torgdagar. Den ekonomiska risken är därför ganska liten, i mina ögon. Jag kan ha helt fel.
Men jag ser en potential i en sajt som säljer exklusiv choklad, och som kan berätta om den för alla entusiaster.
Fattade det som att du hade verksamhet igång, men inte via webshop.
Därav mitt svar...
Å andra sidan tror jag choklad av finare kvalitet ligger rätt i tiden.
Verkar ha gått lite mode i detta, en trend ( iaf hemma hos oss...).
//Peo
Det viktigaste (förutom en sund affärsidé) är
din entusiasm (inte andras sarkasm)
din uthållighet (inte dina närmastes nervositet)
Kostnadskontroll varje vecka och prova (billiga!) helt galna idéer. Marknaden är långt ifrån logisk...
Lycka till!