Behöver lite feedback ang start av enskild verksamhet.
Som så många andra går jag i tankarna på att starta eget.
Även fast det ser dystert ut på marknaden skulle jag ändå vilja göra ett försök :nicka
Detta är väl inte direkt en "affärside" utan undrar mest ifall ni tror att det kommer att hålla, och om det värt att lägga energi på.
Har ni lust och läsa mitt inlägg nedan och komma med en åsikt ifall det är något att ha, vore jag väldigt tacksam!
I mitt fall är jag intresserad att ha en väldigt liten verksamhet som enskild firma (försäljning av varor), vid sidan om det vanliga arbetet (som tyvärr saknas just nu).
Dock är jag orolig för kostnader som springer iväg, men är osäker på vad detta skulle kunna vara, förutom inköp av varor?
Bokföringen har jag inte så jättebra koll på, men skulle ett program som BLA Start hjälpa till på traven?
Har ni några andra förslag på program som fungerar med import utanför EU?
Jag har ungefär 15-20 tusen att komma igång med, vilket inte är mycket, då varorna jag tänkt sälja kostar cirka 500-1000kr exkl moms i inköpspris. Dock måste jag väl betala införselmoms, och få tillbaka den vid senare tillfälle?
Jag beräknar att sälja någon produkt i veckan.
Försäljningen kommer ske via e-handel, men vissa gånger fysiskt då kunden gärna vill ”prova” produkten först.
Skulle detta fungera, eller är det för liten summa att starta med?
Just nu ser jag inga direkt bundna utgifter som jag behöver kämpa mot, förutom webbhotellskostnaden, så ifall ni vet något så hojta till.
Tanken är att sälja slut på varorna, och sedan börja om på ny kula med vinsten jag gjort.
Dock har jag redan importerat en del prov från fabriken som jag har kontakt med som privatperson, kan man föra över dessa varor och sälja via företaget?
Tack för att ni orkade läsa!