faktureringsmetoden

13
Hej,

Jag har ett mindre företag och använder mig av faktureringsmetoden och har en fråga ang. min bokföring.

När jag skickar en faktura bokför jag en kundfodran som jag sedan kvittar när jag får inbetalningen. Men när jag får en faktura från kund så bokför jag den enbart enl. nedan

t.ex inköp vara från Eu 25% moms

1920 kredit
4056 debit
2641 debit
2615 kredit

Måste jag bokföra detta som leverantörsskuld (precis som jag gör som kundfodran) för att bokföringen skall vara korrekt uförd enligt faktureringsmetoden? Eller är detta bara då jag har släpande fakturor över året som detta måste göras?

Mvh
2066
2
Om datumet du får fakturan (eller vanligt fakturadatum) skiljer sig från betaldatum bör du bokföra det som en skuld. Meningen är att alla händelser bokförs.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
13
Jag har ju inte gjort så tidigare, men får väl börja med det from nu. Men är detta ett större fel som bör åtgärs retroaktivt?[br][br]Har även fått in ett gammalt fel när jag skall göra fakturajournaler. Kan jag börja  om på en ny bokföring och föra över verifikat m.m till den nya bokföringen?[br][br]Vill ju inte göra om massa handpåläggning i själva bokföringen, men spelar ingen roll om mina fakturaunderlag följer med då det är helt ok att dom ligger kvar i det gamla.[br][br]Mvh
55
[quote author=Jonathan link=topic=5202.msg25082#msg25082 date=1238551246][br]Om datumet du får fakturan (eller vanligt fakturadatum) skiljer sig från betaldatum bör du bokföra det som en skuld. Meningen är att alla händelser bokförs.[br][/quote][br][br]Mitt första inlägg... :)[br][br]Så om jag mottager något på postförskott (tex) så bokför jag det hela som en händelse? Eller uppstod skulden några dagar tidigare då beställningen gjordes? Är det fakturadatum eller ankomsttadum som gäller?
1073
139
Ifall faktureringsmetoden används ska du i de fall du säljer eller köper något på kredit (skickar eller mottar en faktura där betalning behöver ske först efter en viss tid), först bokföra fakturan och sedan bokföra igen när betalningen sker.[br][br]Sälj och köp som sker utan faktura (med kvitto) bokförs endast vid sälj/köp-tillfället.[br]
55
[quote author=stifor link=topic=5202.msg28270#msg28270 date=1254152710][br]Ifall faktureringsmetoden används ska du i de fall du säljer eller köper något på kredit (skickar eller mottar en faktura där betalning behöver ske först efter en viss tid), först bokföra fakturan och sedan bokföra igen när betalningen sker.[br][br]Sälj och köp som sker utan faktura (med kvitto) bokförs endast vid sälj/köp-tillfället.[br][br][/quote][br][br]Ska man bokföra en inkommandes fakturas utskriftsdatum eller ankomstdatum (eller det kanske inte spelar stor roll?)?[br][br]Jag har snart en webbshop och om en kund lägger en order där och betalar med kort så bokför jag alltså först den händelsen med debit på bankkonto och kredit på "skuld till kund" (konto?). Sedan när jag skickar varan bokför jag debit på varulager och kredit på kundskulden? Även här funderar jag på bokföringsdatum... Är inte skulden betald först när kunden fått varan, eller är det ok att bokföra detta samma dag som varan skickat´s?
1073
139
Jag brukar bokföra på inkommande fakturas fakturadatum. Ankommer den långt efter det datumet så kan man väl använda ankomstdatumet.[br][br]När det gäller webbshop med kortbetalning så är det väl ingen faktura inblandad, eller? Jag vet inte riktigt hur det går till, men jag antar att du bokför endast när pengarna kommer in på ditt konto.[br]
55
[quote author=stifor link=topic=5202.msg28279#msg28279 date=1254234623][br]Jag brukar bokföra på inkommande fakturas fakturadatum. Ankommer den långt efter det datumet så kan man väl använda ankomstdatumet.[br][br]När det gäller webbshop med kortbetalning så är det väl ingen faktura inblandad, eller? Jag vet inte riktigt hur det går till, men jag antar att du bokför endast när pengarna kommer in på ditt konto.[br][br][/quote][br][br]Nä, det är väl ingen faktura inblandad på webbshoppen.. men ska jag bokföra kundens inbetalning mot någon form av "kundskulds-konto" och sedan bokföra en ny händelse när varan skickas? Eller är det ok att bara att bokföra det hela som en händelse? (Vi pratar fortfarande om när man bokför enligt fakturametoden)
2066
2
Jag hade förenklat det lite. Betalar kunden med kort skapar du fakturan (eller underlaget/kvittot) och bokför betalningen av det på samma gång. Jag utgår från att varorna skickas omgående och att du inte håller på dem onödigt länge. Om kunden betalar mot PF skapar du fakturan vid beställning och bokför betalningen när kunden löser ut/betalar varan. Ekonomiskt är det ingen händelse att skicka en vara, om kunden betalt varan så är det kundens vara, sen att du hjälper till att skicka den är en annan sak.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
Ok, vid PF, menar du att skapandet av fakturan inte bokförs utan man väntar till betalninig sker och bokför då det hela en gång även då?[br]
2066
2
Nej. När du skriver fakturan bokför du det som en kundfordran. När kunden betalar kvittas pengarna du får mot den fordran.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
Ok, tackar! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.