När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag blev försenad med leverans av hemsida till en privatperson (ca en vecka). När jag väl kunde leverera vägrade kunden ta emot sidan (pga av förseningen). Han vill prompt ha pengarna tillbaka på ett visst datum. Jag har gått med på det för jag blev lite skärrad och har faktiskt aldrig råkat ut för något liknande under mina 7 år med företaget. Det är dessutom ganska otrevlig kommunikation även om jag försöker vara trevlig.
Vad säger ni om detta? Är det bara att sätta tillbaka pengarna eller?
Om det är en privatperson som beställt av dig som företagare så gäller konsumenttjänstlagen.[br][br]Lite spontant så var du nog väldigt snäll, men å andra sidan är det inte alltid värt att bråka med vissa typer av människor för småpengar. De kommer bara att fortsätta bråka och strula och i slutänden kosta betydligt mer än man tjänade på dem i första skedet.[br][br]
Beror på (som vanligt). Ibland är det inte värt tiden eller jobbet att argumentera, samtidigt är det kunden som måste gå vidare för att få tillbaka pengarna om du redan fått betalt.[br][br]Är inte jurist men läser följande i [url=https://lagen.nu/1985:716#P29S1]konsumenttjänstlagen 1985:716, 29 §[/url]:[br][quote][br][i]Hävning[/i][br][br][b]29 §[/b] Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.[br][br]Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet med vad som sägs i första stycket. Lag (1990:935).[br][/quote][br][br][br][edit][br]Gäller den lagen även elektroniska tjänster, står endast lösa saker och fast egendom i inledningen?[br]
Tack för hjälpen. Det var just det att vi var lite otydliga med avtal den är gången, jag brukar skriva bra sådana men typiskt nog inte nu. Kunden är också verksam på en community med många potentiella kunder och en del nuvarande kunder. Tänker att det inte är värt att bråka, men samtidigt har vi ruttet med pengar just nu.
Om det går att prata med kunden kan ni ju komma överens om att de kan få rabatt då du trots allt har gjort färdigt beställningen och de troligtvis fortfarande är i behov av den. Kanske inte helt kul, men ev mer ekonomiskt än att inte få betalt alls för tiden.
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.