Häva avtal vid försenad tjänst

114
Jag blev försenad med leverans av hemsida till en privatperson (ca en vecka). När jag väl kunde leverera vägrade kunden ta emot sidan (pga av förseningen). Han vill prompt ha pengarna tillbaka på ett visst datum. Jag har gått med på det för jag blev lite skärrad och har faktiskt aldrig råkat ut för något liknande under mina 7 år med företaget. Det är dessutom ganska otrevlig kommunikation även om jag försöker vara trevlig.

Vad säger ni om detta? Är det bara att sätta tillbaka pengarna eller?
1616
6
Vad framgår av ert avtal?
Må väl!
1165
16
Om det är en privatperson som beställt av dig som företagare så gäller konsumenttjänstlagen.[br][br]Lite spontant så var du nog väldigt snäll, men å andra sidan är det inte alltid värt att bråka med vissa typer av människor för småpengar. De kommer bara att fortsätta bråka och strula och i slutänden kosta betydligt mer än man tjänade på dem i första skedet.[br][br]
2066
22
Beror på (som vanligt). Ibland är det inte värt tiden eller jobbet att argumentera, samtidigt är det kunden som måste gå vidare för att få tillbaka pengarna om du redan fått betalt.[br][br]Är inte jurist men läser följande i [url=https://lagen.nu/1985:716#P29S1]konsumenttjänstlagen 1985:716, 29 §[/url]:[br][quote][br][i]Hävning[/i][br][br][b]29 §[/b] Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.[br][br]Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet med vad som sägs i första stycket. Lag (1990:935).[br][/quote][br][br][br][edit][br]Gäller den lagen även elektroniska tjänster, står endast lösa saker och fast egendom i inledningen?[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
114
Tack för hjälpen. Det var just det att vi var lite otydliga med avtal den är gången, jag brukar skriva bra sådana men typiskt nog inte nu. Kunden är också verksam på en community med många potentiella kunder och en del nuvarande kunder. Tänker att det inte är värt att bråka, men samtidigt har vi ruttet med pengar just nu.
2066
22
Om det går att prata med kunden kan ni ju komma överens om att de kan få rabatt då du trots allt har gjort färdigt beställningen och de troligtvis fortfarande är i behov av den. Kanske inte helt kul, men ev mer ekonomiskt än att inte få betalt alls för tiden.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.