Hur göra? Lån Egen insättning/Eget uttag HB

1
Hej!

Har ett nystartat handelsbolag och sitter i följande situation, jag behöver köpa in en dator i verksamheten för 30".
Dessa pengar finns inte i bolaget idag, dock så får jag in dessa pengar om 2 månader, problemet är att jag behöver köpa in datorn nu. Jag kan sätta in 30k av privata pengar i bolaget som egen insättning, men hur blir det om jag tar ut dessa som
eget uttag senare? Behöver jag skatta på dessa eller går det att kvitta egen insättning mot eget uttag?

Eller finns det något annat sätt som är bättre och gör att jag inte förlorar pengar på att "låna ut" till bolaget?
56
En egen insättning bokförs som en skuld till ägaren/na och påverkar inte resultatet. [br]Resultatet(företagets vinst eller förlust) påverkas av intäker och kostnader.[br][br]Din egna insättning är varken en intäkt eller kostnad och ditt egna uttag är inte heller en intäkt eller kostnad. MAO du behöver inte betala skatt för din insättning/uttag.[br][br]Egen insättning och eget uttag = balanskonton[br][br]Däremot när du nu köper en dator för 30 000:- så bokförs den som en inventarie och avskrivs på ett visst antal år, vilket skapar en kostnad för företaget och minskar resultatet/vinsten.[br]MAO[br][br]Intäkter = 0:-[br]kostnader = 30000 / 5år = 6000:-[br]Företagets resultat = -6000:-[br][br]Någon får gärna kommentera mitt svar!!![br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.