Skattedeklaration panik?

7
Har en enskild firma (startat Okt 08) med F-skatt,  skattedeklaration var tredje månad, bokslutsmetoden, inga anställda.

Har skattedeklarerat (0 kr) för perioden (Okt-Dec 2008) och nu ska deklarera för perioden (Jan-Mars 2009).

Jag har inte bokfört något än pga. att jag inte har hittat ”rätt” bokförings program, men nu har jag bestämt mig för BLA start. tänkte bokföra allt nu när jag ska skattedeklarera.

Har lyckats sälja en tjänst till min första kund i Sverige under (Jan-Mars 2009) perioden. Kom överens med kunden att dela upp betalningen i 2 delar. Första delen betades i mars andra delen i april.
Har själv köpt tjänsten från en leverantör i Dubai och betalt hela kostnaden i Mars.

[hr]

Nu till mina frågor… det är första gången jag ska deklarera med siffror så ursäkta mina dumma frågor i förväg :-[

1. Ska jag deklarera för både faktura 1 och 2? eller faktura 1 denna period
        (Jan-Mars) och faktura 2 för nästa period (Apr-Jun)?

2. Drar jag av hela tjänst kostnaden på en gång? Då hamnar jag på minus ju?

3. Hur funkar det med avdrag som milersättning, telefon? Vart drar jag dem
        ifrån? Vinsten?

4. Fattar inte heller om jag ska räkna med F-skatten som jag har betalat som kostnad?

5. Vart drar jag schablon avdrag från?

6. Vart ska jag dra egna avgifter från?

[hr]

Min beräkning nedan är ju helt fel??
”exempel siffror”

Såld tjänst till kund i Sverige: 20 000 kr (+ 5000 moms) = 25 000 kr
faktura 1                     12 500 kr ink moms (i mars)
Faktura 2                     12 500 kr ink moms (i april)

Inköpt tjänst från utlandet         15 000 kr (ingen ingående moms)

Vinsten för projektet         5 000: -



Om jag nu ska skattedeklarera för (Jan-Mars) perioden så borde det gå till så här om jag har förstått det rätt…

Vad som ska betalas till skatteverket:

MOMS 2500 kr (faktura1) – (minus) moms på annat jag
                                                har köpt in under perioden.

EGENAAVGIFTER (29,71%) 1 485,5 kr (dras från vinsten? Betalas in till
                                                skatteverket?När?)

SKATT(31,23%)                         1 097,6 KR (dras från vinsten efter man har dragit av
                                                egenavgifter? Betalas in till skatteverket? När?

Betalas in totalt:                         5 083,1 kr (det är ju lite mer än vinsten, sen ska jag
                                                betala moms på 2500 kr nästa period också?
                                                Stämmer ju inte!)

Som ni ser så har jag många frågor som inte är uppklarade, uppskattar verkligen all hjälp jag kan få av er.

Tack i förväg…
1324
4
Nu är det ju så att det bara är MOMS resp Anställda som skall deklareras den 12 maj. Så skit i resten. Om du nu inte har fått ett beslut om F-skatt som skall betalas men det är ju då en fast summa. Alla egenavg och a-skatt behöver du inte betala innan mars 2011 !!! om dom inte överstämmer med satt f-skatt. (OK ev en ränta från feb 2010)[br][br]Eftersom du använder bokslutsmetoden skall du ju boka fakturor och räkningar som är BETALDA senast den 31/3.  Inget annat.[br][br]Sedan sluta att tänka separata jobb. Du har inkomster och utgifter under ditt kvartal. På detta får du moms och betalar moms. [br][br]Skillnaden av dessa skall betalas till skatteverket om det inte är minus vilket det ju är i detta fall. Och då får du tillbaks ca 10 dagar efter att du deklarerat. [br][br]Och att det blir såhär i början är ju helt normalt. Man kan ju ha kunder som begär 60 dagar netto. Och då har man haft massor med utgifter dom 3 första månaderna utan att få in ett öre. dvs MOMS tillbaks. Detta är en av dom bra sakerna med kvartalsmoms. [br][br]Hans
2360
49
Till de dåliga skulle möjligen var att man undrar om det är för mycket moms tillbaka. Jag hade en del sådana fall i tingsrätten men det var riktiga skojare som dessutom fick gratis mat och husrum utom några som semestrar någonstans vid medelhavet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
[quote author=hfohrman link=topic=5329.msg25671#msg25671 date=1241547789][br]Nu är det ju så att det bara är MOMS resp Anställda som skall deklareras den 12 maj. Så skit i resten. Om du nu inte har fått ett beslut om F-skatt som skall betalas men det är ju då en fast summa. Alla egenavg och a-skatt behöver du inte betala innan mars 2011 !!! om dom inte överstämmer med satt f-skatt. (OK ev en ränta från feb 2010)[/quote][br][br]OK, va bra... då är det MOMS + F-skatt pengar som ska vara insatta i skatteverkets konto den 12 Maj.[br][br]Oj! Viste inte att man kunnde betala egenavg och skatt så sent som mars 2011![br][br][br][quote]Eftersom du använder bokslutsmetoden skall du ju boka fakturor och räkningar som är BETALDA senast den 31/3.  Inget annat.[/quote][br]Uppfattat :)[br][br][quote]Sedan sluta att tänka separata jobb. Du har inkomster och utgifter under ditt kvartal. På detta får du moms och betalar moms. [br][br]Skillnaden av dessa skall betalas till skatteverket om det inte är minus vilket det ju är i detta fall. Och då får du tillbaks ca 10 dagar efter att du deklarerat.[/quote][br][br]Jag får inte momsen till minus... så det får bli att jag betalar skatteverket något tror jag.[br][br][quote]Och att det blir såhär i början är ju helt normalt. Man kan ju ha kunder som begär 60 dagar netto. Och då har man haft massor med utgifter dom 3 första månaderna utan att få in ett öre. dvs MOMS tillbaks. Detta är en av dom bra sakerna med kvartalsmoms. [/quote][br][br]Va bra...nu vet jag det ;D[br][br]Hans [br]
1324
4
[quote author=TheSecret link=topic=5329.msg25682#msg25682 date=1241606782][br][br]Oj! Viste inte att man kunnde betala egenavg och skatt så sent som mars 2011![br][br][/quote][br][br]Det är ju så att dom pengar du får in under jan-mars 2009 skall ju deklareras o maj 2010. Sedan skall ju skatteverket rätta denna deklaration och du får slutskatten dec 2010. Och har sedan 3 månader på dig att betala = 12 mars 2011. [br][br]Förvisso blir det ju en ränta på efterskatten från maj 2010 om summan är mindre än 30 000:- men då denna ränta IDAG är 0% så kan det ju vänta om räntan kvarstår. [br][br]Idag är även räntan 0% på efterskatten som överstiger 30 000:- men här fick ju regeringen spader när detta inträffade 1 april 2009 så nu tog dom igenom den snabbaste lag som någonsin tagits. 3 veckor. Så nu kan denna ränta inte understiga 1,25%. [br]Och eftersom denna ränta inte är avdragsgill motsvarar det 1,79% på banken. [br]Om man vill slippa denna ränta för pengarna som du tjänar iår så skall du betala summan över 30 000:- senast 12 feb 2010.[br][br]Hans[br]
2360
49
Å andra sidan kan man göra mycket för dessa pengar innan de måste vara inne på kontot till en otroligt billig ränta. Det kan ex. vara ett större köp du kan göra för att få ner ett pris, då kan du både tjäna på varan samt normalt samt prisskillnaden, så stirra dig inte blind på återbetalning. Det kan tom vara bra att ha en buffert under ett helt år. :winner :bravo.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.