Hur mycket skall man avsätta för skatter och avgifter?

12
Hur mycket skall man "spara" undan för skatter och avgifter när man fakturor till eu land utan moms?
Normalt sett, vid fakturering med moms i Sverige, lägger jag undan 60% till skatter och avgifter.
2360
49
Lite drygt hälften.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
12
Ursäkta, menar du 30%?
12
puffar
1324
4
Jag skulle nog säga 45%[br][br]Eftersom summan inte innehåller moms så ett exempel. [br]Du fakturerar 10000:- [br][br]Efter schablonavdrag på 25% har du 7500:- som beskattningsunderlag. [br]På det betalar du egenavgift och kommunalskatt = ca 30% + ex  32 %[br][br]detta blir 46,5% av dom 10000:- . Men eftersom det finns jobbskatteavdrag blir det lite lägre. [br][br]Hans[br]
12
Tror du att du skulle kunna göra ett exempel till? Är inte riktigt med hur du menar.[br][br]Undrar också om 60% för lite att "spara undan" när man fakturerar i Sverige?
1165
15
Jag tycker Hans exempel var rätt så tydligt. Är man konsult med låga andra kostnader än sig själv så är 45% av beloppet man fakturerar exkl moms ungefär vad man betalar i skatter och avgifter. [br][br]Låt oss säga att du under 2009 fakturerar totalt 425.000kr exkl moms.[br][br]Du har kostnader i företaget på 25.000kr, och vill ta ut 400.000kr i "lön".[br][br]Du betalar du egenavgifter med c:a 30% av din lön, vilket gör ungefär 92.000kr (400.000kr / 1,3)[br]308.000kr blir då lönen och på det betalar du ungefär 30% i skatt, eller ungefär 92.000kr till. I handen har du 216.000kr och 184.000kr har blivit skatt. Det blir 46%. Vill du kunna sätta av lite till pension också, så lägg undan 50%.[br][br]
1324
4
Ja mina % stämmer ju oberoende av om du fakturerar EU eller Sverige. Så länge du för Sverige räknar på summan EXKL moms. [br][br]Så sedan skall du ju betala hela momssumman. [br][br]Men vill du räkna inkl moms så blir det typ. [br][br]Du fakturerar 10000:-. Detta blir då ett försäljningspris på 8000:- + moms[br][br]Efter schablonavdrag på 25% har du 6000:- som beskattningsunderlag.[br]På det betalar du egenavgift och kommunalskatt = ca 30% + ex  32 %[br]Så skatten blir alltså  1800:- + 1920:- + 2000:- (momsen). [br][br]detta blir ca 57 % av dom 10000:- . Men eftersom det finns jobbskatteavdrag blir det lite lägre.[br][br]Denna beräkning stämmer så länge du bara betalar skatt för summan under brytpunkten. [br][br]Hans
12
Hrm har jag förstått rätt när jag säger att 45% alltid skall läggas undan vare sig jag fakturerar inom landet eller EU? ( ink eller ex moms )[br]
1324
4
Ja. 45 % av summan EXKL. moms kan passa så länge du inte betalar statsskatt. . Oberoende vart du fakturerar. [br][br]Men sedan skall du DESSUTOM lägga undan momsen från den Svenska fakturan. [br][br]Hans
12
Jag fattar ingenting.[br][br]Så 45% + 25% i moms + ev pension... vad får man ut av sin vinst? 20% eller?
1165
15
Momsen är ingenting som någon förtagare räknar med. Det är pengar man som företagare skickar runt i systemet, för att det skall hamna i statens skattkista. Den moms du betalar gör du ju avdrag för, den moms som andra betalar till dig skickar du vidare till staten.[br][br]Så, 45% + kanske 3-5% för pensionen, gör att du i handen får runt hälften kvar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.