Reglera VMB-moms efter inventering

6
Hej!

Jag har ett aktiebolag som säljer varor, där vissa är vinstmarginalbeskattade och andra med vanlig 25% moms. Vid bokslutet så inventerades hela lagret och då fick jag reda på värdet av VMB- och 25%-andelen av lagret.

Måste jag inte reglera VMB-momsen? Totalen behöver ju nödvändigtvis inte stämma med det som bokförs med varje beställning?

Vi krediterar 3101 (VMB) samt 2616 för VMB-moms varje beställning med VMB.

720
3
Hur menar du? Inventeringen påverkas ju inte av vilken moms en vara har. Om du ex köpt 10 saker med 25% för 100 kr st + moms och 10 saker som du säljer med VMB för 200 kr styck så är lagret värt 10*100 + 10*200. Ditt inköpspris är ju alltid ex moms vi vanliga moms och när du köper in något som ska säljas med VMB-moms så är inköpspriset hela summan eftersom det inte finns någon moms på inköpet.
6
Jo det stämmer men det kan vara mycket väl att jag "tänker fel". Ställer upp lite ekvationer för att förklara tydligare: [br][br]Varuinköp VMB under året - lager VMB vid inventering = Förbrukade VMB-varor som sålts under året[br][br]VMB-varor som sålts under året - Förbrukade VMB-varor som sålts under året = Det som momsen ska baseras på (***)[br][br]Om det ovan stämmer, borde således man inte korrigera VMB-momsen om den bokföra VMB-momsen inte stämmer överens med ***?
1324
4
Jag förstår inte vad du menar. [br][br]Men det är ju så att momsen är ju avdrasgill samma månad man haft utgiften. Så och när man handlar lager. Det är bara kostnaden exkl moms som man inte kan dra av innan man säljer varan. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.