Bolagsform, make och fru?

12
Hej,

Vilken bolagsform rekommenderar ni mellan ett gift par? Vi är dock 2 helt olika branscher. Vad är mest lönsamt ur ekonomisk synpunkt?
2360
49
Vi har 2 enskilda firmor Abi Divi  och jag Abi Design. Det är mycket smart att ha det så  och i vissa fall irriterande för SKV.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
12
Men ur försäkringssynpunkt, bokföringskostnader etc är det väl dyrare med enskilda firmor?
1324
4
Bokföringskostnaden för en enskild firma resp handelsbolag kan ju anses som det samma. Och gör man det själv är ju den kostnaden försumbar. Själv betalar jag 460:- per år för ett bokföringsprogram. [br][br]Har man 2 Enskilda firmor kan förvisso denna kostnad fördubblas. [br]För ett AB har vi ju ännu kravet av en revisor (som förvisso är på väg att försvinna). Men helt klart är det dyrare att sköta ett AB. [br][br]Försäkringsmässigt. Så kan man nog anse att AB kontra HB kontra EF är ganska lika. Företaget får försäkra sin personal. [br]Dock är där EF bättre vad gäller 1 karensdag och sedan betalar FK sjukpenningen. I ett AB får AB't stå för dom 14 första dagarna. [br]Dessutom har man något som heter företag i uppstart vilket kan ge en mycket bättre SGI under dom första åren man skapar en EF. I ett AB är det uttagen lön som ligger till grund för SGI. (SGI=Sjukpenninggrundande inkomst). [br][br]Hans
2360
49
SGI kan ge är inte detsamma som at det är så själv fick jag gå några turer innan de gav med sig och då hade jag ändå skriftligt på all.  Att ett AB betalar ut lön är ju ofta från det lilla företaget och är direkt skadligt då det dels utarmar företaget  samt att inget kanske blir gjort. Enskild firma kan du disponera dina pengar på ett helt annat sätt och sköter man bokföringen själv så är kostnaden minimal men avdragen stora ändå i vissa fall. (överkurs).
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.