Bokföra förskottsbetalt utlandsinköp

55
Jag har bestält varor (produkter som ska säljas i min verksamhet) från utlandet och det är nu dags för mig att mata in betalningen i bokföringsprogrammet. En del frågor poppar nu upp.

Jag har en enskild firma och använder fakturametoden. Beställningen är betald i förskott med överföring från mitt bankkonto och leveransen sker snart.

1. Köpet är gjort med en annan valuta men visst kan jag bokföra beloppet översatt till SEK som återfinns på avräkningsnota från banken (dvs det jag egentligen betalat)? Det framgår nämligen ingen växlingsavgift eller liknande, bara hur mycket den främmande valutan motsvarar i SEK.

2. Banken tar en "provision" för transaktionen på 40 kr (inkl moms). Vilket konto bokförs detta lämpligast på (alltså de 32 kronorna som blir kvar efter momsen)?

3. Eftersom det här inte är en faktura utan en förskottsbetalning är väl den här affären bara en bokföringshändelse - eller ska jag på något vis bokföra detta som "leverantörsfordring" i väntan på produkterna?

4. När varorna väl anländer kommer posten att skicka mig en faktura på införelsemomsen. Då kommer detta att behandlas av mig som vilken faktura som helst. Frågan är då om det är ok att momsen för ett inköp hamnar på ett helt eget verifikat och inte tillsammans med verifikatet för betalningen av produkterna.

5. I mitt system finns bara ett konto för frakt (5700). Ska jag avända det för både frakt jag betalar när jag köper in varor och när jag skickar varor? Passar det även bra att lägga in postens eventuella administrativa avgifter på detta konto?

Tips och tankar mottages tacksamt! 🙂
1324
4
Svarar på dom 2 första då jag kan dom . [br][br][quote author=sir j david link=topic=5991.msg28793#msg28793 date=1256398574][br][br]1. Köpet är gjort med en annan valuta men visst kan jag bokföra beloppet översatt till SEK som återfinns på avräkningsnota från banken (dvs det jag egentligen betalat)? Det framgår nämligen ingen växlingsavgift eller liknande, bara hur mycket den främmande valutan motsvarar i SEK.[br][/quote][br]Det blir väl bra. Bifoga en utskrift från betalningen i banken i bokföringen också. [br][br][br][quote author=sir j david link=topic=5991.msg28793#msg28793 date=1256398574][br]2. Banken tar en "provision" för transaktionen på 40 kr (inkl moms). Vilket konto bokförs detta lämpligast på (alltså de 32 kronorna som blir kvar efter momsen)?[br][/quote][br][br]6570 är bankkostnader i mitt program. [br]Sedan banktjänster är momsbefriade så det blir 40:- på 6570 och ingenting på moms. [br][br]Hans
55
[quote author=Hans F link=topic=5991.msg28795#msg28795 date=1256407875][br]Svarar på dom 2 första då jag kan dom . [br][br]Det blir väl bra. Bifoga en utskrift från betalningen i banken i bokföringen också. [br][br]6570 är bankkostnader i mitt program. [br]Sedan banktjänster är momsbefriade så det blir 40:- på 6570 och ingenting på moms. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Tackar! När jag bifogar en utskrift från betalningen tillsammans med fakturan som verifikat, hur gör jag det snyggast? Bara häfta ihop dom och skriva samma verifikatsnummer på båda?
1324
4
[quote author=sir j david link=topic=5991.msg28797#msg28797 date=1256411691][br][br]Tackar! När jag bifogar en utskrift från betalningen tillsammans med fakturan som verifikat, hur gör jag det snyggast? Bara häfta ihop dom och skriva samma verifikatsnummer på båda?[br][/quote][br][br]Japp[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.