Inköp av varor från icke eg-land ej med på momsrapport?

55
Jag har bokfört inköp av varor från icke EU-land på konto 4059. När jag skriver ut momsrapport får jag bland annat med dessa rader:

Momspliktiga inköp där köparen är skattskyldig
20. Inköp av varor från annat EG-land (VFEU)
21. Inköp av tjänster från annat EG-land (TFEU)
22. Inköp av tjänster från land utanför EG (TFFU)
23. Inköp av varor i Sverige (IVIS)
24. Inköp av tjänster i Sverige (ITIS)

Finns det någon poäng med att just mina inköp av varor från icke EU-land INTE är med på rapporten?

Momsen har jag bokfört för sig i och med att den faktureras av posten vid godsets ankomst och den står med i "48. Ingående moms att dra av" så momsen blir rätt. Det är bara det konstiga att just varuinköpen inte står med bland de andra inköpen. Kan det vara någon inställning i bokföringsprogrammet?
1324
4
Förstår inte riktigt vad du menar. Kommer summan från 4059 med i något av fälten 20-24? För det borde dom inte. Sedan att 20-24 är med på en momsrapport är väl naturligt då dom finns på momsblanketten. Huvudsaken är ju att dom är 0:- [br][br]Hans
55
EDIT:[br][br]Finns det någon poäng med att just mina inköp av varor från icke EU-land INTE är med på rapporten?[br][br]
55
[quote author=Hans F link=topic=6018.msg28876#msg28876 date=1256675122][br]Förstår inte riktigt vad du menar. Kommer summan från 4059 med i något av fälten 20-24? För det borde dom inte. Sedan att 20-24 är med på en momsrapport är väl naturligt då dom finns på momsblanketten. Huvudsaken är ju att dom är 0:- [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Jag glömde ett "inte" i texten... då kanske frågan blir enklare att förstå :)
1324
4
Tänkte det.  ;D[br][br]Ok att handla varor från länder utanför EU blir ju i praktiken skattemässigt samma som du handlar dom i Sverige, dvs du betalar moms till säljaren resp tullverket. [br][br]Och ingen av dom fallen innebär ju att dom dyker upp på momsrapporten. Utan det är ju bara när köparen är skattskyldig (=omvänd momsplikt). [br][br]Hans
55
[quote author=Hans F link=topic=6018.msg28880#msg28880 date=1256676360][br]Tänkte det.  ;D[br][br]Ok att handla varor från länder utanför EU blir ju i praktiken skattemässigt samma som du handlar dom i Sverige, dvs du betalar moms till säljaren resp tullverket. [br][br]Och ingen av dom fallen innebär ju att dom dyker upp på momsrapporten. Utan det är ju bara när köparen är skattskyldig (=omvänd momsplikt). [br][br]Hans[br][/quote][br]Jamen dåså! Jag missade innebörden av "köparen är skattskyldig", tack! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.