Import och försäljning, hur mkt får jag kvar?

2
Hej!

Jag är ny på forumet, så risken finns att jag hamnat i fel kategori. I så fall hoppas jag att någon snäll moderator skickar tråden rätt.

Anyways, jag sitter och räknar lite på en import-fråga, och tänkte höra om jag tänker någorlunda rätt. Frågan är hur mycket pengar jag som blir kvar efter avgifter osv.

1. Hur mycket jag kan behålla som "lön".
2. Hur mycket jag kan återinvestera i företaget, dvs använda som "företagspengar" (finns det ens något begrepp som "företagspengar" för mig som driver enskild firma?.

Vad jag kommer göra är att importera en vara från ett land utanför EU, och sedan sälja till konsument här i Sverige.

Inköp:
Varans inköpspris: 10 000 kr
Tullavgift 3,5: 350 kr
Moms 25%: 2587,50 kr

Summa ex. moms: 10 350 kr
Summa ink. moms: 12 937,50 kr

Försäljning:
Pris ink moms: 23 150 kr
Pris ex. moms: 18 520 kr

Vinst:
Intäkter: 18 520 kr
Utgifter: -10 350 kr

Summa: 8 290 kr

Stämmer det såhär långt? Osäker på om jag räknar rätt med momsen.

Och sedan, de 8 290 kr som blir kvar i vinst, vad gör jag med dem?
- Om jag vill behålla dem i företaget och återinvestera i nya produkter?
- Om jag vill ta ut dem? (då blir det kommunalskatt+egenavgifter?)
1324
4
Jadu. Nu är du nog inne i en av dom svåraste delar man råkar ut för som företagare och då särskilt som enskild firma.  För ett AB är det enklare. [br][br]Du skriver att du måste betala skatt och egenavgifter om du tar ut pengarna. Nu är det inte så lätt för en enskild firma betalar ju skatt på vinsten. Så oberoende om du handlat sommarstuga privat eller har dom på ett bankkonto i företaget får du betala skatt. [br][br]Sak samma om du i december köper på dig ett jättelager så får denna kostnad inte dras av då lagret finns kvar vid årsskiftet. [br][br]Du betalar ju helt enkelt skatt på vinsten iallafall. [br][br]Nu finns det dock lite vägar runt det hela. Det heter expansionsfonder resp periodiseringsfonder. Detta är dock en ganska komplicerad historia så har du inte 100% koll så bör du nog ta hjälp med detta. Och det är absolut inget jag skulle planera enligt svar på ett forum. För går det snett kan det bli dyrt.    [br][br]Hans
2
Hej, tack för svar![br][br]Kanske inte mest uppmuntrande svaret, men det är bra med raka rör. AB verkar väldigt bekvämt, och den dag jag genererar tillräckligt med vinst är AB en självklarhet. Egen firma är ju.. hemskt bökigt har jag märkt :)[br][br]Men kort sagt, om jag inte tänker på expansionsfonder och periodiseringsfonder, får jag räkna skatt och hela faderullan på all vinst.[br][br]Vinst: 8 290[br]Skatt: 2 487[br][br]Summa kvar på kontot:  5 803[br][br]Verkar det rimligt? Dvs, att efter ett var av import-tull-föräljning-skatt har jag förvandlat mina 10 350 kr till 16 153?[br][br](och sedan lagerproblemet är ju en jobbig historia även det. med ett relativt litet laget hoppas jag dock kunna överleva ändå)
1073
139
Det går inte att beräkna skatt per såld vara i enskild firma.[br][br]För att beräkna skatt (egenavgifter, kommunalskatt, statlig skatt) måste man veta (eller uppskatta) hela årets vinst.[br][br]Man måste även ta med parametrar som personens övriga inkomster, ålder, karensdagar, kommunal skattesats, eventuellt medlemskap i kyrkan...
60
1
En bra uppskattning är att ca 45% av vinsten går bort i egenavgifter och kommunalskatt. Så av din vinst på 8 290 per enhet blir det drygt 4 500 kvar efter skatt, förutsatt att du inte har andra kostnader i företaget.
223
2
[quote author=Hans F link=topic=6117.msg29346#msg29346 date=1258370336][br]Nu är det inte så lätt för en enskild firma betalar ju skatt på vinsten.[br][/quote][br][br]Jag är inte hemma på enskilda firmor, men är det inte precis så lätt? Även ett aktiebolag skattar på vinsten, men någon vinst är det inte tal om här – ännu. Vinsten är ju det som är kvar [i]efter[/i] att alla utgifter, inklusive lön, är betalade.[br][br]Dina 8 290:- är ingen vinst, de är ett täckningsbidrag som din verksamhet genererat. Tar du ut hela summan i lön så blir ju vinsten noll.
60
1
[quote author=foe link=topic=6117.msg29351#msg29351 date=1258377309][br]Dina 8 290:- är ingen vinst, de är ett täckningsbidrag som din verksamhet genererat. Tar du ut hela summan i lön så blir ju vinsten noll.[br][/quote][br][br]Man tar inte ut lön från sin egen firma. Man skattar på överskottet oavsett om pengarna ligger och skvalpar på företagskontot eller om man har köpt mat för dem.
223
2
[quote author=Vassius link=topic=6117.msg29352#msg29352 date=1258377944][br]Man tar inte ut lön från sin egen firma. Man skattar på överskottet oavsett om pengarna ligger och skvalpar på företagskontot eller om man har köpt mat för dem. [br][/quote][br][br]Jag förstår. Och expansions- och periodiseringsfonden kommer alltså in i bilden om jag planerar (t ex) ytterligare varuinköp, med effekten att jag inte behöver skatta på denna reserverade köpesumma?
1324
4
[quote author=foe link=topic=6117.msg29354#msg29354 date=1258378697][br]Jag förstår. Och expansions- och periodiseringsfonden kommer alltså in i bilden om jag planerar (t ex) ytterligare varuinköp, med effekten att jag inte behöver skatta på denna reserverade köpesumma?[br][/quote][br][br]Ungefär så. [br][br]Expansionsfonden kräver dock att pengarna finns kvar i företaget och inte förbrukats för att handla privat mjölk för, Dessutom får man deponera 26,xx % av summan i skatt (ungefär som med vinst i ett AB som genererar vinstskatt). Dessa 26,xx % får man dock tillbaks när man tar tillbaks fonden.  [br][br]Periodiseringsfonden är lite annorlunda. Denna behöver man (skattemässigt iallafall) inte ha kvar pengarna i bolaget. Dock finns det en bortre gräns då man måste ta tillbaks fonden och det är ju kul om man detta år kanske går riktigt bra och då åker på värnskatt på återtaget. Då är det en dålig affär. [br][br]Sedan som sagt. Detta med fonder är en djungel. Så ta hjälp om ni inte vet. [br][br]Hans
1165
15
Jag brukar sammanfatta "krånglet" så här:[br][br]Ungefär hälften av vinsten i en enskild firma blir skatt och avgift. [br][br]Periodiseringsfonder och expansionsmedel är det sällan någon stor idé att titta på om man inte kommer upp i inkomster så man får lov att betala statlig skatt. Naturligtvis finns det undantag, men jag tycker att Hans har en sund inställning. Man skall inte börja trixa förrän man vet vad det är man trixar med.[br][br]Och precis som redan sagts så är den "vinst" du anser dig göra ett täckningsbidrag som kommer in i företaget. Utöver ren administration, lokaler, försäkringar och transporter så kan man på olika andra sätt minska sin vinst. Om du t.ex. bjuder en kund på en dagens i samband med en affär så är det en avdragsgill kostnad. Istället för att 150kr i vinst som du får skatta ungefär hälften på och kan köpa dig en dagens för 75kr så kan du bjuda din kund på en lunch för samma pengar.[br][br]Att ta med lite fikabröd till ett kundmöte är annars inte fel, liksom en chokladask till jul. Branschtidningar, facklitteratur och mässbesök är andra oantastliga utgifter som man kan dra av, och som man gärna belastar sin firma med hellre än att betala med egna skattade pengar. Kommer man över brytgränserna för statlig skatt blir det än mer intressant att spendera företagets pengar på kundvård och kompetensutveckling eftersom upp emot 70-75% kan försvinna i skatt annars.[br][br]Naturligtvis får allt lov att vara med måtta för att Skatteverket inte skall ha synpunkter på det hela, men krasst uttryckt så är det ofta inte särskilt lönsamt att leva asketiskt som företagare i syfte att maximera sin vinst.
1073
139
[quote author=swetrot link=topic=6117.msg29357#msg29357 date=1258381047][br]eftersom upp emot 70-75% kan försvinna i skatt annars[/quote][br][br]Riktigt så högt kan det aldrig bli. Maximal marginalskatt för enskild-firma-idkare ligger omkring 67 % (om det nu är någon tröst).[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.