Två frågor om inventarie (försäkringsersättning och försäljning)

1
Hej!

Jag driver ett företag som egen firma sedan ett par år tillbaka och har det som en extra inkomst vid sidan om studier.

Fråga ett:
För ett år sedan köpte jag en videokamera för 6000kr (inkl. Moms), denna drog av direkt på ett år och nu, ganska precis ett år senare så vill jag sälja denna, jag får ca 5000kr för den på blocket (t ex) och jag undrar hur jag bokför detta? Eftersom jag med största sannolikhet säljer till en privatperson, blir det något krångligt med momsen då?

Fråga två:
Köpte vid samma tillfälle ett videotillbehör för 18000kr. Detta tillbehör skrevs av över tre år, så jag drog 6000kr förra året, och detta året ska jag då dra 6000kr till. Den här gick sönder för någon månad sedan, och jag fick tillbaka 70% av försäkringsbolaget. Som jag förstått ska jag sätta in de pengar jag får av försäkringsbolaget direkt in i firman, men vad händer med avskrivningen?

Tack för svar, och säg till om jag är otydlig med något! 🙂

/
Simon
1165
15
1: Du bokför videokameran som en vanlig försäljning, med moms. Är priset 5000kr får du en intäkt på 4000kr + 1000kr moms.[br][br]2: Du får avyttra inventarien och boka det mot försäkringsersättningen. Det kommer att uppstå en liten vinst som du bokar emot 3973 Vinst avyttr maskiner/inv eller liknande konto i din kontoplan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.