Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
35

F- eller FA-skatt?

Jag har blivit beviljad "Startaegetbidrag" och håller på att registrera firman.
Men ska jag ansöka om f-skatt eller fa-skatt?
Toppskribent
1324
5
FA

Hans
Medlem
60
1
[quote author=Hans F link=topic=6116.msg29338#msg29338 date=1258361424]
FA
[/quote]

Förtydligande: F-skatten krävs för att du ska kunna driva ditt företag. A-skatt krävs om du vill ha en vanlig anställning. Många småföretagare väljer att ha båda, d.v.s. FA-skatt. På så vis slipper man skaffa tillbaka sin A-skattsedel om man får en anställning.
Medlem
35
Jag var lite otydlig i min fråga kanske men har ju fått svar iaf.
(Lite lätt "hispig" just nu....)

Det jag funderade över var att när man har startaegetbidrag så ska man väl antagligen "a-skatta" också så då behöver man förmodligen FA-skatt. Sen kan den nog vara bra att ha om man behöver extraknäcka tänkte jag mig.

Ber om ursäkt för min förvirring...
Toppskribent
1324
5
Var väl lite kort. Men StartaEgetBidraget dras enligt A skatt så du behöver FA under tiden du får detta bidrag.

Sedan har jag alltid funderat varför båda finns. Särskilt i dagens AliansSverige så tror jag inte det är "förbjudet" att ta ett jobb. Och vad är egentligen merjobbet för mig resp skatteverket om man har A skattsedel utan att utnyttja.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.