F- eller FA-skatt?

35
Jag har blivit beviljad "Startaegetbidrag" och håller på att registrera firman.
Men ska jag ansöka om f-skatt eller fa-skatt?
1324
4
FA[br][br]Hans
60
1
[quote author=Hans F link=topic=6116.msg29338#msg29338 date=1258361424][br] FA[br][/quote][br][br]Förtydligande: F-skatten krävs för att du ska kunna driva ditt företag. A-skatt krävs om du vill ha en vanlig anställning. Många småföretagare väljer att ha båda, d.v.s. FA-skatt. På så vis slipper man skaffa tillbaka sin A-skattsedel om man får en anställning.
35
Jag var lite otydlig i min fråga kanske men har ju fått svar iaf. [br](Lite lätt "hispig" just nu....)[br][br]Det jag funderade över var att när man har startaegetbidrag så ska man väl antagligen "a-skatta" också så då behöver man förmodligen FA-skatt. Sen kan den nog vara bra att ha om man behöver extraknäcka tänkte jag mig. [br][br]Ber om ursäkt för min förvirring...
1324
4
Var väl lite kort. Men StartaEgetBidraget dras enligt A skatt så du behöver FA under tiden du får detta bidrag. [br][br]Sedan har jag alltid funderat varför båda finns. Särskilt i dagens AliansSverige så tror jag inte det är "förbjudet" att ta ett jobb. Och vad är egentligen merjobbet för mig resp skatteverket om man har A skattsedel utan att utnyttja. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.