Jag har bestämt mig att starta eget företag som är tänkt att i början enbart drivas på fritiden tills jag förhoppningsvis har fått igång det så pass mycket att jag kan köra det på heltid.
Men då över till mina frågor, jag väljer att mellan att starta enskild firma och ett bolag utomlands någonstans p.g.a sveriges smått värdelösa 3:12 regler. Så vad är egentligen att föredra om man vill slippa 3:12 reglerna i månt och mycket? Och hur skulle det te sig i de två olika fallen om jag skulle vilja sälja företaget?
Tanken till början med företaget är att den ska vara webbaserad och därmed framförallt dra in pengar på annonsering och reklam.
När ni nu vet lite mer om företaget så kommer vi till finansiering, jag hade tänkt låna företaget pengar från egen ficka så att det får ett startkapital, måste jag då skatta på pengarna när jag ska betala tillbaka dem till mig själv eller hur går det till med privata låna till företaget? Är lån från egen ficka den bästa lösningen om man har pengar att finansera det eller finns det andra lösningar?
När det gäller bankkonto, hur öppnar man detta bästa? Går man bara till banken och frågar om att få öppna ett konto i företagets namn? Hur mycket kostar ett företagskonto osv? Jag har i dagsläget danskebank privat och kollar man på att öppna ett små företagarkonto hos dem så kostar det 2500 kr om året vilket jag tycker att känns lite dyrt för ett bankkonto, hembank och ett kort som jag är ute efter. Jag skulle visserligen kunna klara mig utan kort men fördelen vore ju att ha det.