Kvitta underskott mot expansionsfond eller förvärvsinkomst

56
Hej, vad är bäst, att kvitta underskott mot minskad expansionsfond eller förvärvsinkomst?
Minskar jag expansionsfonden sparar jag 26,?% skatt. Minskar jag förvärsinkomsten minskar jag väl 33%? eller??

🙁
394
1
Innan man kan svara entydigt måste du räkna ut årets maximalt tillåtna avsättning till expansionsmedel. Kanske visar det sig då att du först måste lösa upp en del av dessa, då ditt egna kapital kan ha minskat pga underskottet.
Ulf Bjarme
56
Det egna kapitalet överstiger expansionsfonden ganska rejält[br][br]Jag får ha ca 81000:-(135%) i expansionsfonden och har 11800:- där idag
1073
139
Hur du ska göra beror på ifall du är kortsiktig eller långsiktig och kan förutspå framtiden.[br][br]Är du kortsiktig ska du göra det som minskar skatten mest just nu, och då beror det på vilken marginalskatt du har. Om den är högre än 26, 3 % lönar det sig att kvitta mot inkomst av tjänst, annars lönar det sig att återföra expansionsfonden.[br][br]Är du långsiktig och kan förutspå framtiden skulle det t.ex ifall du får högre marginalskatt nästa år (2010), löna sig att återföra expansionsfonden i år (inkomstår 2009),  sedan avsätta till expansiondfond igen nästa år och därigenom kvitta det underskott som då uppkommer mot inkomst av tjänst.[br][br]Det finns alltså inget enkelt svar på frågan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.