Bokföra varor som behövs för renovering av själva försäljningsvaran

12
Om jag renoverar bilar i syfte att sälja dom när dom är i fint skick igen, var bokför jag då sådana delar som behövs för själva renoveringen? Allt från skruvar till däck.
Kan jag helt enkelt bara lägga dom på 4020 varuinköp eller ska de ligga på ett kostnadskonto? Tänkte att det blir lite svårt vid lagerinventeringen om jag måste se efter vilka varor det är jag "använt" och vilka som finns kvar i lager eller i en icke-såld bil.
12
Ingen som råkar sitta på denna gudomliga visdom?
23
Borde väl läggas som förbrukningsmaterial.[br]Sussi
Insolitus Bokföring& Redovisning www.insolitus.se [email protected] 011-44414 63
12
Jo, alltså ett 40xx konto då de senare ska säljas vidare till kund. Sedan när jag ska inventera så bokför jag lagervärdet som de direkta matrial jag kan knyta an till de producerade varorna? Lagervärdet kommer då vara rejält undervärderat då försäljningsvärdet är betydligt högre än anskaffningsvärdet men det blir väll rätt ändå?
149
Man bokför enligt "Lägsta värdes princip" vilket innebär att du skall bokföra det lägsta värdet av anskaffningsvärdet-inkurransavdrag (3%) och försäljningsvärde.
12
Så hur gör jag då rent bokföringsteknisk?[br][br]Kan jag inte ha t.ex. två 4xxx-konton som är för inköp av dels själva fordonet och dels för delar.[br]När jag sedan inventerar vad jag har i lager så tar jag alla de delar som köpts och monterats på ett fordon och bokför detta fordon på ett 1xxx-konto till det pris alla delar + fordonet kostat mig. Sen bokför jag alla delar som ännu inte monterats på ett annat 1xxx-konto. Är detta möjligt eller måste jag kunna redovisa för exakt vilka delar (peka ut på en inköpsfaktura) vilka delar som gått vart?[br]Sen har jag ett försäljningskonto där jag bokför alla fordon jag säljer under året.[br][br]Men om jag gör på detta sätt, blir det inte svårt att beräkna kostnad för såld vara för varje inköpskonto? Säg t.ex. att jag har delar kvar för 100:- i lager vid årsslutet och att jag under året köpt delar för 250:-. I vanliga fall skulle då lagret debiteras med 100 och ett 4xxx-konto (något sådant där "förändring i varulager"-konto) krediteras med 100:-. Men säg då att jag inte sålt delar för 150:- utan endast för 50:-, de andra 100:- är delar som sitter monterade på fordon som ännu inte sålts. Fast det kanske blir rätt ändå med tanke på att jag bokför dessa delars värde som en del av det lager av färdiga fordon jag har?[br][br]Blev lite rörigt nu men jag hoppas verkligen att någon kan ge mig lite vägledning, hjärnan har kortslutits en smula...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.