Betalar jag skatt på årsresultatet?

9
Hej på er!

Jag driver sedan i juni enskild firma och sysslar i huvudsak med musikunderhållning. Nu när jag ska göra mitt årsbokslut hamnar resultatet på ca +5000 kr. Sedan har jag ju använt min privata gitarr för att tjäna de där 5000 kronorna och undrar nu om jag borde "sälja den till företaget" för att minska vinsten. Jag har egentligen en hel trubadurrigg att sätta in i företaget men jag funderar på att byta ut den och har därför inte gjort något ännu. Kommer jag få skatta för vinsten efter deklaration och kan jag göra enligt ovan nu, när 2009 passerat?

Tacksam för svar!

Mvh, Jimmy
56
Om jag var du skulle jag "sätta in" gitarren i firman och antingen göra direktavdrag, alltså bokföra den som egen insättning resp inköp av förbrukningsinventarier (direkt en kostnad) eller så planlägger du gitarren över ett antal år och skriver ner den med ett visst belopp varje år.[br][br]Jag skulle absolut sätta in trubadurriggen också även om den ska bytas ut. Du kanske har mer saker som du endast använder i firman? fax? mobil? m.m.m.m.[br][br]Vad du ska göra är också en fråga om värdet på gitarren/trubadurriggen. Man kan alltid planlägga men inte alltid använda direktavdrag.[br][br]Sedan kanske du som musiker har ett musikrum som du använder för att öva m.m. Då skulle jag hävda att rummet endast används i företaget och göra ett avdrag för "speciellt inrett arbetsrum".[br]Man kan ju räkna ut rummets m2 i förhållande till boytan och sedan dra av för värme, el m.m.m.m.[br][br]Du har väl dessutom dragit av kostnaderna för din privata bil/tåg/buss/pendel .... när du gör giggen?[br][br]Jag tror du inte gör en vinst på 5000:- utan snarare en förlust! [br][br]Har du ett lager? Som minskar eller ökar i värde?[br][br]
9
Absolut... du har helt rätt, jag har en massa grejer som jag använder till mina uppdrag men borde jag lägga in allt nu? Då gör ju firman en jätteförlust... hur blir det?[br]Min huvudfråga är ju egentligen: Är det försent att sätta in dessa grejer på 2009 nu för att reducera vinsten eller gör jag det i bokslutet nu?[br][br]Tusen tack för övriga tips Tosses![br][br]Mvh, Jimmy
56
En jätteförlust är helt OK, du får kvitta den mot framtida överskott/vinster i firman. Ända tills förlusten är slut så att säga.[br][br]Så länge du inte gjort inkomstdeklarationen för 2009 så har du tid att sätta in dessa tingestar i firman. Sätt in dem i bokföringen innan bokslutsperioden och gör avskrivningar på de saker som är värda mycket i bokslutsperioden.[br][br]Exempel: En keyboard värde 5000:-[br]2017 egna insättningar kredit 5000:-[br]5400 Förbrukningsinventarier debet 5000:-[br][br]Exempel2: Ett Yamaha konsertpiano värde 51 480:-[br]2017 egna insättningar kredit 51 480:-[br]1220 maskiner och inventarier debet 51 480:-[br][br]Avskrivningar på pianot upplagt på 10 år:[br]1229 Ackumulerade avskrivningar kredit 5 148:- (51 480 / 10 år)[br]7830 Avskrivningar på inventarier debet 5 148:-[br][br]Det du gör här är att omvandla 5 148:- från tillgångar till kostnader och eftersom företagets resultat räknas ut genom att ta intäkter - kostnader så minskas ditt resultat här med 5 148:-[br][br]Om vi dessutom räknar med keyboarden så har ditt resultat minskat med totalt 10 148:-[br][br]Jag tror egentligen inte politikerna vill att företag ska betala skatt. Företagen ska bara låtsas att betala skatt eftersom det är bra för skattemoralen i hela samhället. Företagen ska skapa arbeten men helst inte betala skatt.
56
Jo jag glömde påpeka att det är inte försent att sätta in dessa inventarier i firman så länge du inte lämnat inkomstdeklarationen för 2009 som ska lämnas i maj. Om du inte hinner innan maj så kan du sätta in allt innan nästa årsbokslut.[br][br]dessutom, om du gör överskott så finns både expansionsfonden och periodiseringsfonden att avsätta till. Det gör du i inkomstdeklarationen och jag tycker man ska bokföra dessa transaktioner som upplysningar i sitt bokföringsprogram.[br][br]Lycka till och hör av dig ifall du behöver hjälp!
9
Hej igen![br][br]Jag har några följdfrågor på samma ämne, som ni gärna får kolla på.[br]Det gäller en dator och skrivare som jag inhandlade förra året, någon månad innan jag startade firman. Dessa används av mig privat men också till stor det av mig som företagare. Funderar nu på hur jag ska göra för att lägga in dessa i firman.[br]Jag har för mig att jag läst om att jag får skriva in hälften av apparaternas kostnad/värde på firman, stämmer det? Sedan har jag även en verksamhetsgren som är momsfri (kanske 70%) och en som är momspliktig (ca 30%). Hur tycker ni man ska bokföra detta? Några idéer?[br][br]Tack på förhand![br][br]//Jimmy
9
En till fråga dök upp nu när jag skulle bokföra mina gitarrer som förbrukningsinventarier. Jag har fått den ena värderad till 5400 kr på den öppna beg. marknaden. Ska jag lägga in detta belopp eller ska jag dra bort moms på det? Jag betalade ju moms på den en gång när jag köpte den.
1324
4
Du lägger in hela summan som en kostnad. Det är ingen moms på begagnat. [br][br]Hans
632
3
[quote author=Hans F link=topic=6501.msg31442#msg31442 date=1266973192][br]Du lägger in hela summan som en kostnad. Det är ingen moms på begagnat. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att det inte är någon moms på varan är väl snarare att den är inköpt av en privatperson som inte har rätt att dra moms, inte att det är begagnat.[br][br]Som företagare ska du lägga moms på om du säljer en gammal dator etc under förutsättning att du lyfte momsen när du gjorde inköpet.[br][br]Som sagt, rätta mig om jag har fel, men så tror jag att det är.
1324
4
[quote author=krjh link=topic=6501.msg31456#msg31456 date=1267031063][br]Rätta mig om jag har fel, [br][br][/quote][br]Så är det, du har så rätt.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.