Moms/Omvänd moms

3
Hej!
Jag har nu sökt efter svar på detta ett tag, jag provar nu därför i detta forum.

Är fastighetsmäklarens uppdrag när han förmedlar en fastighet åt mitt AB en momsfri tjänst? Eller är det rentav omvänd moms?

Har någon ett svar så dela gärna med er!

Tack
632
3
Jag är själv inte säker, men det finns garanterat någon som vet.[br][br]Min uppfattning är dock att mäklaren fakturerar med 25% moms. Kan inte komma på något som skulle göra tjänsten momsfri, och absolut inte omvänd skattskyldighet.[br][br]Hoppas någon kan bekräfta eller rätta mig.
1165
15
Om fastigheten finns i Sverige skall det vara 25% moms på tjänsten har jag förstått det som. Momsen utgår i det land där fastigheten som förmedlats finns.
3
Följande skrivs på:[br]http://www.ekonomi-info.nu/moms_pa_maklararvode_5235.asp[br][br][i]"Det innebär att mäklaren inte har avdragsrätt för ingående moms som är knuten till ett sådant uppdrag. Å andra sidan är fastighetsmäklarens uppdrag att förmedla själva fastigheten en momsfri tjänst. Fastighetsmäklarens uppdrag måste alltså bestämmas innan uppdrag lämnas eftersom det har stor betydelse för momshanteringen, momsen är ju en stor kostnadskomponent för den som bedriver en skattefri verksamhet."[/i][br][br]Jag har som sagt noll koll på detta men försöker få svar. Så ni anser att detta skulle vara en tjänst som moms tillkommer på som vilken annan tjänst som köpts in?
1165
15
På Vi i Villa (http://www.viivilla.se/Ny-villa/juridik/Fem-fragor-om-maklaransvar.aspx) skriver de så här:[br][br]"[i][b]Varför tar mäklaren så mycket i arvode?[br]Vad tjänar hon/han i slutändan?[/b][/i][br][i]Arvodet i Sverige är internationellt sett lågt. Detta trots att fastighetsmäklarna gör hela arbetet och har ett betydligt större ansvar än mäklare från andra länder i Europa. Förmedlingsuppdrag är också riskavtal, om mäklaren inte lyckas med en försäljning så får han eller hon oftast inte heller betalt. Det innebär att allt arbete och alla kostnader är förgäves. Om mäklararvodet är 5 procent är först 1 procent moms. Efter företagets kostnader, marknadsföring med mer är det vanligt att det belopp som utgör mäklarens lön inklusive arbetsgivarens kostnader är cirka 1 procent av arvodet. Detta varierar naturligtvis över landet.[/i]"
3
Då kör vi på moms helt enkelt! Tack för svaren!
1324
4
Om du skall dra av moms så skall momsen stå på fakturan/kvittot. [br][br]Och det gäller 100 % oberoende vad du handlar. Du kan inte dra moms som inte står på fakturan/kvittot även om du är helt säker att det skall vara moms. [br][br]Hans.
720
3
[quote author=leindahl link=topic=7181.msg33354#msg33354 date=1275548693][br]Följande skrivs på:[br]http://www.ekonomi-info.nu/moms_pa_maklararvode_5235.asp[br][br][i]"Det innebär att mäklaren inte har avdragsrätt för ingående moms som är knuten till ett sådant uppdrag. Å andra sidan är fastighetsmäklarens uppdrag att förmedla själva fastigheten en momsfri tjänst. Fastighetsmäklarens uppdrag måste alltså bestämmas innan uppdrag lämnas eftersom det har stor betydelse för momshanteringen, momsen är ju en stor kostnadskomponent för den som bedriver en skattefri verksamhet."[/i][br][br]Jag har som sagt noll koll på detta men försöker få svar. Så ni anser att detta skulle vara en tjänst som moms tillkommer på som vilken annan tjänst som köpts in?[br][/quote][br][br][br]Det du länkar till rör inte försäljning av en fastighet utan försäljning av aktier i ett företag som äger en fastighet.[br][br]Att handla med värdepapper är momsfritt, att handla med fastigheter är det inte
49
[quote author=Redkon link=topic=7181.msg33537#msg33537 date=1276441602][br]Att handla med värdepapper är momsfritt, att handla med fastigheter är det inte[br][/quote][br][br]Jag hajar vad du menar i detta fall men tänkte bara göra en liten instickare: båda är fri från skatteplikt.[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.