Inventering - en omöjlighet?

21
Har en undran över hur en inventering går till. Jag tar ett exempel ur luften.
Låt oss säga att jag importerar "knappnålar" från Asien. Under året köper jag in 1000 påsar med knappnålar. Jag säljer sen dessa styckevis. Vid årets slut har jag fortfarande 1000 påsar med knappnålar men har sålt en viss mängd knappnålar ur varje påse. Dessutom är påsarna inköpta vid olika tillfälle till varierande dollarkurs. Ibland är påsarna dessutom betalade för i klumpsumma (t.ex. 25 påsar för ex antal dollar (kronor) och sedan har jag sålt ex antal knappnålar ur varje påse under året).

Hur i hela friden gör man? En inventering med korrekt värde på varje "knappnål" skulle ju ta en månad!

Tacksam för hjälp
1165
15
Förslagsvis så kan man väga påsarna och den vägen ta reda på vad man har i lager. När det gäller valutadifferenser så finns det olika sätt att ta itu med dem, men det är inte omöjligt.[br][br]En inventering blir inte mer exakt än med den exakthet man räknar, och det finns en rad olika sätt att de facto räkna ett lager på. Det viktiga är att du, din eventuella revisor, dina fordringsägare, försäkringsbolaget och skatteverket är överens om vad värdet är på lagret. Om du påstår, efter att ha räknat 20 påsar knappnålar, jämfört med lagersaldot och utifrån det drar ett genomsnittsvärde, att lagervärdet är X, så kommer förmodligen ingen att ifrågasätta det.[br][br]När det gäller valutadiffar så underlättar det vid en så omfattande verksamhet att ha ett affärssystem som hanterar lagervärden. Då utgår du normalt sett från den valutakurs som rådde när du betalade för varan. Eventuella gruppköp får du beräkna när du bokför in produkterna till ditt lager.[br][br]
21
OK man får väl bita i det sura äpplet och inventera efter bästa förmåga hur tidsödande det än verkar vara.[br]Inventeringen styr ju årsresultatet (väl?) och för mycket skatt osv vill man inte betala p.g.a. slarvig inventering....[br][br]Tack för hjälpen!
7
[quote author=Ricky link=topic=7185.msg33367#msg33367 date=1275581798][br]Inventeringen styr ju årsresultatet (väl?)[br][/quote][br][br]Lite förenklat, ja :).[br][br]Att inventera sitt varulager är verkligen ingen höjdare, men svårt att komma ifrån.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.