Senaste inläggen

Moms vid representation??

Hej!

Jag hoppas någon kan få mig att förstå lite mer vad som händer med momsen och varför det är så bra med avdragsgillt.
För om 2 st är ute och äter för 400 kr så blir 80 kr i moms. Men när vi sedan bokför detta som representaton så bokför vi bara 45 kr i moms istället?? då har vi ju betalat mer moms än vad vi bokför (alltså vi får inte...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Internetentreprenör som partner för webbsuccé

Konceptet som är en webbaserad tjänst är tämligen unik och vi har erhållit utmärkt respons från branschen och tilltänkta kunder samt vunnit en stor utmärkelse som en av de större potentialerna. Således finns mycket goda odds för att lyckas bli en av de nya internetsuccéerna.  Modellen genererar en utomordentlig kundnytta med kostnadsbesparingar och...

Kategori: Söker/eftersöker

Dina erfarenheter av direktreklam, Posten Klimatekonomisk DR vara eller icke var

Jag har lite erfarenhet av DM till hushåll då jag arbetade med en lokal kampanj som distribuerades av Svensk Direktreklam.

Nu planerar jag ett utskick av mitt fötetags kataloger till utvalda återförsäljare.

Frågan är om jag ska placera postens klichéer för klimarekonomiskt ADR (positiv märkning om att vi är ett miljömedvetet företag)...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Erbjuds / Formsprutning plastdetaljer

Om någon har en plastdetalj som behöver tillverkas vill jag gärna få chansen att räkna fram ett riktigt bra pris

Semesterlön på föräldrapenning

Hej,

hur beräknar man semesterlön på föräldrapenning?
Beräknar man med föräldrapenningen som underlag eller ska man räkna med lön som den anställde skulle fått i vanliga fall?
Vi beräknar semesterlön med 13% på bruttolön.
Tack för svar.

Kategori: HR - Personalfrågor

Betala lön till norrman/japan

Hej!

Vet inte om den här typen av frågor passar bäst här eller under skatter/bokföring, men prövar här:

Ska eventuellt börja köpa tjänster av en norrman i Japan som vägrar skaffa egen firma och fakturera utan vill ha lön bara.

Sjukt krångligt, men förmodligen värt det, det är en mycket bra deal i övrigt.

Men innan vi sät...

Kategori: HR - Personalfrågor

För många idéer, för få eller lagom?

Jag är väldigt nyfiken på hur er andras situation ser ut i ert företagande eller blivande företagande så jag hoppas ni vill kryssa i min lilla undersökning och gärna kommentera era svar.

Kategori: Affärsidéer

Stiger räntan mer nu?

Hej

Med anledning av dagens räntehöjning med 0,25% så undrar man om de kommer att fortsätta höja räntan i snabb takt.
Om man har lån ska man binda räntan nu?
Åsikter?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

vad för filformat och program för Produktblad etc?

Jag ska trycka ett produktblad som består både av text och bilder och logotype. I vilket fil-format önskar tryckerier ett sådant tryck?
Min producent i Kina vill att jag bara skickar ner text och bild var för sig, alternativt som bildfil så ska dom trycka det, men det känns ju inte som det kommer bli så snyggt? Jag har gjort en layout i PowerPoi...

Kategori: E-handel

Säljombud

Vi söker nu seriösa och duktiga säljombud till våra webblösningar
Mycket bra förtjänst möjligheter

Kontakta oss för mer information.

Hälsningar
Mattias Westberg
070-4559977
http://www.enklalosningen.se

Obeståndsjurist söker samarbetspartner

Jag är en välmeriterad affärsjurist som lyckats med både rekonstruktioner,avveckling och nystartande-har bla 2 flygoperatörer som merit.Nu önskar jag nå högre nivåer och kontakt med en driftig ekonom med finansiella kontakter.Alla förslag välkomna !

Tyggrossist för quilttyger m.m. sökes!

Hej!

Jag söker efter en tyggrossist med dekorativa tyger (i stil med quilttyger) med motiv som bakelser, teddybjörnar, rosor etc. samt en knappgrossist med passande knappar - t.ex. rosett- tårt- hjärt-formade knappar.

Vore oerhört tacksam om någon har idéer! Det går bra med en vanlig butik också, inte nödvändigtvis en grossist. Det v...

Tobakförsäljning

Hej!

Jag håller på att starta upp en hemsida där jag kommer att bedriva försäljning av tobak , mestadels snus.

Undrar hur det ligger till med tillstånd osv, har sökt runt i ett tag nu men hittar inget konkret.

Dessutom undrar jag om det är möjligt att man går runt till stora företag, lämnar listor så lämnar man telefonnr, namn...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Återförsäljare / frilansande telemarketing

Hej!

Vi söker någon skicklig person, gärna med erfarenhet från försäljning av telefon/telecom-tjänster över telefon mot små/medelstora företag inom olika branscher. Du får gärna ha arbetat som telefonförsäljare på någon telemarketingföretag.

Konta...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

bokföra återbetalning?

hej!
jag är ganska ny inom bokföring och har en fråga till er. Om en kund har råkat betala 2 gånger samma fakturan och jag gör återbetalning hur bokför jag det, vilka konto ska jag använda?
tack för hjälp

Hur kontera blandad moms samt fråga på momskontroll?

Hej,

Sitter med bokföringen (kontantmetoden i SPCS) och har fastnat på följande:

1) Hur konterar jag en hotellfaktura som har blandad moms (12% resp 25%)?

På hotellnotan anges totalkostnaden 690:- varav moms 77:64.

Därefter lämnas specificering enligt följande:

Netto 580:36, 12% moms, moms totalt 69:64 (logi?)
...

Lämnar inte ut bokföringen

Hej

Jag har återfått n gammal klient men problem har uppstått i att förra red,konsulten förhalar att lämna bokföringen både papper och siefiler. Klienten kontaktade henne 15/6 och jag den 21/6 men igår först hörde hon av sig till klienten och menade att hon ej haft tid att läsa sin mail. Idag skall tydligen pärmarna överlämnas men vad händer...

Kontorslaserskrivare laserbase MF8180C för den som funderade på att skaffa det

En utav bloggarna funderade på att skaffa en kontorsskrivare istället för att gå till tryckeri,min skrivare till salu är mycket avancerad multiskrivare laser canon värde 12000kr,säljes för minst 5000kr(nästan ny) ring 0737001637 mvh Skrivare :nicka

Kategori: Till salu

Fel inbetalning - hur göra?

Hej
Säkert lätt som en plätt, för er som vet...

Skickade en faktura utomlands på 1000 SEK. Kunden betalade motsvarande dagskurs i euro och jag fick därför 1023 SEK på kontot. Hur bokför jag "överskottet"?

Tacksam för alla funderingar och frågor.

Nation Branding

The ICD Academy for Cultural Diplomacy and Nation Branding in a Globalized World (Berlin, 25th July – 1st August 2010)

The July Session of the ICD Academy for Cultural Diplomacy will run from 25th July to 1st August. In addition to looking at the history and development of the field of cultural diplomacy, and its contemporary appl...

Kategori: Allmänt