Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
1

Moms vid inköp utomlands

Hur hanterar jag bokföring och momsredovisning vid köp av varor och tjänster när jag är på tjänsteresa i a) ett EU-land, b) utanför EU?

Alltså när jag befinner mig fysiskt i landet i fråga - inte när varan/tjänsten skickas mellan två länder.

Till exempel när jag betalar en hotellnatt i UK (tjänst), en hårddisk i UK (vara), en resa i UK (momsbefriad tjänst i UK - tror jag)

Ska man göra likadant och följa de regler som finns för av köp av varor och tjänster som skickas från ett annat land till mig i Sverige?

Tex hotellnatt

Debet - 5816 (Resekostnader EU/Utland)
Debet - 2645 (Ingående moms utland)
Kredit - 1930 (Företagskontokort)
Kredit - 2614 (Beräknad utg moms tjänsteförvärv EU/utland)

Redovisa kostnaden i ruta 21 "Inköp av tjänster från annat EG-land" samt den beräknade momsen (25%) i ruta 30 i Momsbilagan.

Tex hårddsik

Debet - 5416 (Förbrukningsinventarier EU/Utland)
Debet - 2645 (Ingående moms utland)
Kredit - 1930 (Företagskontokort)
Kredit - 2615 (Beräknad utg moms varuförvärv EU)

Redovisa kostnaden i ruta 20 "Inköp av varor från annat EG-land" samt den beräknade momsen (25%) i ruta 30 i Momsbilagan.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.