Senaste inläggen

Starta eget vid sidan om heltidsjobb?

Hej.

Jag ska börja på ett nytt heltidsarbete till hösten, men min nuvarande arbetsgivare undrar om jag kan tänka mig att hjälpa till som extern konsult vid behov.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det några bra sidor där jag kan få information om hur jag går tillväga? Något annat jag bör se upp med, tänka på?

Nat...

Kategori: Allmänt

Samarbete programmerare

Hej
Kan börja med att berätta lite vad jag gör innan jag skriver vad jag söker för samarbete.

Jag driver en byrå som heter 360vision där jag hjälper företag att få en hemsida. Då inte genom att göra dem själva utan hjälpa dem i deras kontakt med programmerar/designers osv.

Jag skulle nu vilja samarbeta med flera programmerare och...

Kategori: Söker/eftersöker

360vision.se

Hej

Tänkte be er om lite åsiker om vår nya webbplats. Vi har varit igång ett tag men just denna sajten är ny.
Vi riktar oss till just företagare så ser åsikt är viktigt.

Förstår ni vad företaget gör?

Kategori: Feedback

Är detta lagligt ?

Hej.
Jag ska starta en hemsida som streamar klipp från youtube. men dom klippen jag streamar är "18+ klipp", alltså striptease klipp.

Är detta lagligt?
Vilka tillstånd är det som gäller ?
om detta inte är lagligt här i sverige, räcker det att jag har ett webbhotell i ett land som tillåter det ?
Tack på förhand! 

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Designa underkläder

Hej!

Min affärsidé är att börja designa egna underkläder. Jag känner nämligen att det aldrig finns någonting som jag vill ha, måste själv beställa alla mina underkläder från England. Det jag är ute efter är något som är snyggare och bättre kvalitet än H&M, Lindex och Kappahl (det ska dessutom vara inriktat på bara underkläder, och inte bara...

Kategori: Affärsidéer

Vart kommer din röst hamna i höstens val?

Valet närmar sig och det hade varit intressant att se hur vi företagare kommer att rösta.

Om du kommenterar anledningen till varför du röstar på just det partiet så får du så klart en applåd! :bravo

Kategori: Off Topic

Fakturanumrering

Jag inser att jag gjort fel med mina fakturanummer, då jag ändrat en ställsiffra för månaden (t.ex. 9101 för första fakturan i en månad och 9201 för första i nästa). Nu har jag hållit på ett antal månader och det finns en del glapp då jag inte haft 99 fakturor per månad. Det har inte inkommit några pengar som inte går att hänföra till någon faktura...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Stor parti massiv ekparkett säljes!

Hej,

Har ett stor parti massiv ekparkett som vill sälja, mellan 300-400m2. Alla pallar finns i Stockholms Frihamnen ( Lager ). Är du intresserad skicka ett mail så återkommer jag med info.

Mvh
Valessi
vachylo@gmail.com
http://www.swedishvaleicomputer.com
http://www.massivekparkett.se

Kategori: Till salu

Affärspartner sökes till skivbolag

Hej!

Anders heter jag, är DJ och producent och söker nu en affärspartner för att starta ett skivbolag med inriktning mot trance/house.

Jag har ett väldigt brett kontaktnät inom denna musikbransch, så som producenter, DJ's och klubbarrangörer.

Som person är jag driven och målmedveten och jag tror att detta är ett vinnande k...

Driva företag i Monaco

Jag har en tanke som jag knådat på ett tag.. Som vi alla vet så har ju Sverige nästan orealistiskt höga skatter, vilket får en annan att börja överväga om att kanske starta utomlands. Så vitt jag vet så är Monaco helt skattfritt, men jag vill och måste bo kvar och driva mitt företag i Sverige. Då har jag tänkt så här - Kan det vara möjligt och inte...

Kategori: Företagande över gränserna

starta upp ett till ab för att minska skatten....

hej har lite funderingar,  om man har ett hyfsat lönsamt företag och man skulle vilja kunna ta ut mer pengar till 20% beskattning.

om man då startar upp ett till ab för 50 000 kr och sedan varje år för över ca 100 000 kr från mitt gamla ab till det nya får jag då möjlighet till att ta ut aktieutdelning i båda företagen till den lägre beskatt...

Frustrerad

Hej!

Sitter i en situation där jag tillsammans med min kollega byggt upp ett företag från noll till en ganska framgångsrik verksamhet.  Vi drar inte in några ”super pengar” men det är på gång och det går bättre och bättre för varje dag.  Verksamheten är internetbaserad och därför finns inga gränser för hur mycket vi kan expandera så vi komm...

Starta eget företag inom foto?

Hej på er!

Jag är för närvarande sjukskriven och har varit sedan en ganska lång tid. På grund av mitt behov till ett långsamt närmande till arbetslivet har jag fått en idé. Jag har sedan en längre tid ett fotointresse och köpte nyligen därför en proffskamera med tillhörande utrustning till detta intresse. Min tanke här är att ev öppna ett li...

Löne och skatteutbetalning

Fråga om hur jag bokför när jag har betalat skatt och arbetsgivaravgift för min enda anställda. Jag tror jag vet men vill gärna kolla lite. Nybörjar tveksamhet....

Bokfört så här vid tex 12000 i lön. Vid utbetalning av lön.

7010 Lön                            debet 12000
7510 Lagstadgade soc avg.  debet 3770,40
1930 checkräkn ...

Bokföring vid Import Visma enskild firma

Skall bokföra ett varuinköp från Kina
Varorna och frakten betalade jag vid köptillfället 3178kr
När varorna anlände fick jag betala 508kr till UPS

På UPS fakturan står
Värde:394,13

Inf. moms 370kr
Exp avgift: 137,50kr varav moms ingår med 27,50kr
Total: 508kr

Hur bokför jag detta i Visma Enskild firma
Varuinkö...

Hur gör man?

Hej,
Jag har startat ett företag men fattar inte mycket av det här med bokföring. Jag är musiker och min verksamhet består i att jag är ute på spelningar. Jag har alltså inte momsplikt.
Vad är det egentligen jag ska bokföra och hur? Jag sparar alla fakturor jag har skickat och sparar utskrifter från banken där jag kan se när inbetalningarna h...

Behöver hjälp att hitta grossist, för bla House Doctor o Madame stoltz!!

Häller på att utöka mitt sortiment o skulle behöva lite hjälp med med nya grossister./ tiger  :nicka

Företagskonto.

Hej.
Jag har precis startat ett enskild företag. Sedan ansökte jag om ett företagskonto på Swedbank men de sa att dessvärre kan de inte öppna kontot åt mig. Eftersom jag har en prick i registret. De sa att jag kan skriva in nån i firman som kan stå i god för mig.
Jag undrar vad finns det för regler för att starta ett företagskonto. Hur ska j...

Att ge ut bok

Jag planerar att ge ut en bok då det inte finns någon på svenska om spelet go, som är vad mitt företag till största delen handlar om - att sälja utrustning och böcker om just go.
Jag har hittat en skribent och vi är i grova drag överens om ersättningen.

Men när jag börjar kolla lite på vad som gäller blir jag lite byxis, det verkar ganska...

Skjuta på skatt och arbetsgivaravgift?

I min bransch har vi otroligt mycket jobb på sommaren, jobb som vi får betalt för efter ett par månader, dvs på hösten. För att klara av allt extra jobb har vi tagit in lite folk och sagt att de får betalt när vi får betalt, dvs efter sommaren.

Men när allt kommer till kritan så är de inte helt nöjda med det utan undrar om de inte kan få lit...