Senaste inläggen

Hitta finansier

Hej,

http://www.fubi.com/

Är med i ett företag som har utvecklat en ny hopvikbar cykel "FUBI" =(future bike) Patent ansökningarna är inlämnade, prototyper klara, varumärke registerat.
Vi har business plan, kostnadskalkyler, marknadsundersökningar klara.

Det som fattas är någon finansier och någon som tillverkar cykeln.
Pr...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Frågor om import

Hej,

Jag har några frågor som rör import och alla
avgifter som kommer med det.

Jag har hittat en produkt i USA som kostar mig
ca 50 kronor i inköp inklusive frakten till Sverige.

Liknande produkter kostar här runt 400 kronor och min
tanke var att ta hem den och sälja den för ca 300 kronor.

Frågorna som följer ka...

Kategori: Företagande över gränserna

Investera i skog

Hej!

Någon här inne som har koll på hur det fungerar med att investera i skog?

Funderar på att köpa på mig lite skogsmark uppe i Norrland och undrar om någon här inne har koll på hur man räknar fram värdet av skogen eller kan hänvisa mig till någon bra informationskälla.

MVH

R

Kategori: Affärsidéer

Investerare sökes

Jag planerar att starta en lokal nyhets-nät-tidning i en mindre stad i Finland. Den kommer att drivas av mig och baseras helt på annonsintäkter. Det är en i Sverige beprövad affärsverksamhet och jag vill nu ha lite ekonomisk hjälp att starta detta.

Hur bokföra en årsfaktura som delbetalas med autogiro månadsvis?

Jag har precis köpt en försäkring till min enskilda firma (redovisar enligt fakturametoden) och ska betala månadsvis med autogiro. Har även fått ett papper rubricerat Faktura där alla dessa kommande betalningar är uppradade.

Spontant känns det mest naturligt att lägga in årsbeloppet som en leverantörsskuld och sedan helt enkelt räkna ner lev...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta företag - åt min Son

Hej!

Jag har varit i tankarna att starta upp ett företag - åt min son som i dagsläget är 2år gammal. Detta kanske låter löjligt men jag ska förklara.

Eftersom han nu bara är 2år gammal och inte kan bedriva någonting själv så får man göra detta åt honom sålänge. Min tanke med detta är att, om han vill, ska kunna överta "sitt" företag n...

Söker någon med oscommerce erfarenhet

Hej!

Då min nuvarande kodare inte kan hjälpa mig något mer p.g.a att hans vanliga jobb tar för mycket tid så söker jag någon som kan hjälpa mig med att kopiera kataloger i Oscommerce.

Pris kan vi diskutera över mail.

Du når mig på mail: BoEmilEriksson@live.se

Kategori: E-handel

Dansk bokföring-hjälp !

Hej!

Jag bokför för ett danskt bolag och ska nu bokföra extern representation där
25 % av kostnaden samt 25% av momsen är avdragsgill. Så jag undrar om något av de jag har fått förklarat för mig är rätt och riktigt bokfört. Total summa inklusive moms är 56 DKK av detta är momsen 11,20 DKK.

Exempel 1:
Avdragsgillt        14 DKK...

Investera i fastigheter

Jag har surfat runt och läst hit och dit, läser just nu också en bok av Donald J Trump och Robert T Kyiosaki, vilka för er som inte vet, är två snuskigt rika investerare som rekommenderar att investera i fastigheter.

Jag ska kolla runt i mitt sociala kontaktnät om någon känner någon som känner någon som äger en eller fler fastigheter för att...

Kategori: Allmänt

Foto, t.ex. vykort

Jag älskar att fota och jag är rätt så bra på det. Jag har funderat fram och tillbaka hur jag ska kunna tillvarata detta i en affärsidé, och jag har börjat spåna i de här riktningarna ungefär:

[li]Ut och fota bl.a. långtradare på vägar (snygga bilder), och skicka sen reklam till åkeriet där de erbjuds att köpa en canvasförstoring av...

Skyltfönsterpilar

Fick en galen idé som kanske kan funka...

Problem: Turister besöker städer för att se saker (sevärdheter, konserter, museum osv) men de har ingen koll alls på hur man tar sig dit. Det finns kartor så klart, men det är dels bökigt att släpa på en karta och dels är det opraktiskt.

Lösning: Tänk er att man skapar "promenadlinjer" i t.ex....

Starta en community om...ja, vaddå?

Jag har lite funderingar på att starta ett community, dels som en kul grej men också som en sorts kompetensutveckling.

Det enda jag saknar är en nisch som inte har någon community idag, eller en nisch där det finns en dålig community idag.

Jag har funderat lite på släktforskning, men vet inte om det finns tillräcklig kundkrets för det...

Sälja skräddarsydda datorlösningar, installera och underhålla?

Hej!

Förmodligen har många redan startat liknande trådar och haft liknande affärsidéer som denna jag kommer presentera, men jag vill ändå gärna få era åsikter kring detta.

Affärsidén är att kunden kontaktar mig och lämnar önskemål (via formulär, e-post, telefon t.ex.) och lämplig prisklass på en dator som jag sedan utöver dessa kriter...

Godis och drycker

Är det någon här som har företag inom godis/fika-branschen?

/Peter

Kategori: Off Topic

Sponsringsfråga

Hejsan!

Jag har en enskild firma, någon som vet om jag kan sponsra min tävlingskarriär och om det i så fall är avdragsgillt.

Hur bokför jag obetalda faktorer och förlust på kundfordringar?

Jag har några kundfordringar som inte är betalda och dessa har gått upp till kronofogden som gjort utmätningar och konstaterat förlust för vårt företag. jag undrar om hur bokför jag dessa förluster?

m v h
patris

hur bokförs varuförlust?

Hej. Jag har förlorat en del varor p g a fuktskador på min lager, jag undrar hur jag gör bokföringen. jag är väldigt novis vad gäller bokföringen och köpt därför Unicells bokföringsprogram men problemet är att jag vet inte var och i viken konto jag ska registrera det.

AB tankar och fragor?

Hej,

Jag undrar om ett AB kan bedriva flera olika sorts verksamheter under samma foretag?

En annnan sak jag undrade over var om Utlandska medborgare (USA) kan vara styrelsemedlemmar i ett AB foretag?

All hjalp upskattas,

Thomas

Msn?

Hej!
Jag har inga vänner som är företagare och tänker att det skulle va trevligt att ha nån att prata med som förstår ens situation, som man får tips och råd av eller bara pratar strunt med.

Håller på att komma igång med mitt nystartade företag och just nu skulle det vara guld värt att ha nån sån att prata med.
Har du msn och känner a...

Kategori: Allmänt

Köpa bil eller leasa?

Hej!

Jag skulle vara jätteglad och tacksam för lite hjälp. Jag vet det har skrivits en del i detta ämne här, men jag får inte riktigt grepp om det hela.

Jag driver ett aktiebolag och skulle vilja köpa mig en bättre bil i företaget. Kör just nu en gammal privatbil där jag debiterar företaget 18,5/mil. Jag är inne på att köpa en...

Kategori: Inköp