Senaste inläggen

Redovisningsfråga

Hej,
Är det någon som vet var och vilket kontor man använder när man gör reservervingar för bonus till anställada för "rörliga löner" (inte försäljningsprovisioner)??

Tacksam för svar!

/Vanilla

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Affärer i Polen?

Hej!

Funderar du på att börja samarbeta med Polen? Kanske öppna verksamhet i Polen? Har du några frågor? Hör gärna av dig på: kristoffer.lipinski@gmail.com
Är utbildad som jurist i Polen och läser juridik i Sverige nu.

Ha det fint!

Kategori: Företagande över gränserna

Partner/investerare

Hej,
Är en kreativ drivande man på 40 år som håller på att utveckla ut företag kring tre internetprodukter som är under utveckling. Jag söker efter en eller två personer som vill vara med och utveckla detta företag till något bra. Vi kommer att behöva lite startkapital så kan du även bidra med 100 - 200 000 så vore det toppen. Dina andelar i bol...

Kategori: Söker/eftersöker

Ingår momsen i preliminärskatten?

Hej!

Har nu haft min enskilda firma i ett halvår och har betalat in en summa på ca 20 000 kr varje månad till skv. Det jag inte riktigt förstått är om momsen ingår i dessa pengar eller om jag skall lägga undan för det också?

Hoppas någon kan upplysa mig
Tack på förhand!

Investerare/ev. affärspartner sökes till stort och unikt projekt!

Hej,

Jag skrev i detta forum för ett tag sedan ang. min idé om att starta och driva ett skivbolag med inriktning mot genren trance.

Efter många funderingar har jag utvecklat min idé och skapat den till något alldeles unikt!
Det finns ingenting liknande min idé på marknaden ("trance-marknaden", som för övrigt är väldigt st...

Bokföringsprogram med OCR

Jag kommer byta system för hantering av hyror/försäljning och kundfakturor. I och med det funderar jag även på att byta bokföringsprogram (från SPCS) - det jag behöver/vill ha är:
* Leverantörsreskontra
* Inläsning av leverantörsfakturor, om de dessutom processas hyffsat automatiskt med OCR och kan läggas ut för attest över internet vore det...

Hur blir man Affärsängel?

Har investerat på börsen ett tag men tycker det skulle vara kul prova investera i ett tidigare skede och försöka medverka till att förbättra företaget man investerat i.
Har dock aldrig drivit eget företag innan.

Vilka belopp krävs?
Var hittar man potentiella partners? (här är väl ett ställe iofs)
Hur undviker man bli blåst?
Finns...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Måste man ha en disclaimer?

Någon som har koll på detta med en disclaimer på en hemsida?

Undrar hur tydligt friskrivningen måste framgå för att man ska kunna "klara sig" om någon får för sig att något man skrivit ställer till livet för dom.

Räcker det att skriva att "vi tar inte ansvar för NÅGOT som skrivs här" eller måste man vara tydligare och mer precis?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

ang kontantbetalning i en likviditetsbudget

Hej!
Om jag har betalat varor och inventarier kontant ska jag då förar in detta i likviditetsbudgeten?
Jag köpte det i Januari då skriver jag in det i januari då?

Tacksam för svar.
/sara

momsredovisning var 3e månad eller 1 gång per år?

Jag har just registrerat mitt företag och har valt att ha momsredovisning var 3e månad.. men jag är heeelt förvirrad när det gäller bokföringen och allt sånt... och jag har verkligen inte råd att ha revisor...

är det bättre för mej att bara ha momsredovisning en gång per år eller är det lättare att ha det oftare?

och hur ska jag göra...

Samarbetspartner till spännande internetprojekt sökes

Hej,

Vi är två internetentreprenörer som söker en eller ett par samarbetspartners, allt beroende på vilken kunskap ni besitter. Vi har en mängd spännande affärsidéer som skulle kunna bli bra och därtill kreativa idéer för hur vi kan utveckla dem till framgångsrika sajter.

Vi söker en eller ett par personer, eller ett företag som behär...

Butikslokal och affäröverlåtelse

Hej,
jag undrar om någon har erfarenhet av att starta butik och hur de kom över själva lokalen. Jag går i tankar att starta en butik på en mindre turistort och undersöker nu olika lokaler. Flera av de butiker som finns på orten ligger ute på t.ex. Blocket som affärsöverlåtelser, för ett antal hundratusen. Tycker det är ganska orealistiska summor...

Kategori: Allmänt

Rådgivning inom produktion och design av produkter/lösningar?

Hejsan!
Jag är väldigt ny här, heter Roberto och är 23 år.

Har en idé jag tänkte höra lite med er om vad ni tycker, det är inte en färdig affärsidé än utan snarare en idé som kanske går att spinna vidare på 🙂

Innan jag går in på vad idén är så kanske jag ska berätta en kort bakgrund till varför jag har den här idén. Jag har studer...

Kategori: Affärsidéer

nollställa momskontona?

Hej alla!

Skulle någon kunna ge mig en förklaring på nollställning av ens momskonton, hur man går tillväga, varför man gör det och om man överhuvudtaget måste göra det?

Moms vid representation??

Hej!

Jag hoppas någon kan få mig att förstå lite mer vad som händer med momsen och varför det är så bra med avdragsgillt.
För om 2 st är ute och äter för 400 kr så blir 80 kr i moms. Men när vi sedan bokför detta som representaton så bokför vi bara 45 kr i moms istället?? då har vi ju betalat mer moms än vad vi bokför (alltså vi får inte...

Internetentreprenör som partner för webbsuccé

Konceptet som är en webbaserad tjänst är tämligen unik och vi har erhållit utmärkt respons från branschen och tilltänkta kunder samt vunnit en stor utmärkelse som en av de större potentialerna. Således finns mycket goda odds för att lyckas bli en av de nya internetsuccéerna.  Modellen genererar en utomordentlig kundnytta med kostnadsbesparingar och...

Dina erfarenheter av direktreklam, Posten Klimatekonomisk DR vara eller icke var

Jag har lite erfarenhet av DM till hushåll då jag arbetade med en lokal kampanj som distribuerades av Svensk Direktreklam.

Nu planerar jag ett utskick av mitt fötetags kataloger till utvalda återförsäljare.

Frågan är om jag ska placera postens klichéer för klimarekonomiskt ADR (positiv märkning om att vi är ett miljömedvetet företag)...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Erbjuds / Formsprutning plastdetaljer

Om någon har en plastdetalj som behöver tillverkas vill jag gärna få chansen att räkna fram ett riktigt bra pris

Semesterlön på föräldrapenning

Hej,

hur beräknar man semesterlön på föräldrapenning?
Beräknar man med föräldrapenningen som underlag eller ska man räkna med lön som den anställde skulle fått i vanliga fall?
Vi beräknar semesterlön med 13% på bruttolön.
Tack för svar.

Kategori: HR - Personalfrågor

Betala lön till norrman/japan

Hej!

Vet inte om den här typen av frågor passar bäst här eller under skatter/bokföring, men prövar här:

Ska eventuellt börja köpa tjänster av en norrman i Japan som vägrar skaffa egen firma och fakturera utan vill ha lön bara.

Sjukt krångligt, men förmodligen värt det, det är en mycket bra deal i övrigt.

Men innan vi sät...

Kategori: HR - Personalfrågor