Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
2

Handelsbolag, dubbla EF eller Frilansfinans?

Hej, jag skulle vilja höra lite med er om vad ni tycker är lämpligast val för mig och min fru.
Idag har har vi båda fasta heltidsjobb som vi kommer att fortsätta att ha, jag själv är inom IT-branschen och får ganska ofta förfrågningar om att göra ditten och datten på kvällar och helger men det blir oftast ingenting för att jag inte kan fakturera osv.

Min fru håller på med lite pyssel och tillverkar smycken, tavlor osv. och funderar på att börja sälja dessa på nätet.
Då vi båda har behov av att kunna göra affärer i liten skala funderade jag först på ifall vi skulle använda oss av ex frilansfinans eftersom vi då skulle slippa bokföring osv.

Om vi istället skulle starta företag borde vi då välja Handelsbolag då vi är två, men kan man ha så skilda verksamheter som IT + handarbete? Kanske är det då smidigare med att ha var sin enskildfirma? Nackdelen med detta är ju att det blir dubbla kostnader för bankkonto, bokföring osv..

En annan sak jag funderar på som blir ganska tydlig när det gäller ex Frilansfinans och säkert de andra bolagen också är ju hur pass stor inkomst man har från sitt ordinarie arbete. Jag har en årsinkomst på över 500.000:- vilket innebär att jag får ut väldigt lite pengar om jag använder ex Frilansfinans, skulle det motivera ett Handelsbolag eller en enskildfirma?

En annan parameter är att min fru eventuellt kommer att bli arbetslös eftersom det är stora nerdragningar på hennes arbetsplats. Om hon då är delägare i ett Handelsbolag eller har en enskildfirma kommer det ju säkert att bli problem med A-kassa osv.
Ser man det på så sätt så vore det ju smidigast att jag själv hade en Enskildfirma och hon arbetate via mig.

Ingen av våra på-sidan-om-verksamheter kommer att generera några större pengar och det är mest för nöjes skull.

Att starta ett aktiebolag känns inte som ett alternativ med tanke på att vi behöver startkapital samt att det blir mycket krångligare/dyrare med redovisning och bokföring.

Nu blev detta inlägg lite längre än planerat, men om någon orkat läsa igenom allt kanske ni har några bra råd?

Edit: Vi har båda tillstånd från våra arbetsgivare att bedriva denna verksamhet.

/Tomas
Toppskribent
1165
16
Jag skulle vilja säga Aktiebolag 🙂

Det är den bolagsform där du har lättast att kunna dra in pengar i bolaget, men låta din fru ta ut dem som lön, eller att du tar ut pengarna som lågbeskattad utdelning (eller att ni låter dem stanna i bolaget).

Att verksamheterna är diversifierade är inget problem.

Om du väntar till årsskiftet med att starta bolaget så är det inget revisorstvång, och aktiekapitalet behöver inte vara större än 50.000kr. Bokföringen är sedan i princip densamma mellan olika bolagsformer.

Att använda de här F-skattetjänsterna som finns blir rätt så dyrt i ditt fall. Dels betalar du en procent till dem, dels har du en väldigt hög marginalskatt på det du tar ut som lön, och som lök på laxen så är de sociala avgifter du betalar inte värt något eftersom du slagit i alla tak som finns i socialförsäkringarna.
Nykomling
2
Jo, det är väl ungefär det samma som jag kommit fram till. Att revisorplikten försvinner innebär ju minskade kostnader vilket är bra i vårt fall då vi inte kommer att dra in speciellt mycket pengar på detta. Däremot så kanske en revisor kan hjälpa till på ett bra sätt, dvs spara pengar.

Jag får fundera vidare på hur vi ska göra, tack för svaret..

/Tomas
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.