Moms

44
Hej,

Jag är lite osäker på det här med momsen. Som ni säkert alla redan känner till kan man dra av moms av en vara eller flera varor om man tar det genom företaget.

Det jag undrar är hur detta funkar i Sverige? kan man dra av moms direkt eller måste man alltid betala inkl. moms för att sedan få tillbaka momsen 12 månader senare efter inköpsdatum?

Handlar man från utlandet, t.ex Tyskland drar man av momsen på en gång och slipper dyr momskostnad. En vän till mig brukar införskaffa varor via utlandet och därmed slipper den dryga momsen.

Uppskattar svar!

Tack.
musician / composer
1165
I Sverige måste du alltid betala INKL moms. Det står dig däremot fritt att göra momsdeklarationer oftare än en gång per år om du vill få tillbaka pengar tidigare.
632
3
[quote author=swetrot link=topic=7488.msg34408#msg34408 date=1281273080][br]I Sverige måste du alltid betala INKL moms. Det står dig däremot fritt att göra momsdeklarationer oftare än en gång per år om du vill få tillbaka pengar tidigare.[br][/quote][br][br]Tillägger att tremånadersmoms troligen är det vanligaste bland mindre bolag nu, men möjligheten till enmånadsmoms finns fortfarande.[br][br]
44
Tack för svar.[br][br]Så om jag förstår detta rätt så måste jag alltid när jag köper nya varor betala med INKL. moms?[br][br]Och om jag vill få tillbaka momsen på varorna så får jag alltså momsdeklarera inom 1-3 månader, och då får jag tillbaka momsen för de köpta varorna?[br][br]Vart skickar jag en momsdeklaration?[br][br]Tack
musician / composer
632
3
När du är registrerad för 1/3-månadersmoms får du en skattedeklaration skickad hem till dig ca en månad innan den ska vara inne. Du kan också deklarera via internet med hjälp av e-leg.
44
[quote author=krjh link=topic=7488.msg34414#msg34414 date=1281292759][br]När du är registrerad för 1/3-månadersmoms får du en skattedeklaration skickad hem till dig ca en månad innan den ska vara inne. Du kan också deklarera via internet med hjälp av e-leg.[br][/quote][br][br]Låter smidigt faktiskt, blir väl att skriva upp sig på 1/3 månadersmoms när det börjar bli dags. Funkar det precis likadant för alla de olika bolagsformerna?
musician / composer
632
3
Japp, det ska det göra, om jag inte glömmer något nu...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.