Varför driva eget?
Jag är universitetslektor i religionsvetenskap med inriktning mot islam. Ibland får jag förmånen att föreläsa i olika sammanhang utanför universitetet, eller jag blir ombedd att skriva en recension av en ny bok om islam till någon tidning. För dessa och liknande uppdrag får jag arvoden som nu går till mig som privatperson. Jag utför dem alltså utanför min ordinarie tjänst. Det blir inte mycket (jag drar ihop max 20.000 om året på detta sätt) så jag har inga planer på att sluta min tjänst som lektor (det är dessutom ett så roligt jobb så jag vill inte lägga av med det).
Flera av mina kolleger har startat egna firmor inom vilka de hanterar denna typ av uppdrag utanför tjänsten. Jag undrar bara vilken vits det är med att göra så. Vad kan man vinna jämfört med att låta pengarna gå direkt in i den egna plånboken? Någon som kan ge svar på detta?
Flera av mina kolleger har startat egna firmor inom vilka de hanterar denna typ av uppdrag utanför tjänsten. Jag undrar bara vilken vits det är med att göra så. Vad kan man vinna jämfört med att låta pengarna gå direkt in i den egna plånboken? Någon som kan ge svar på detta?