tjänstepension vad innebär det?

3
Hej!
Jag har nyligen registrerat företag på verksamt.se men är tveksam på vilka skattemässiga effekter  att dra ut tjänstepension från
intäkter kan ha. Jag menar om jag drar ut tjänstepension är denna pengar som jag måste betala som skatt förutom egenavgift? (min är enskild firma). Hur påverkar detta skatten som jag måste betala, blir det mer eller mindre? Jag har läst broschyren Bokföring 1-2  men har inte kunnat svara på denna fråga.

Hoppas att ni kan förstå frågan.
1073
139
Ska se om jag förstod frågan.[br][br]Jag antar du menar ifall det är fördelaktigt att i enskilda firman avsätta intjänade pengar till en pensionsförsäkring eller liknande för att sedan i framtiden få ut dessa pengar i i form av pension.[br][br]Ovanstående innebär att du minskar skatten nu beroende av vilket resultat näringsverksamheten ger och hur mycket du sätter av. När du sedan får pensionen utbetalad får du skatta bort en del av beloppet.[br][br]För att det ska vara lönsamt skattemässigt ska då alltså skatteminskningen nu vara högre än vad skatten blir när du tar ut pensionen i framtiden.[br]
1324
2
Det är ju en ganska komplicerade beräkningar för att få fram exakt vad det innebär. [br][br]Regeln är ju att du köper pensionsförsäkringar för en del av företagets vinst. [br][br]Detta inköp slipper du sedan 2 olika skatter . För det första slipper du a-skatter och sedan sänks egenavgiften med den del som är pensionsavgift. [br][br]Å andra sidan blir inte denna "inkomst" pensionsgrundande.  Så hur detta exakt slår på lång sikt vet man ju inte. [br][br]Sak samma. Att slippa a-skatt med avdrag för jobbskatteavdrag idag men betala a-skatt utan jobbskatteavdrag när du tar ut pensionen beror ju på en massa. Ex vilken inkomst du har idag, Vad regeringen (eller kommande regeringar ) bestämmer med jobbskatteavdraget, pensionsskatt osv osv.  [br][br]Hans
3
Tack så hemskt mycket för era svar. Jag förstår ju att man inte kan förutse så långsiktigt, men jag ville ha en aning om vilken plats tar de där pengarna i samband med skatt och det har ni svarat på ett mycket bra sätt.[br][br]Alicia

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.