Hjälp med simpel bokföring

2
Hej!

I januari 2011 så har jag tänkt att starta en enskild firma, jag har redan nu registrera mig för f-skatt och moms, jag vill inte ha något företagsnamn.

Jag kommer att bedriva e-handel, och jag kommer att köpa produkter från Kina och USA som jag sedan säljer här i Sverige.

Mina enda utgifter kommer att vara inköp av produkter, allt annat står jag för själv/har redan, såsom bredband, dator, skrivare, bläckpatron, marknadsföring osv.

Så det enda som ska bokföras är att jag köper in produkter från ett icke EU-land och säljer här i Sverige. Hur gör jag? Jag kommer att använda mig av mitt personliga bankkonto hos Swedbank samt PayPal för transaktioner, men det skriver jag väl bara ut bevis på?

Hur kan jag sköta denna bokföringen simplast möjligt?


Jag kanske kommer att köpa in och sälja 100 produkter säger vi.


T ex. jag köper en sak från Kina för 50:- inkl. frakt till Sverige, och säljer den sedan för 229:- inkl. frakt och moms till någon i Sverige (29:- är frakt).

Hur bokför jag varje sådant inköp/försäljning?

Jag avser att bokföra med "penna och papper" det första året eftersom det är så pass enkel bokföring(?).

Allt annat är bara att "spara" eller? T ex. när jag skickar fakturor, får betalning till mitt PayPal samt Swedbank, det jag köper in osv.?

Tack så jättemycket i förhand!

Mvh
1324
4
Tycker nog att du skall fixa ett "Företagskonto" skilt från din privata ekonomi. Då blir det lättar e att hålla en ren bokföringskostnad. Bara att ringa Swedbank och säga att du vill ha ett extra transaktionskonto på dig privat. Kostar ju ingenting. [br][br]Bokföring. Kanske http://www.kapitas.se/  . Har testat gratisvarianten och det fungerar OK. [br][br]Sedan behöver du ju lite pärmar. Då du måste skriva ut alla fakturor och räkningar även om dom går via paypal/banken. Och fakturorna skall sitta i fakturaordning i en pärm. Och bokföringen skall sitta i verifikatordning (inkl betalda fakturor). Och med alla dom utskrifterna så lär det nog bli bläckpatroner/papper på företaget för varför betala dom privat när dom kan dras av. [br][br]Sedan antar jag att du får en hel del momshantering. När du importerar från Kina så skall fraktaren hantera momsen (och ev tull) med tullverket. [br]Bara det är väl en uppsatts i sig att beskriva. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.