Vilket bokföringsprogram rekommenderar ni till mig?

21
Hej!

Jag har skickat in blanketter för moms registrering och skall börja sälja lite av varje på Tradera vid sidan av studierna och undrar vad ni rekommenderar för bokföringsprogram för detta ändamålet?

Jag kommer importera produkter från Kina och jag vill att verksamheten skall följa alla regler.

Hur mycket behöver man bokföra/skriva ned och spara för varje kund så att man har sitt på det torra ifall det till exempel skulle bli en revision?



Hälsningar Magnus.
21
Undrar även om man är skyldig att skicka ut kvitton till varje kund som köper en vara, och hur man isåfall löser detta på ett smidigt sätt? Har inte råd med någon maskin som framställer professionella kvitton ;)
632
3
Du behöver skicka en faktura, med löpande nummerserie, till varje kund.  Lös detta genom att skaffa ett kombinerat fakturerings- och bokföringsprogram. [br][br]Jag Hoppas också att du räknat på det här. Blir en väldig skillnad på förtjänsten när man ska lägga på moms mm
21
Tack för svaret.[br][br]Okej, jag har kollat på Visma och funderar på att köpa något av dessa,[br]det blir lite pengar med tanke på att det är i starten men jag tror det ger[br]tillbaka i det i långa loppet.[br][br]Inte säker på vad du menade med det sista du skrev? [br]Jag har vetskap om att det kommer till moms, men den är väl å andra sidan[br]inte en kostnad då jag drar av den?[br][br]
632
3
Med det sista menar jag så här:[br][br]Om man importerar mindre grejer så kan man klara sig från att betala moms, lite beroende på hur allt går till. Slipper du betala moms så blir det ju givetsvis bättre vinst.[br][br]När du gör allt ordentligt så kommer du ju få betala moms och tull. Momsen får du ju dra av. Så det blir ingen kostad. Men när du säljer så måste du ju lägga på moms, vilket du inte gjort tidigare. Eftersom du höjer priset på varan när du säljer den så blir det ju mer moms att lägga på än vad du får dra av vid inköpet.[br][br]Sen så är det ju så att om du förut köpte något för 500 kr inkl tull och moms, och sen säljer det för 1000 kr. Då blir ju din förtjänst 500 kr.[br][br]Om du nu köper något för 500 kr inkl tull och moms blir kostnaden ca 400 ex moms.[br]Säljer du det för 1000 kr så är det 800 kr inkl moms.[br]Vinsten blir alltså 400 kr. [br]Ca hälften av detta blir skatter och avgifter och kvar i handen får du CA 200 kr.
21
Tänker du på Drop Shipping? Finns ju en hel del "gift" säljare i alla fall.[br]Vet att det även förekommer vid mindre beställningar när säljaren även har varulagret i Sverige då man skriver just gift eller liknande..[br][br]Jag är med på vad du skriver fram tills att jag "säljer det för 1000 kronor och det blir 800 kronor inkl. moms".[br][br]Blir inte den utgående momsen 1000x1.25=1250 (250 sek i moms) ?[br][br]Har en intäkt på 1000 sek varpå 25% moms läggs på?[br][br]Fan det här måste man lära sig en gång för alla...tack än en gång för hjälpen :roll:[br][br]
632
3
Ursäkta, gick lite snabbt innan. [br][br]Men säljer du något för 1000 kr, så är det 800 kr exkl moms. [br]Man räknar alltid exkl moms, och momsen är 25% av priset exkl moms.[br][br]Priset exkl moms 800 kr + 25% av 800 = 1000 kr.[br][br]Det du skriver om dropshipping mm förstår jag inte hur du kom in på...
21
Då är jag med, tackar.[br][br]Du skrev att man kan klara sig från moms om man importerar[br]mindre saker, fast man kan inte driva verksamheten 100% legalt och[br]fortfarande komma runt momsen på mindre prylar eller?[br][br]Det har tagit sådan tid att bara acceptera den moraliska biten med att[br]betala in 60% av vinsten ca, från första kronan, men är i alla fall[br]någorlunda förberedd på vad som kommer bli över numera Grrrrr[br][br]Efter vad jag förstått så är ett "kombinerat fakturerings- och bokföringsprogram" relativt lätt att hantera eller? [br][br]Kan man skicka fakturormed löpande nummerserie elektroniskt eller skall jag[br]ställa in mig på att spara ihop till en skrivare?
2
[br]Min erfarenhet är att bokföring och faktureringsprogram kan vara allt från enkla till svåra (för den i området obildade). Dom enkla saknar i regel funktioner, medans dom svåra drunknar man i saker som debet, kredit, kontokoder osv. Jag vet att t.ex. Speedledger är poppis om man vill ha något enkelt och har ett företagskonto som man vill koppla bokföring till transaktioner (insättningar/uttag). Fortnox, E-conomic mfl har å andra sidan mer funktioner.[br][br]Låter dock som att du klarar dig med basfunktionallitet...[br][br]Du kan få en översikt om alterantiven för onlinebaserade bokföringsprogram här: http://www.valiapp.com/apps/4[br][br]/Göran
632
3
Jag rekommenderar ett program från Visma tex. [br][br]Personligen föredrar jag Visma Compact då man slipper krångla med de onödiga journalerna, men även SPCS fungerar. Rekommenderar dock inte Visma EF då det är lite för litet. Jag anser att du bör kunna hantera ett lite större bokföringsprogram, annars tycker jag inte man ska sköta bokföringen själv. Förstår man inte sammanhanget är risken stor att något blir väldigt fel.[br][br]Om inte programmet har en funktion för att skriva elektroniska fakturor så är det enkelt att ladda ner ex CUTEPDF, detta fungerar som en skrivare. Men när du väljer att skriva ut med den här skrivaren så skapas det i stället en pdf-fil, som du sedan kan spara undan och maila till kunden.[br][br][br]
4
Jag använder ett bokförings/faktureringsprogram som heter Uni Bas , det är ett billigt och mycket bra program, du kan gå in på hemsidan och ladda ner Demo, Mycket billigare än Visma.
632
3
Enligt mig skulle Unibas kunna funka, men jag tycker att det saknar en del funktioner.
86
6
Jag antar att alla dessa bokföringsprogram kräver Windows och jag kör Mac. Har hittat några appar som verkar intressanta, iOrdning, Stelvio Bokföring mini samt Grand Total. [br]Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?[br]Att betala en avgift per månad för molnappar tycker jag är lite för dyrt för den lilla företagaren.
21
Jag har kikat igenom en rad olika faktureringsprogram nu och tycker E-conomic känns pedagogiskt.[br][br]Det är inte lätt att välja då det finns lika många program som åsikter![br][br]Jag har även kollat närmare på just bokföring, vad man kan göra själv[br]kontra lämna in till en Revisor, och spontant så känns det som jag vill[br]hålla det så enkelt som möjligt till en början. Även om det innebär att jag [br]skulle gå i back på grund av kostnader för revisor.[br][br]Läste på ett annat forum att det räcker gott om man själv har hand om kontoutdrag, budget, resultat- och balansrapporter i sitt företag.[br][br]Vad har ni för åsikter om detta? Jag fick smått panik efter att läsa om hur mycket bokföring egentligen omfattar.[br][br]Hur kan jag till en början (första året) lägga upp bokföringen i företaget för[br]att få någon slags fördelning och fokus på allt nytt?[br][br]Tusen tack för alla svar och hjälp!
86
6
Jag rekommenderar att du läser Att föra bok (32 sidor) som du kan ladda ned gratis på bokföringsnämndens hemsida http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx[br][br]Det viktiga är att spara alla dokument och kvitton och att göra en enkel budget. Se också till att skilja på dina privata affärer och företagets.
4
Personligen känns det lite knepigt om du inte kan något om bokföring. Har du ingen i vänskapskretsen som kan stötta dej, revisor behöver du inte.
1324
2
Billigt, Fungerar OK  och webben (så det funkar både på Wintel och OSX.[br][br]http://www.kapitas.se/[br][br]Hans
21
Dessvärre har jag ingen inom bekantskapskretsen som sysslar med eget[br]företagande. Kanske nödvändigt att gå grundläggande kurser med tanke [br]på att jag inte har erfarenheter av bokföring.[br][br]Tänkte börja med att läsa igenom boken på 32 sidor som Gnulia rekommenderade.[br][br]Har börjat läsa men det dyker upp frågetecken ändå.[br][br]Nu går jag skolan under vardagarna fram till 15 men det kanske går[br]att komma intill på kvällskurser? Hittade en kurs där jag bor (Trollhättan)[br]men denna krockade dessvärre med studierna.[br][br][br][br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.